هشدار؛ خطر برق‌گرفتگی/ چرا  برق برخی مناطق سیل‌زده قطع شد؟

سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در بارش‌های اخیر ۲۵ استان به صورت مستقیم درگیر موضوع سیل بودند افزود: سیل استان گلستان دوره بازگشت ۲۰۰ ساله و سیل استان لرستان دوره بازگشت ۵۰۰ ساله داشته است.

به گزارش ایسنا، سعیدی در نشست مشترک با اعضای شورای عالی استان‌ها در تشریح آخرین اقدامات کتاب مدیریت بحران کشور در مناطق سیل زده، گفت: دو سامانه بارشی وارد کشور شد و پس از سه روز آرامش سامانه سوم وارد کشور شد که در مجموع ۳۱ استان کشور تحت تأثیر بارندگی این سامانه‌ها قرار گرفتند اما ۲۵ استان به طور مستقیم درگیر بارش‌های شدید بودند و شش استان همانند خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و مازندران، گلستان و ایلام شرایط بحرانی داشتند البته در این میان گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان وضعیت حادی داشتند.

وی افزود: آبی که در گلستان وجود داشت با سیلابی که در لرستان ایجاد شد متفاوت بود چرا که آب در گلستان بر اثر بارندگی‌ها ملایم سیلاب شد اما در لرستان آب خروشان و بی سابقه و گل و لای زیادی به همراه داشت به شکلی که بعضاً در برخی نقاط تا دو متر از خانه‌ها زیر گل و لای رفته بود.

سعیدی ادامه داد: حجم ورودی آب سدها از ابتدای سال آبی تا قبل از بارش‌های اخیر حدود ۴۲ میلیارد متر مکعب بود و در سال ۹۶، ۱۳ میلیارد متر مکعب بر اثر بارندگی‌ها حجم آب ورودی به سدها بوده اما ظرف دو هفته اخیر ۱۴ میلیارد متر مکعب ورودی به سدها بوده است.

وی تاکید کرد: سیل گلستان دوره بازگشت ۲۰۰ ساله، سیل لرستان بازگشت ۵۰۰ ساله و کرخه دوره بازگشت ۲۰۰ ساله داشته است.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ظرفیت آب ورودی رودخانه معمولان ۱۸۰۰ متر مکعب است افزود: در سیل اخیر ۲۴۰۰ متر مکعب آب از این رودخانه عبور کرده، پل دختر نیز ۲۴۰۰ متر مکعب ظرفیت آب ورودی آن بوده که میزان حجم خروجی آن به ۵۰۰۰ متر مکعب رسیده است. به این ترتیب بر اثر بارش‌های اخیر دو سوم پهنه کشور درگیر سیل بود که از این میان ۲۳۵ شهر و ۴۳۴ روستا مستقیماً درگیر سیلاب شدند.

وی افزود: ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های ما آسیب دیده که برخی از جاده‌ها دیگر درست شدنی نیستند. همچنین ۱۰ هزار و ۷۱۹ پل آب رو آسیب‌های جزئی تا کلی دیده‌اند. همچنین کشاورزی ما آسیب زیادی دیده، ۳۷ هزار واحد مسکونی تخریب شده، ۳۷ هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیر است. ۷۰ نفر از هم وطنان‌مان جان خود را از دست دادند که اگر مراقبت‌های لازم انجام می‌شد تعداد جان باختگان کمتر می‌شد.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه از ۱۱۶۰ روستایی که در سیل اخیر برقشان قطع شده در حال حاضر تنها ۱۰۰ روستا قطعی برق‌شان ادامه دارد که عمدتاً این قطعی برق عمداً از سوی ما ادامه پیدا کرده، چرا که برخی خانه‌ها نمناک هستند و در صورت اتصال برق ممکن است برق گرفتگی داشته باشیم.

وی افزود: در سیل اخیر ۱۲۰ شهر و ۳۸۸۷ روستا قطع آب داشتند که در حال حاضر تنها ۱۰۶ روستا با قطع آب مواجه هستند. بی تردید تلاش‌ها و اقدامات بسیار مؤثری انجام شده، اگر ما مخاطرات طبیعی را با کشور آمریکا مقایسه کنیم باید ببینیم آنها در طوفان چه کردند. در مخاطرات طبیعی به همت مردم و مسئولین دارای تجربه هستیم و در مقایسه با بسیاری از کشورها تجربه بسیار ارزشمندی داریم. البته هنگامی که قرار است ۲۴ استان توزیع اقلام ساماندهی پیدا کند قطعاً مشکلاتی هم وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید برکات این بارش‌ها را نیز مد نظر قرار دهیم. این بارش‌ها امروز باعث شده ۴۰ درصد حق‌آبه ارومیه تأمین شود و این دریاچه احیا شود. از ۱۴۰ تالاب کشور که در حال خشک شدن بود ۵۰ تالاب احیا شده، زاینده رود نیز احیا شد. نباید به این شکل باشد که جایی که نکته منفی وجود دارد و عمدی هم در آن نیست بزرگنمایی کنید.

سعیدی ادامه داد: به محض وقوع سیل تیم‌های فنی در مناطق سیل زده مستقر شدند. وزیر کشور شش روز در استان گلستان بود تا کنترل و مدیریت بحران را انجام دهد. رئیس جمهور و وزراء نیز حضور پیدا کردند اما پیشگام‌ترین انسان‌ها خود مردم بودند که همراهی و کمک کردند تا اوضاع کنترل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001766

وب گردی

وب گردی