تلاش برای بازگرداندن زنان زندانی به آغوش خانواده

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از رایزنی با قوه قضائیه خبر داد تا زنان زندانی که امکان گرفتن رای باز و دستبند الکترونیک دارند، بتوانند در کنار خانواده‌های خود باشند .

به گزارش ایسکانیوز، معصومه ابتکار درباره اقدامات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ۹۷ بیان می‌کند: تصمیم معاونت در سال ۹۷ بر این مبنا بود که فعالیت‌هایی که معاونت زنان از سال‌های قبل و خانم مولاوردی پایه‌ریزی کردند ادامه یابد و به هیچ عنوان تلاش‌ها و زحمات گذشتگان نادیده گرفته نشود و از ابتدا کار جدیدی شروع نشود بنابر این بعد از ارزیابی‌ها، سعی شد طرح‌های موفقی که به خوبی اجرا شده بود ادامه یابد و خط مش‌های جدیدی را که باید تعریف شود را شرح و براساس آن حرکت کنیم. شاید مهمترین ویژگی حرکت ما در حوزه زنان در سال ۹۷ "حرکت برنامه‌ای" بود؛ به گونه‌ای که در اواخر سال ۹۶ موضوع زنان به ستاد ملی زن و خانواده برده شد.

وضعیت زنان هر استان مشخص می‌شود

وی مهم‌ترین دستاورد خود را " تصویب چارچوب شاخص‌های عدالت جنسیتی" می‌داند و معتقد است: این شاخص‌ها با همکاری دستگاه‌هایی که هر کدام در یک یا چند شاخص متولی هستند در سال ۹۷ تدوین، نهایی، تصویب و ابلاغ شد، به طوریکه برای همه دستگاه‌ها شاخص‌هایی در حوزه زنان ابلاغ شد. همچنین در راستای عدالت جنسیتی بر روی اطلس وضعیت زنان فعالیتی صورت گرفت که چند ماه گذشته این اطلس رونمایی و در مقطع استانی، در حدود ۱۹۰ موضوع معرفی شد و در اختیار استان‌ها و صاحب‌نظران قرار گرفت. پس از آن با هر استانداری در این زمینه موافقتنامه‌ای به امضا رسید و از استانداران درخواست شد هر استانی سند وضعیت زنان استان را با برنامه خاصی جهت رسیدن به شاخص‌ها و کاهش شکاف جنسیتی تعریف کند. در حال حاضر برخی استان‌ها در حوزه ارتقاء وضعیت زنان و خانواده دارای برنامه‌ای نهایی شده و برخی دیگر در حال نهایی کردن برنامه‌های خود هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می‌ گوید: به عنوان نمونه چند هفته گذشته سند وضعیت زنان استان کرمانشاه نهایی شد و در شورای برنامه‌ریزی این استان، برنامه ارتقاء وضعیت زنان و خانواده به تصویب رسید، لذا برای اولین بار برای هر استانی، با اقتضائات، ویژگی‌ها و شرایط خاص آن استان برنامه‌ای تدوین شده است.

ابتکار با تاکید بر اینکه "حرکت برنامه‌ای مبتنی بر عدالت جنسیتی" مهمترین دستاورد سال ۹۷ است، توضیح می‌دهد: معاونت زنان در سال ۹۷ در موضوعات متنوعی فعالیت کرد، ادامه مسیر معاونت در مسئله ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی یکی از این موضوعات بود، این برنامه در سال ۹۷ به صورت گسترده دنبال شد و در استان‌های مختلف بازتاب بسیار خوبی داشت. در حال حاضر هر استان نقشه راه تاب‌آوری خاص خود را تنظیم کرده است، این نقشه مشخص می‌کند که در هر استان چه مسیری باید طی شود تا در مقابل آسیب‌ها، تاب‌آوری لازم در ابعاد اجتماعی تعریف شود؛ این برنامه برای جوامع محلی دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

علاوه بر این‌ها معاونت امور زنان و خانواده، در 6 ماه دوم سال گذشته چهار لایحه را در زمینه «اصلاح قانون مربوط به طلاق»، «دیه»، «حذف بحث کودک همسری» و «حمایت از زنان سرپرست خانوار» به دولت ارسال کرده که در این‌باره ابتکار می‌ گوید: این دستاوردها نشان می‌دهد که تحرک خوبی در حوزه لوایح صورت گرفته است و با همکاری بخش حقوقی‌مان لوایحی ارائه شده است.

ابتکار که در دوران فعالیت خود در حوزه خانواده نیز فعالیت‌هایی داشته، مهم‌ترین آن‌ها را "طرح گفت‌وگوی ملی خانواده" می‌داند. فاز اول این طرح با همکاری سازمان‌های مردم نهاد، فعالان حوزه خانواده و انجمن جامعه‌شناسی ایران در ۳۱ استان آغاز شده و در فاز بعدی تسهیل‌گران گفت‌وگو تربیت می‌شوند.؛ ابتکار در این خصوص هم می‌گوید: به طور هم زمان این طرح تحت عنوان گفت‌وگوی بین نسلی و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی با آموزش و پرورش پیش برده شد، همچنین در این زمینه با دانشگاه‌ها نیز در حال فعالیت هستیم.

