سیاست دستگاه قضایی حفظ حضور کارگران در محیط کاری‌ست

دادستان تهران گفت: سیاست دستگاه قضایی کمک به تولید و تداوم اشتغال است و مغایرتی ندارد که در کنار این موضوع به تعقیب حکم در زمان خودش بپردازیم.

به گزارش ایسکانیوز، دادستان تهران در رابطه با اقدامات قضائی صورت گرفته در ایام نوروز به خانواده جانباختگان سیل اخیر در کشور تسلیت گفت و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت بتواند هرچه زودتر این حادثه ناگوار را سر و سامان دهد، گفت: همکاران در این ایام کشیک بودند و اقدامات خوبی در خدمت رسانی به مراجعان انجام شد.

عباس جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی در مورد الزامات قضائی در رونق تولید گفت: بیشترین اتفاقات در سیستم اجرایی باید رخ دهد؛ اما دستگاه تقنینی و قضائی باید حالت حمایتی بیشتری به خود بگیرند و چون به دلیل مشکلات ارز و تحریم‌ها مشکلاتی در مسیر تولید ایجاد شده لذا باید برای رونق تولید، باید بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی بروکراسی‌ها شدیدی که در صدور مجوزها وجود دارد را کاهش دهند.

دادستان تهران با بیان اینکه در دستگاه قضائی دو نمونه عملی در این زمینه داشتیم به رسیدگی به پرونده نیشکر هفت تپه اشاره کرد و گفت: در این پرونده با سیاستی که تولید متوقف نشود و کارگران بیکار نشوند و اشتغال تعطیل نشود، اقدامات لازم را انجام دادیم.

وی ادامه داد: در پرونده روز چنگ‌ها با وجود داشتن یک پرونده سنگین ولی کارخانجات آنها مشغول به کار است و برای ادامه کار نیز اخیراً ارز دریافت کردند.

جعفری دولت آبادی گفت: سیاست دستگاه قضائی کمک به تولید و تداوم اشتغال است و حفظ حضور کارگران در محیط کاری است و مغایرتی ندارد که در کنار این موضوع به تعقیب حکم در زمان خودش بپردازیم. تلاش کردیم بین تعقیب قضائی و تعطیل کردن و تداوم اشتغال یک هماهنگی ایجاد شود.

دادستان تهران در رابطه با اقدامات صورت گرفته در کنترل قیمت مرغ و قیمتی که از سوی دادستانی اعلام شد، افزود: در جلسه‌ای در اواخر سال گذشته سوال اساسی از مسئول سازمان حمایت داشتیم و پرسیدیم که دولت مرغ را چه میزان قیمت گذاری کرده است که اعلام نمودند ۱۱۵۰۰ و وقتی در مورد قیمتی که از مرغداری‌ها خریداری می‌کنند سوال شد اعلام کردند که ۷,۲۰۰ تومان خریداری می‌شود؛ اما متأسفانه عده‌ای سودجو در میدان بهمن این مرغ را تا ۱۷ هزار تومان نیز به فروش می‌رساندند و در روزهای پایانی سال به سازمان حمایت نامه کتبی برای ما نوشتند و قیمت مرغ را ۱۱۵۰۰ اعلام کردند.


وی با اشاره به دستگیری سی‌نفر از دلالان عمده که با گران‌فروشی و عدم عرضه مرغ در بازار تلاش کردند وضعیت بازار مرغ را طی روزهای پایانی سال جاری آشفته‌تر نمایند، گفت: این افراد می‌خواستند سیاست دادستانی به شکست منجر شود ولی بعد از دستگیری و تعطیلی غرفه‌های این افراد دولت همکاری خوبی داشت و مرغ وارد بازار کرد.جعفری دولت آبادی گفت: معاونان دادستان از فردای آن روز در میدان بهمن مستقر شدند و برخی گلایه کردند که چرا قیمت اعلام می‌کنید در حالی که این قیمت از سوی دادستانی اعلام نشده بود و دادستان قیمت گذار نیست بلکه از حق عمومی حمایت می‌کند.

