تروریستی خواندن سپاه، واکنش‌های ضدآمریکایی در عراق خواهد داشت

یک پایگاه تحلیلی در گزارشی نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا در واقع با معرفی سپاه پاسداران ایران بعنوان یک سازمان تروریستی، خطراتی که ارتش آمریکا با آن روبرو خواهد شد را کم اهمیت جلوه داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، وزارت خارجه آمریکا رسماً نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

پایگاه تحلیلی «المانیتور» در واکنش به این اقدام آمریکا در تحلیلی نوشت که دولت «دونالد ترامپ» در اقدامی که منتقدان هشدار داده بودند، خطراتی را برای ارتش آمریکا به همراه دارد و فرصت‌های آتی برای دیپلماسی را کاهش می‌دهد، سپاه انقلاب اسلامی ایران را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد.

مقامات آمریکایی می‌گویند، این اقدام که ظرف یک هفته اجرایی می‌شود، نمایانگر اولین باری است که آمریکا یک نهاد رسمی از یک کشور را بعنوان یک گروه تروریستی قلمداد می کند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص تصمیم آمریکا برای قرار دادن سپاه در لیست گروههای تروریستی گفته بود: «ما به دلیل آنکه استفاده رژیم ایران از تروریسم بعنوان ابزار حکومتداری در حقیقت این دولت را از هردولت دیگری مجزا می‌کند، چنین اقدامی را انجام می‌دهیم».

این مقام آمریکایی در توجیه این اقدام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن با این اقدام، دسترسی ایران به منابع مالی را قطع می‌کند.

با اینحال المانیتور به نقل از دیپلمات‌های سابق آمریکا که در منطقه خدمت کرده‌ بودند، گزارش کرد که تروریستی خواندن سپاه، فشار اقتصادی اندکی به ایران می‌افزاید اما این در حالی است که واکنش‌های منفی علیه آمریکا در عراق به وجود می آورد.

«باربارا لیف» معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در امور عراق در گفت‌وگو با المانیتور تصریح کرد که اعمال چنین فشارهایی علیه ایران می‌تواند برخی گروههای طرفدار ایران را ترغیب کند تا بغداد را راضی به انتخاب ایران کنند.

«ریچارد نفیو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به عنوان یکی از معماران تحریم‌های ضدایرانی یاد می‌شود در چند توئیت روز دوشنبه اقدام واشنگتن برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» را کم‌اهمیت جلوه داده و آن را از سر ناتوانی واشنگتن توصیف کرد.

وی تأکید کرد: حامیان (تروریستی خواندن سپاه) می‌توانند جشن بگیرند اما این اقدام فشار معناداری را (به ایران) نمی‌افزاید اما قطعاً به طور معناداری به خطر می‌افزاید».

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا و با اشاره به سابقه طولانی فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا در حمایت از گروه‌های تروریستی، این مقر فرماندهی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

حامیان این اقدام وزارت خارجه آمریکا بلافاصله بعد از معرفی شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان یک گروه تروریستی، ابراز خوشحالی کردند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جزء آن دسته از افرادی بود که از این اقدام بسیار خرسند شد و در صفحه توییتری خود از جدیدترین هدیه ترامپ به این رژیم قدردانی کرد.

پیش از این، دولت ترامپ با تصمیم خود برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان، انتقال سفارت آمریکا به قدس، خروج از برجام و... وفاداری خود به صهیونیست‌ها را به اثبات رسانده بود.

«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز هشدارها مبنی بر اینکه این اقدام وزارت خارجه آمریکا هرگونه تلاش‌های دیپلماتیک در آینده را پیچیده‌تر می‌کند، رد کرد و بعد از تروریستی اعلام شدن سپاه، گفت:‌«این اقدام، مانعی برای دیپلماسی ما ایجاد نمی‌کند».

بنا به گفته «ناتان سیلز» هماهنگ کننده امور مربوط به مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا، عملاً این اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی موجب می‌شود که هر فرد آمریکایی که از سپاه حمایت کند با محکومیت حبس تا 20 سال روبرو باشد.

«دوگ جیک» یک حقوقدان در یک پیام توییتری در این خصوص نوشت که این اقدام آمریکا تنها ممنوعیت‌هایی را برای اتباع و شرکت‌های آمریکایی و تجارت‌های آمریکا به وجود می‌آورد.

«وندی شرمن» رئیس هیأت مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و معاون سابق وزارت خارجه آمریکا نیز ضن هشدار درباره این اقدام واشنگتن تأکید کرده بود که تروریست خواندن سپاه ایران، نیروهای آمریکایی در منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001631

وب گردی

وب گردی