آغاز فاز دوم طرح «کسب و کار من» در سال ۹۸

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به دیگر اقدامات معاونت گفت: طرح "ساماندهی زنان سرپرست خانوار" و "توان‌افزایی اقتصادی زنان" برنامه‌های دیگر معاونت است. در زمینه توان‌افزایی اقتصادی زنان، با وزارت کار تفاهم‌نامه مشترکی به امضا رسید. همچنین با وزارت کشور و وزارت کار در حوزه توان‌افزایی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار فعالیت می‌کنیم. این در حالیست که برای جوانان نیز با تشکل‌هایی که در حوزه کارآفرینی فعالیت کرده‌اند طرح‌هایی را به طور خاص مدنظر داشته‌ایم. به عنوان مثال فاز اول طرح "کسب و کار من" در قالب آموزش بنگاه‌داری کسب و کارهای کوچک برای زنان، در سطح استان‌ها اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت، امید است، فاز دوم این طرح را در سال ۹۸ ادامه دهیم زیرا برای ما طرح مهمی است.

ابتکار، شناسایی تشکل‌های فعال در حوزه کارآفرینی و جشنواره معرفی برترین‌ها در سال ۹۷ را از دیگر برنامه‌های معاونت می‌داند و به طرح توان‌افزایی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد حوزه زنان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود ۲۷۰۰ تشکل در حوزه زنان در کشور فعالیت می‌کنند، این طرح را به صورت منطقه‌ای تقسیم کردیم؛ تاکنون در چهار منطقه نشست‌های منطقه‌ای برای آموزش توان‌افزایی تشکل‌ها برگزار شده تا توانمندی‌های خود را معرفی کنند و در عرصه‌های مختلف حضور فعال‌تری داشته باشند، در سال ۹۸ این طرح به طور حتم ادامه خواهد یافت.

حمایت از تعاونی‌های زنان روستایی

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه جهت حمایت از زنان روستایی در تولید محصولات ارگانیک و سالم با وزارت جهاد کشاورزی نیز کار مشترکی را از سال ۹۶ آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در سال جاری نیز ادامه داشته باشد، یادآور می‌شود: حمایت از صندوق‌های خرد بانوان و حمایت از تعاونی‌های زنان روستایی از دیگر برنامه‌هاست. جهت حمایت از تعاونی‌های زنان با وزارت کار و وزارت جهاد کشاورزی برای تعاونی‌های روستایی تفاهم‌نامه‌هایی وجود دارد که در مسئله توان‌افزایی، آموزش و تامین منابع خرد همکاری‌هایی می‌کنیم، زیرا زنان روستایی نیازمند ساز و کار جمعی هستند.

بنابر اظهارات ابتکار این طرح برای همه زنان روستایی است، اما صورت مرحله‌ای پیش می‌رود و پوشش آن معطوف به یک مرتبه نخواهد بود.

تلاش برای بازگرداندن زنان زندانی به آغوش خانواده

وی از دیگر دستاوردهای تاثیرگذار معاونت در سال گذشته را همکاری با قوه قضاییه و بازدید از زندان زنان می‌داند و می‌گوید: از 8 زندان زنان، دو کانون اصلاح و تربیت و حدود دو مرکز رای باز بازدید به عمل آمده است. همچنین با قوه قضائیه وارد مذاکراتی شدیم که تفاهم‌نامه‌ای در حوزه پیشگیری، حمایت از زنان زندانی‌ها و خانواده‌های زندانی نیز به امضاء رسید. بر اساس آن در تلاشیم تا زنانی که امکان گرفتن رای باز و دستبند الکترونیک دارند، بتوانند در کنار خانواده‌های خود باشند که این طرح با همت سازمان زندان‌ها اجرایی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه سال ۹۷ بسیار پرکاری بود، می‌ گوید: مردم شهرستان‌ها و روستاها بسیار امیدوارند، تسهیلاتی مانند تسهیلات پایدار که برای روستاها فراهم شده، چهره بسیاری از روستاها را تغییر داده و امیدی ایجاد کرده است، زنان نیز از این فرصت‌ها بسیار خوب استفاده کرده‌اند، به طوریکه حدود ۴۲ درصد تسهیلات پایدار روستایی را زنان از آن خود کرده‌اند، لذا در مجموع حس امید و امید به آینده به خصوص در حوزه صنایع دستی، کشاورزی و… مشاهده می‌شود. دختران جوان نیز برای شرکت در فعالیت‌های استارتاپی بسیار علاقه‌مندند که شهرداری‌های بسیاری از شهرستان‌ها، از این فعالیت‌ها حمایت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که به عملکرد معاونت زنان در سال ۹۷ چه نمره‌ای می‌دهید؟ می‌گوید: به خودم نمره نمی‌دهم، نمره را باید مردم بدهند، چراکه معلم به خودش نمره نمی‌دهد، بلکه دیگران باید به معلم نمره دهند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1001541

وب گردی

وب گردی