دادستان تهران گفت: طبق گزارشات دریافت شده از میدان بهمن روز گذشته ۱۰۰۰ تن مرغ توزیع شده و در برخی مراکز مرغ اضافی آمده است و این نشان می‌دهد این موضوع، زور آزمایی بین سود جویی و رانت خواری عده‌ای است که میدان بهمن را به الگویی برای احتکار و گرانفروشی تبدیل کرده بودند که با برخورد قاطع دادستانی مواجه شدند به طوریکه اخطار دادیم اگر تمکین نکنند درب میدان بهمن را خواهیم بست.

طبق گزارشات دریافت شده از میدان بهمن روز گذشته ۱۰۰۰ تن مرغ توزیع شده و در برخی مراکز مرغ اضافی آمده است و این نشان می‌دهد این موضوع، زور آزمایی بین سود جویی و رانت خواری عده‌ای است که میدان بهمن را به الگویی برای احتکار و گرانفروشی تبدیل کرده بودند که با برخورد قاطع دادستانی مواجه شدند

وی تصریح کرد: در ایام عید همکاران ما در میدان بهمن حضور و نظارت داشتند و مردم بدانند قیمت مرغ (۱۱ هزار و ۵۰۰) در واقع از طرف دولت و سازمان حمایت اعلام شده بود و قیمت دادستانی نبود.

جعفری دولت آبادی با تاکید بر اینکه باید در کشور یک قیمت باید حاکم باشد و نباید ده نرخی باشد، ادامه داد: بنابراین در تهران ما این موارد را معرفی کردیم و دادستان‌های سایر استان‌ها نیز در این قضیه با سیستم‌های داخلی استان‌های خود هماهنگ کنند.

دادستان تهران با تاکید بر اینکه دستگاه دولتی پای تصمیم خود بایستد که این مهم‌تر از تصمیم دادستانی است؛ گفت: اگر دولت پای تصمیم خود ایستادگی نکند دادستان چه اقدامی می‌تواند انجام بدهد؟

وی تاکید کرد: سازمان‌های مرتبط از جمله وزارت صمت، سازمان حمایت و … اگر با هم هماهنگ باشند و یک نرخ را اعلام کنند ما به شما تضمین می‌دهیم که مرغ به اندازه تأمین می‌شود و کمبود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در تأمین گوشت گفت: در حال حاضر دام زنده به چابهار، بندرعباس و خوزستان وارد شده و بعد از کشتار به تهران ارسال می‌شود که اگر این رویه ادامه پیدا کند امیدوارم مشکلات گوشت نیز پایان یابد.

جعفری دولت آبادی با اشاره به اقدامات قضائی صورت گرفته در رابطه با سیلاب اخیر افزود: در موضوع سیلاب‌های اخیر باید آن‌هایی که واقعاً مقصر هستند شناسایی شوند و با آن‌ها برخورد گردد.

دادستان تهران بیان کرد: قوه قضائیه هم در این خصوص با همه امکاناتش در استان‌ها و شهرستان‌ها پای کار آمد و در حفظ اموال مردم و دیگر مسائل کمک کرده است.

اگر دولت پای تصمیم خود ایستادگی نکند دادستان چه اقدامی می‌تواند انجام بدهد؟

وی افزود: البته ما باید از این حوادث برای تبدیل کردن آن به فرصت استفاده کنیم و به نوعی این حوادث طبیعی را به فرصتی برای انسجام واتحاد ملی تبدیل نمائیم.

دادستان تهران گفت: البته برای این آسیب‌ها و حوادث باید آسیب شناسی صورت گیرد و لازم است عواملی که باعث عدم پیشگیری شده اند شناسایی گردند؛ لذا همانطور که رئیس دستگاه قضائی تاکید کردند این سیل نیاز به آسیب شناسی دارد، اما فعلاً اولویت با امداد، نجات، همکاری و همدلی است.

