بیماران سرطانی از رنج نمونه‌برداری خلاص می شوند

دانشمندان دانشگاه میشیگان وسیله پوشیدنی جدیدی ایجاد کرده اند که می تواند سلول‌های سرطانی زنده را به طور مستقیم از خون گرفته و میلیون‌ها بیمار مبتلا به سرطان را از درد غیر ضروری راحت کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بافت‌برداری رایج ترین و دردناک ترین راه برای تشخیص سرطان است. در این فرآیند باید یک قطعه از بافت یا یک نمونه از سلول‌های بدن بیمار برداشته شود تا بتوان آن را آزمایش کرد؛ اما به زودی و با پیشرفت علم، در روش جدید بیماران دیگر مجبور به تحمل این درد نخواهند بود.

«دنیل اف هایز» استاد تحقیقات سرطان در دانشگاه میشیگان اظهار داشت که به دلیل مشکلات بافت‌برداری، افراد زیادی از آن فراری هستند. اگر سلول های سرطانی را از خون دریافت کنیم، می توان از آنها برای یادگیری در مورد زیست شناسی تومور و مراقبت مستقیم از بیمار استفاده کرد.

به گفته این تیم تحقیقاتی، اندازه گیری سلول های سرطانی در خون ضروری است؛ زیرا این سلول ها به احتمال زیاد موجب ایجاد تومورهای مرگبار جدید می شوند و همانطور که زنده ماندن برای بسیاری از سلول های سرطانی در جریان خون دشوار است، کشف آنها سخت‌تر است.

بنابراین، این ابزار می تواند به پزشکان کمک کند تا سرطان را در خون مشاهده کرده و از بافت برداری جلوگیری کند.

دستگاه جدید روی حیوانات آزمایش شده و می تواند 3.5 بار سلول های سرطانی (CTC) بیشتری را نسبت به آزمایش های خون و بافت برداری های سنتی تشخیص دهد که با افزایش دقت و بهره‌وری درمان همراه است.

این دستگاه اندازه‌گیری که به اندازه یک ساعت است، به یک ورید در یک دست برای جذب سلول های سرطانی متصل می شود. با استفاده از داروهای ضد انعقاد، دستگاه می تواند در یک محیط کاملا شسته و رفته عمل کند.

هایز تخمین می زند که این دستگاه در عرض سه تا پنج سال آینده برای آزمایش های انسانی آماده باشد. این دستگاه برای کمک به بهینه سازی درمان سرطان های انسانی مناسب است و به وسیله آن هر پزشک درک می کند که آیا سلول‌های سرطانی مولکول‌هایی را تولید می‌کنند که به عنوان اهداف بسیاری از داروهای جدید سرطانی عمل کند یا خیر.

دستگاه های پوشیدنی که در حال حاضر در بازار موجود می باشند تنها می توانند نشانه هایی از قبیل فشار خون، ضربان قلب و قند خون را پیگیری کنند، بلکه ظهور این دستگاه جدید می تواند موفقیت بزرگی در زمینه درمان سرطان در سراسر جهان باشد.

بافت‌برداری یا بیوپسی (به فرانسوی: Biopsie)، که به آن تکه‌برداری و نمونه‌برداری نیز می‌گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. بافت برداشته‌شده معمولاً توسط متخصص آسیب‌شناسی زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود، اما می‌تواند به شکل شیمیایی نیز آنالیز شود. وقتی کل یک توده یا ناحیهٔ مشکوک برداشته می‌شود، این عمل «بافت‌برداری برداشتی» نامیده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001547

وب گردی

وب گردی