ایران میزبان نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه شد

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ایران در خردادماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی‌مرتضی بی‌رنگ رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی در نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس 2019)، بیان کرد: نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه 20 تا 22 خردادماه سال جاری همزمان با هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس 2019) برگزار می شود.

وی افزود: سال گذشته ایران پیشنهاد برگزاری مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه را به کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد موسوم به اسکاپ ارائه کرد. با پذیرش درخواست کشورمان، نخستین دوره این مجمع، امسال 20 تا 22 خردادماه سال جاری در تهران با میزبانی مشترک سازمان ملل (اسکاپ) و جمهوری اسلامی ایران (معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری) برگزار می شود.

به گفته بی‌رنگ، این مجمع بین‌المللی برای اولین بار و با ابتکار عمل کشورمان با همکاری کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد (اسکاپ) برگزار می شود. اسکاپ با هدف تقویت مشارکت جهانی برای تحقق توسعه پایدار علم، فناوری و نوآوری، ذیل شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک) شکل گرفته است.

وی همچنین تصزیح کرد: طبق مصوبه دومین کمیته نوآوری و فناوری اسکاپ در سال 2018 در بانکوک، برگزاری نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ایران به تایید اعضا رسید.

در ادامه این نشست، سید احمدرضا علائی طباطبائی مدیرکل دفتر تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر اجرایی نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه نیز با اشاره به جزییات برگزاری این مجمع در ایران، گفت: این رویداد بزرگ همزمان با نمایشگاه اینوتکس 2019 با حضور تصمیم گیران عالی رتبه بین‌المللی از 63 کشور عضو اسکاپ برگزار می شود.

وی افزود: اسکاپ شامل 53 کشور عضو در منطقه آسیا و اقیانوسیه است که 9 کشور دیگر هم اعضای وابسته به آن هستند. برخی از این کشورها شامل مالزی، استرالیا، چین، کرده جنوبی، هندوستان، فرانسه، ژاپن، هلند، نیوزلند و غیره می شود.

به گفته علائی طباطبائی، تمام وزرای مرتبط با حوزه علم، فناوری و نوآوری کشورهای عضو با دعوت‌نامه مشترک معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دبیر کل اجرایی اسکاپ و روسای 20 سازمان بین‌المللی مهم و مرتبط به این مجمع دعوت شده اند و هزینه‌های برگزاری این برنامه، مشترکا توسط اسکاپ و کشورمان پرداخت خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: طی دو روز، نمایندگان کشورها به اشتراک گذاری و تبادل دانش و تجربیات، بررسی نظام ملی نوآوری کشورها، تجارب موفق و شکست خورده در زمینه سیاست گذاری علم و فناوری و بررسی اکوسیستم استارتاپی کشورهای عضو خواهند پرداخت.

مدیرکل دفتر تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معرفی استارتاپ های نوآور در آسیا و اقیانوسیه با توجه به اهداف توسعه پایدار، تبادل اطلاعات در خصوص دستاوردهای جدید فناورانه بین کشورهای عضو و توسعه همکاری‌های علمی و فناوری با کشورهای خارج از منطقه در راستای ورود به انقلاب چهارم صنعتی را از اهداف اصلی برگزاری این مجمع برشمرد.

دبیر اجرایی نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه در ادامه عنوان کرد: در پایان این مجمع، از شبکه استارتاپی آسیا و اقیانوسیه که به ابتکار ایران و توسط بازیگران اصلی اکوسیستم نوآوری و استارتاپی کشور در حال ایجاد است، رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001667

وب گردی

وب گردی