وی درباره پرونده دکل نفتی هم گفت: این پرونده زمانی که در دادسرا مفتوح شد از پرونده‌های مهم مالی بود که ۶ متهم داشت که ۲ متهم آن در خارج از کشور بودند. البته وکیل یکی از متهمان در جلسات دادگاه حاضر می‌شد.

جعفری دولت آبادی افزود: جلسات رسیدگی به این پرونده حدود ۱۰- ۱۱ جلسه به طول انجامید و چون این پرونده پرونده مالی پیچیده‌ای بود رسیدگی به آن زمانبر و طولانی شد، چون چندین معامله با خارج صورت گرفته بود و پول‌های زیادی هم جا به جا شده بود.

دادستان تهران گفت: لذا این پرونده پرونده بسیار مهمی بوده است اکنون منتظریم تا حکم به ما ابلاغ شود و آن را بررسی کنیم و اگر دیدیم که حکم صادره متناسب نیست به آن اعتراض می‌نمائیم.

جعفری دولت آبادی در ادامه در پاسخ به سوالی مبی بر اینکه مدیرعامل جدید برج میلاد در فتنه ۸۸ اظهارات بیان کرده و همچنین در موضوع نگارش نامه به اوباما نقش داشته است؛ آیا دادستانی در این زمینه ورود می‌کند یا خیر گفت: دستگاه‌های نظارتی گزارشی برای ما ارسال نکردند و دستگاه‌ها زمانی که مدیران خود را منصوب می‌کنند استعلام می‌گیرند و اگر واقعاً نهادهای نظارتی درباره ایشان گزارش‌هایی داشتند، پیگیری خواهد شد.

دادستان تهران تصریح کرد: دیروز بنده دیدم که برخی از مقامات شهری حمایت مطلقی داشتند، پیشنهاد من این است که دستگاه‌های نظارتی سوابق را بررسی کنند و اگر نهادهای نظارتی در این بخش گزارش دهند، ورود می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص شایعه پردازان فضای مجازی و القاکنندگان ناامیدی به ویژه در مورد سیل اخیر در کشور و جمعیتی که ظاهراً کار خیریه می‌کند، اما ویدئوهای آنها در مناطق سیل زده بیشتر به کام تلویزیون اسرائیل و آمریکاست توضیح دهید، بیان کرد: اگر تمام مصاحبه‌های بنده در شش ماه گذشته را نگاه کنید روی سه نکته همیشه تاکید کردم، دشمن امروز می‌خواهد سه کار انجام دهد، یکی اینکه مردم را ناامید کند، دو اینکه نسبت به مسئولان بی اعتمادی ایجاد کند و کارآمدی نظام اسلامی را زیر سوال ببرد.

جعفری دولت آبادی تصریح کرد: دشمن اکنون برنامه‌اش این است که دل مردم را خالی کند و مردم را نسبت به مسئولان بی اعتماد کند و بگوید که جمهوری اسلامی پس از چهل سالگی ناکارآمدی دارد، درحالیکه ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم آن هم در زمانیکه امروز مسئولان در مناطق سیل زده حضور دارند و شبانه روز در حال پیگیری هستند.

دادستان تهران ادامه داد: امروز باید در برابر دشمن اقتدار خود را نشان دهیم و روی این سه موضوع محکم بایستیم و رسانه‌ها بزرگترین نقش را می‌توانند.

جعفری دولت آبادی گفت: لازم است تا هم روزنامه‌ها و هم مسئولان به این موضوع دقت کنند که امروز ما باید در برابر دشمن یک صدا داشته باشیم و آن مقاومت و بصیرت است، بنابراین رسانه‌ها و روزنامه‌ها و تریبون دارها مراقب باشند که در زمین دشمن بازی نکنند و مردم را امیدوار کنند که مشکلات قابل حل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001606

وب گردی

وب گردی