دانشگاه آزاد اسلامی باید پایگاهی برای هویت‌بخشی به آرمان‌های انقلاب باشد

پیام رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به نخستین گردهمایی تخصصی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی، توسط رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، پیام دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به نخستین گردهمایی تخصصی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در مجتمع «یاوران مهدی عج» جمکران برگزار شد، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی رستمی ثانی رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: نهاد روحانیت، نهادی دین‌مدار، علم‌محور، مردمی و کم‌توقع است که مأموریت اصلی آن حراست و پاسداری از حریم دین مقدس اسلام، پاسخ به نیازهای معنوی و دینی امت اسلامی، هدایت‌گری و زمینه‌سازی برای تربیت جامعه اسلامی بخصوص نسل پرنشاط و پویای جوان بوده و هست. این نهاد الهی از دیرباز علاوه بر هدایت و ارشاد مردم مسلمان، پیوسته در جهت انسجام اجتماعی، وحدت و یکپارچگی امت اسلام وگسترش عدالت در جامعه فعال بوده و در برابر استبداد بیرونی و ستم‌های حاکمان اجتماعی همچون کوه، سروقامت ایستاده است.

در سیر تاریخی این نهاد ارزشمندان با فقیهان بزرگی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، شیخ انصاری، آیت‌الله حائری یزدی، آیت‌الله بروجردی و دیگر بزرگان حوزه علمیه مواجه بوده‌ایم که پرچم پرافتخار اسلام را بر فراز تاریخ نگاه داشته‌اند و در این مسیر شاهد ظهور بزرگ فقیه دوران معاصر حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی رحمه الله علیه با دست‌های خالی و قلبی سرشار از ایمان و با اتکال به نیروی لایزال الهی مسیر پرمخاطره تبلیغ دین و هدایت مردم را با صبر و پایدار پیمود و توانست با یکپارچه‌سازی امت اسلامی، زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم آورد.

اینک که به لطف پروردگار نظام مقدس جمهوری اسلامی در این کشور ریشه‌دار استقرار یافته و با رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای به مهم‌ترین کانون مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی استکبارگران و پشتوانه مستضعفان و ستم‌دیدگان جهان تبدیل شده است و تمام‌قد در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی در شرق و غرب عالم است، مسئولیت دانشگاه در آگاهی‌بخشی به جوامع اسلامی بخصوص نسل جوان این کشور دوچندان است.

بی‌تردید ازجمله رویدادهای معنوی و اثرگذار شجره طیبه دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد معاونت فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برای حضور فعال و جدی روحانیت در متن برنامه‌های فرهنگی این جامعه علمی است که از مهم‌ترین اهداف آن فضاسازی برای آشنایی بیشتر جوانان پرنشاط با دو سرچشمه جوشان قرآن و عترت و الگوگیری برای دستیابی به سبک درست زندگی اسلامی_ایرانی است.

عزیزانی که به کسوت مقدس روحانیت درآمده‌اید و هم‌اکنون در جبهه فرهنگی دانشگاه مشغول انجام وظیفه الهی تبلیغ دین شده‌اید، می‌دانید که چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی رسیدن به قله دین‌ورزی خردمدارانه، تبدیل شدن به الگوی مناسبی برای دانشگاه اسلامی تمدن‌ساز و پایگاهی برای هویت‌بخشی به آرمان‌های فرهنگی و علمی انقلاب اسلامی است و در این مسیر بزرگ‌ترین سرمایه انقلاب اسلامی یعنی جوانان بانشاط و فاضل این مرز و بوم در اختیار ما قرار گرفته‌اند که چشم به افق‌های امیدبخش تمدن نوین اسلامی دوخته‌اند. روشن است که اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های درست و اقدامات حساب‌شده جلو برویم، مدیران و کارگزارانی در تراز انقلاب اسلامی را به نظام جمهوری اسلامی تحویل خواهیم داد که در ساختن ایران اسلامی متمدن نقش‌آفرینی خواهند کرد.

انتظار می‌رود در شرایط جدید که فعالیت‌های فرهنگی را در اولویت برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده‌ایم، روحانیون فاضل و ارجمند برای دستیابی به موارد زیر در دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی و اقدام نمایند:

1. تلاش در جهت نهادینه‌سازی اصول و مبانی آموزه‌های قرآن و عترت در دانشگاه
2. افزایش اطلاعات دینی، مذهبی و تاریخی و برنامه‌ریزی برای تقویت ایمان و تدین عزیزان دانشجو با بهره‌گیری از ابزارهای نوین و استفاده از شیوه‌های جذاب، اثربخش، خلاق و روزآمد
3. تلاش در جهت تعهدافزایی دانشگاهیان به آرمان‌های انقلاب اسلامی بر مبنای اندیشه‌های بلند امام خمینی و مقام معظم رهبری
4. تبیین و عملی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای جوانان عزیز دانشجو که در حقیقت چشم‌انداز فرهنگی و علمی نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.
5. تلاش اثربخش در جهت گسترش فضای معنوی و اخلاقی در دانشگاه با برجسته‌سازی این ارزش‌ها
6. توجه جدی به مسئله حائز اهمیت آراستگی و پوشش اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر
7. مسجدمحوری فعالیت‌های فرهنگی و اقامه نماز جماعت مستمر
8. رویکرد تمدن‌سازی نوین اسلامی با استفاده از ظرفیت دانشجویان متدین، استادان فاضل و کارکنان خدوم دانشگاه
9. توجه جدی به مسئله مشاوره دینی در جهت حل مشکلات فکری و پاسخ به شبهات مربوط به حوزه دین و فرهنگ

در پایان از همکاران حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان‌ها و واحدها، روحانیون شاغل در دانشگاه و دیگر حاضران در این نشست ارزشمند سپاسگزاری می‌کنم و برای همگی از درگاه خداوند سبحان آرزوی توفیق روزافزون دارم.

علی‌اکبر ولایتی
رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/

کد خبر: 1001690

وب گردی

وب گردی