پیش بینی های هواشناسی دقیق نیست/ مخاطرات طبیعی، 72 ساعت پیش از وقوع حادثه اطلاع رسانی می شود

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور گفت: پیش بینی هایی که در هواشناسی دنیا رخ می دهد از حل معادلات دیفرانسیل انجام می شود که به صورت یقینی نیست. واژه احتمال یک پدیده رایج در هواشناسی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین نشست کرسی آزاد اندیشی رسانه ای با عنوان مدیریت بحران سیل با تاکید بر نقش رسانه ها عصر امروز در مجتمع ولایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

در این نشست مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سحر تاج بخش رییس سازمان هواشناسی و اکبر نصراللهی استاد مدیریت بحران و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه حضور دارند.

سحرتاج بخش در این مراسم گفت: ما در بحث هواشناسی با پدیده هایی مواجه هستیم که مقیاس های متفاوتی دارند. برخی در لحظه، ساعت یا چند ماه، برخی دیگر در مقیاس متر یا کیلومتر رخ می دهند. از پدیده کوچک مقیاس می توان به وزش باد شدید در زمان اوج گیری هواپیما و پدیده بزرگ مقیاس می توان به خشکسالی اشاره کرد.

وی ادامه داد: باید یک شبکه ای در دنیا وجود داشته باشد که تمامی پدیده ها در لحظه، دقیقه، متر، کیلومتر را ارزیابی کند و چنین امکانی در دنیا وجود ندارد. پیش بینی هایی که در هواشناسی دنیا رخ می دهد از حل معادلات دیفرانسیل انجام می شود که به صورت یقینی نیست. واژه احتمال یک پدیده رایج در هواشناسی است، مقیاس زمان در پیش بینی های هواشناسی بسیار مهم است.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: ما مخاطرات را ۷۲ ساعت پیش از وقوع مخاطرات اعلام می کنیم که در زمان وقوع سیل اخیر نیز این امر به وقوع پیوست و در ۴۸ ساعت قبل از حادثه اخطاریه اعلام می کنیم.

وی اظهار کرد: بودجه هواشناسی آلمان برای یک سال ۷۵۰ میلیون دلار است و بودجه ما حدود یک صدم آن ها است. اولین سیلاب در بازه ۲۶ تا ۲۹ سال گذشته در گلستان و مازندران رخ داد که اطلاعیه ۲۶ و اخطاریه در ۲۷ اعلام شد.

تاج بخش افزود: در سامانه دوم بارش روز ۲۹ اطلاعیه و روز اول اخطاریه در زمینه سیلابی شدن کرخه و غیره صادر شد. سیلاب سوم در ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه به وقوع پیوست که اطلاعیه در نهم فروردین و اخطاریه دهم صادر شد، همچنین این اخطاریه ها به تمامی سازمان ها و نهادهای درگیر طبق روال جهانی ارسال شد.

وی با اشاره سخنانی که مبنی بر انتقاد رئیس جمهور از عملکرد سازمان هواشناسی در سیل اخیر شنیده می شود، گفت: انتقاد رئیس جمهور نسبت به پیش‌بینی‌های نقطه‌ای بود.

رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: نیاز به شبکه‌ای داریم که بتوانیم مخاطرات را به موقع پیش‌بینی کنیم. در این باره نیازسنجی کرده‌ایم که به 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه نیاز داریم که به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌ایم.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1001770

وب گردی

وب گردی