گسترش سیل نتیجه بی مهری قوای سه گانه به مسأله آب و خاک کشور بود/ دانشگاهیان ایران با سلایق مختلف سیاسی در کنار مردم

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس بسیج اساتید کشور در نشست پویش ملّی کمک دانشگاهیان ایران به سیل زدگان کشور گفت: فقدان آموزش در نگهداشت آب وخاک و کوتاهی دستگاه قضایی و دولت های ادوار سبب افزایش خسارت در سیل اخیر شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجتبی زارعی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس بسیج اساتید کشور در نشست پویش ملّی کمک دانشگاهیان ایران به سیل زدگان کشور در جمع استادان دانشگاهی که با سلایق مختلف سیاسی به دعوت بسیج اساتید تهران بزرگ در سازمان بسیج اساتید حضور یافته بودند، اظهار کرد: با این که به گواه متخصصین مقدار بارش ها در نوع خود و در چنددهه اخیر بی سابقه بود اما با ارزیابی اجمالی از استان های مختلف باید گفت فقدان حکمرانی جامع در آب و خاک کشور برای پایداری منابع زیستی و خاکی کشور، فقدان ارتباط معنادار دانشگاهها و کارگزاران آب و خاک، تغییر کاربری اراضی و نبود آموزش عمومی از عمده ترین دلایل افزایش خسارت ها در سیل اخیر ارزیابی می شوند.
زارعی افزود: زمین رفتار ما با خود را در یک فرایند هیدرولیکی به ما پس داد. این در حالی است که در فرهنگ و سنت ما به طبیعت و آب و خاک حرمت ویژه ای گذارده می شد مثلا در بحار الانوار آمده است وجود مبارک پیامبر اعظم هرگاه از کنار کوه احد عبور می کردند می فرمود: هذا جبل احد؛ یحبّنا و نحبّه: این کوه احد است؛ اومارا دوست می دارد و ماهم اورا دوست می داریم.
وی گفت: دانشگاهیانی که امروز با سلایق مختلف سیاسی در بسیج اساتید اجتماع کردند خواستار مداخله جدی مدیریت جدید و تحولی قوه قضاییه در حفاظت از منابع طبیعی و پایداری آب و خاک در ایران هستند. دانشگاهیان در این راه از هیج کمکی به مدیریت جدید دستگاه قضا دریغ نخواهند کرد.
زارعی در ادامه بیان کرد: افزایش خسارت های اخیر در بارش رحمت الهی و البته خرابی های سیل نشان می دهد که ارتباط کارگزاران امر آب و خاک کشور قطع می باشد و ضرورت دارد تا برای رفع این نقیصه علمی، دانشگاهیان و کارگزاران به هم نزدیک شوند تا مبادا ورود ایران آنگونه که گفته می شود وارد به دوره ترسالی شده سبب نقمت شود زیرا ما تجربه بدی از تبدیل نعمت هایی مثل نفت به ضرر و نقمت داریم.
وی افزود: حضور استادان با گرایش های مختلف سیاسی در پویش ملی حمایت دانشگاهیان ایران از مردم سیل زده بیانگر آن است که قاطبه دانشگاهیان از هرگروه و صنفی در همه حوادث در کنار مردم و رنج دیدگان خواهند بود.
گفتنی است استادان شرکت کننده در این پویش ملّی در پایان این نشست بصورت نمادین تابلوی کسر یک یا چند روز از حقوق را امضاء کردند.
همچنین در این نشست همچنین اعلام شد چند تن از اساتید با گرایشات مختلف حاضر در جمع به نمایندگی از همه دانشگاهیان بر روند جمع آوری کسر حقوق ها در دانشگاههای کشور نظارت خواهند کرد.
انتهای پیام/
کد خبر: 1001513

وب گردی

وب گردی