برنامه‌های ویژه وزارت آموزش و پرورش در راستای هم‌دردی با دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش از برنامه‌های ویژه این وزارتخانه در راستای کمک‌رسانی و همچنین رفع نیازها و مشکلات معلمان و دانش آموزان در مناطق سیل زده کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت آموزش و پرورش که همواره در شرایط سخت و بحرانی، همراه مردم جامعه بوده و در جایگاه خود در راستای کمک‌رسانی و همچنین حل مشکلات و نیازهای جامعه فعالیت‌های موثری را انجام می دهد، بار دیگر نیز در حوادث اخیر و خسارت‌هایی که سیل در برخی از استان های کشور به بار آورد، سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه ای را در راستای هم‌دردی با هم‌وطنان سیل زده در دستور کار خود قرار داده است.

در این راستا تمامی اعضای خانواده بزرگ آموزش و پرورش با پیام ها و اقدامات جداگانه ای حسن نیت خود را نشان داده و بیان کردند که برای جبران و احیای استان های سیل زده و آسیب دیده تمامی توان و تلاش خود را به کار می گیرند.

حدود ۱۳ مدرسه در پلدختر آسیب دیده و نیاز به ترمیم و بهسازی دارد

شاهمرادی مدیرکل آموزش و پرورش پل‌دختر در خصوص وضعیت مدارس این شهرستان بعد از سیل اخیر اعلام کرده 13 مدرسه ما به طور کامل تخریب شده که در این مدارس تخریب‌شده قریب به 3600 دانش‌آموز مشغول به تحصیل بودند و الان فضایی برای تحصیلشان ندارند. همچنین حدود ۱۳ مدرسه هم، مدارسی هستند که آسیب دیده و نیاز به ترمیم و بهسازی دارند.

وی در ادامه اشاره کرد، با توجه به اینکه راه‌های روستایی قطع است این آمار قطعاً افزایش هم پیدا می‌کند به ویژه مدارسی که آسیب دیدند و نیاز به ترمیم و بهسازی دارند، بعضی از مدارس هم به لایروبی نیاز دارند که ما این‌ها را لایروبی می‌کنیم تا ان‌شاءالله در اسرع‌وقت مدارس‌مان شروع به کار کنند.

برخی از مدارس سالم در مناطق سیل‌زده، دونوبته شد

رضا زینی وند مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اظهار کرده که ۸۵ مدرسه مشتمل بر 265 کلاس در استان لرستان بر اثر سیل تخریب شدند و 520 مدرسه نیز آسیب دیدند.

وی بر این موضوع نیز اشاره داشته که باید برای جایگزینی مدارس فکری می کردیم که در همین راستا برخی از مدارس سالم دونوبته شد و در برخی از مدارس نیز ظرفیت کلاس‌ها را افزایش دادیم؛ علاوه بر آن به ۲۰۰ کانکس نیاز داریم که ۵۰ کانکس توسط نوسازی مدارس و ۵۰ کانکس توسط ادارات کل استان‌ها برای ما ارسال شده است.

1480 مدرسه در سیل اخیر آسیب دیده‌اند که حدود 1300 مدرسه نیاز به تعمیر و بازسازی دارند

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پروش نیز در حاشیه بازدید از مدارس سیل‌زده استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود که هدف از این سفر بررسی خسارات مربوط به وزارت آموزش و پرورش و همچنین اقداماتی که همکاران بنده در زمینه پشتیبانی از هم‌وطنان آسیب‌دیده انجام داده‌اند، بوده است.

وزیرآموزش و پرورش بر این موضوع تاکید کرده بود که نوع خدماتی را به دو دسته تقسیم کرده‌ایم که یک نوع خدماتی است برای همکاران عزیزم که دچار مشکل شده‌اند و بالاخره در این اتفاق خود و خانه‌ شان آسیب دیده‌اند که امیدوارم این مشکل ادامه پیدا نکند؛ اما اگر ادامه پیدا کند اولین اقدامی که باید انجام دهیم مساعدت برای اسکان همکاران است. پیش‌بینی هایی صورت گرفته است که براساس آن در سه محل و سه منطقه‌ای که امکانات ما اجازه دهد اقامتگاه ویژه همکاران فرهنگی را راه‌اندازی می‌کنیم تا به موازات آن بتوانیم خدمات را به همکاران در آن مراکز ارائه دهیم.

وی در همین زمینه بیان کرده که مساله دوم دانش آموزان عزیز هستند، به خصوص دانش آموزانی که خود را برای ورود به دانشگاه آماده کرده اند، نگرانی بیشتری دارند. در این راستا پیش بینی هایی صورت گرفته که این دانش آموزان در اردوهای جبرانی شرکت کنند. در واقع این اردوها برای دانش آموزان پایه دوازدهم احتمالا به صورت شبانه روز خواهد بود و آنها را آماده می‌کند تا این اختلالی که در این چند روز پیش آمده جبران شود تا بتوانند در آزمون مثل بقیه شرکت کنند.

بطحایی درباره نگرانی دانش آموزان از امتحانات نهایی نیز اظهار کرده که دانش آموزان به هیچ عنوان نگران نباشند. ما همه جور تسهیلاتی را تا جایی که در توان‌مان باشد در نظر می‌گیریم که لطمه‌ای به آنها وارد نشود. اگر دانش آموزان پایه 12 به هر دلیلی در خرداد ماه نتوانستند در امتحانات نهایی شرکت کنند یا اینکه نتوانستند نتیجه قابل قبول را به دست بیاورند تلاش داریم ان‌شالله در شهریور نمرات همین ماه به جای نمرات خرداد منظور شود.

بطحایی بر این نکته نیز اشاره کرده که در مجموع همه باید منتظر باشیم که شرایط زندگی مردم به شرایط نسبتا ثابتی برسد و نگرانی‌هایی که مردم دارند برطرف شود و بعد ان‌شاءالله به بحث مدرسه و دانش‌آموزان بپردازیم. در لرستان شرایط مقداری باثبات‌تر از خوزستان است زیرا در لرستان تخریب‌هایی که صورت گرفته الان امکان بازسازی فراهم شده است، یعنی الان ما برای لرستان حدود 100 کانکس در نظر گرفته‌ایم که تعدادی ارسال شده و تعدادی هم امروز و فردا ارسال می‌شود. تعمیر و بازسازی مدارس را از هفته آینده آغاز می‌کنیم. حدود 120 مدرسه ما در کل کشور بر اثر سیل اخیر و بر اساس آخرین آمار، مدارسی هستند که نیاز به تخریب و بازسازی دارند که قطعا برای مهرماه آماده نخواهند شد.

وی در پایان تأکید کرد که طبق آمارهای تقریبی اعلام شده در حال حاضر، نزدیک 1480 مدرسه ما در این سیل آسیب دیده‌اند که حدود 1300 مدرسه نیاز به تعمیر و بازسازی دارد که تا مهرماه این کار را انجام خواهیم داد اما آن 104 تا 105 مدرسه‌ دیگر باید تخریب شوند و به جای آن ها، از فضاهای آموزشی موقت مانند کانکس استفاده می‌کنیم تا مدارس اصلی آماده شوند.

یکی از حوادث سیل اخیر، ایجاد یک فرصت تربیتی برای دانش آموزان در راستای کمک به هم‌نوعان خویش است

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص برنامه های وزارت آموزش و پرورش درخصوص کمک به دانش آموزان سیل زده کشور، اظهار کرد: آموزش و پرورش دو کار اساسی در این راستا انجام می دهد که مهم ترین و اصلی ترین آن، بسیج عمومی و همگانی دانش آموزان و اولیا برای کمک رسانی و همچنین نگاه تربیتی و فرهنگی به این اتفاق است.

وی ادامه داد: یعنی در واقع ما این اتفاق را فرصتی تربیتی می بینیم که دانش آموزان می توانند در آن، کمک و ابراز همدردی خود را به دیگر دانش آموزان هموطن خویش نشان دهند که در همین زمینه پویش عمومی را تحت عنوان سیل مهربانی همکلاسی ها آغاز کرده و دستور العمل آن نیز آماده است. در هفته آینده نیز یک روز را به عنوان روز کمک به سیل‌‌‌زدگان مشخص کرده ایم.

کاظمی تصریح کرد: همچنین یک پویش عمومی دیگر در فضای مجازی با عنوان عیدی من برای تو راه‌اندازی کرده‌ایم که دانش آموزان در این زمینه می توانند از ظرفیت فضای مجازی هم استفاده کنند و کمک های نقدی و غیرنقدی خود را از این طریق به مناطق سیل زده کشور برسانند.

وی افزود: برنامه مهم دیگر ما، مخصوص دانش آموزان، همکاران و مدارس آسیب دیده است که در این راستا بطحایی وزیر آموزش و پرورش، مشاور خود آقای رضا مددی را به عنوان نماینده ویژه وزارتخانه در این زمینه انتخاب کرده که در واقع ایشان مامور به تهیه یک بسته کامل اطلاعاتی برای مناطق سیل زده شده تا ابعاد مختلف این مسئله را بررسی کرده و برای آن راهکار مناسب اندیشیده شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر، ما روی نیازهای دانش آموزان مانند فرصت برای آمادگی در امتحانات، نیازهای مشاوره ای و روانشناسی دانش آموزان کار کرده و همچنین برنامه داریم تا وسایل موردنیاز این عزیزان را که شامل کتاب درسی، لوازم تحریر، پوشاک، تغذیه و... است، تامین کنیم. به محض نهایی شدن اطلاعات این بسته، وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی کاملی به رسانه ها و عموم مردم خواهد داشت.

وی در پایان تأکید کرد: می توان گفت در حال حاضر، رفع کامل نیازها و مشکلات دانش آموزان و معلمان مناطق سیل زده از دغدغه های جدی و اساسی وزارت آموزش و پرورش است که بر آن تمرکز کرده ایم و با تمام توان و تلاش خویش این مسیر را ادامه می دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001566

وب گردی

وب گردی