عربستان و بحرین نمی‌توانند رافع مسئولیت خود در ترویج تروریسم باشند

سخنگوی وزارت خارجه موضع‌گیری‌های عربستان و بحرین را تحسین زبونانه و منفعلانه اقدامات ضد ایرانی ترامپ خواند و گفت: با این موضع‌گیری‌های بی ارزش نمی‌توانند افکار عمومی جهان را از مسئولیت خود در ترویج تروریسم در سطح منطقه و جهان منحرف کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکومیت شدید مواضع بحرین و عربستان سعودی در استقبال و حمایت از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مواضع ناشیانه و بیخردانه این دو کشور را مغایر با اصول عدم مداخله و احترام به حاکمیت کشورها خواند.

قاسمی مواضع عربستان و بحرین را تحسین زبونانه و منفعلانه اقدامات ضدایرانی رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد و افزود: مواضع اعلام شده از سوی این دو کشور، نشان دهنده عدم درک درست و سطحی نگری آنها در مورد واقعیت‌های منطقه و ناآگاهی آن‌ها نسبت به پیامدهای ماجراجویی و خطای راهبردی آمریکا علیه ثبات و امنیت منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برخی کشورهای منطقه عادت کرده‌اند چشم و گوش بسته از هر آنچه اربابان فرامنطقه‌ای شان می‌گویند تبعیت کنند؛ این کشورها خود اصلی‌ترین مروج آموزه‌ها و افکار تروریسم در منطقه و جهان بوده و از هیچ کمک و امکان و فرصتی برای پشتیبانی گروه‌های تروریستی در دهه‌های اخیر دریغ نکرده‌اند و سرمایه گذاری غیرقابل انکاری در تروریست پروری داشته و دارند؛ آنان در جایگاهی نیستند که با ایفای نقشی فریبکارانه، علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام موضع کنند و بدون تردید نخواهند توانست با پنهان شدن پشت اینگونه موضع گیری‌های بی ارزش، افکار عمومی جهان را از مسئولیت خود در ترویج تروریسم در سطح منطقه و جهان منحرف کنند.

به گزارش فارس، وزارت خارجه عربستان سعودی از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و تروریستی نامیدن آن، استقبال کرد. یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه عربستان در این باره گفت: تصمیم آمریکا مبنی بر سازمان تروریستی بودن سپاه پاسداران ایران، گامی عملی و جدی در تلاش‌های مبارزه با تروریسم است. (اینجا بخوانید)

از سوی دیگر وزارت خارجه بحرین نیز از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران و تروریستی نامیدن آن، استقبال کرد.

در این خصوص بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه بحرین منتشر شد. بر این اساس، وزارت امور خارجه پادشاهی بحرین، از تصمیم (کشور) دوست، ایالات متحده آمریکا، در اعلام سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمانی تروریستی استقبال و بر اهمیت این گام در برخورد با نقش خطرناک سپاه پاسداران ایران به عنوان عنصری بی‌ثبات‌کننده و عامل تنش و ابزار نشر خشونت و تروریسم در خاورمیانه و دنیا، تأکید می‌کند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه بحرین آمده است که بحرین از تلاش پیگیر آمریکا برای مقابله با تلاش‌های خصمانه و اقدامات تروریستی و مداخلات منفی در امور داخلی کشورهای منطقه تشکر می‌کند.

روز دوشنبه 19 فروردین ماه با اعلام وزیر امور خارجه آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا افزوده شد. کنگره آمریکا ظرف هفت روز می‌تواند جلوی این اقدام را بگیرد اما اگر یک هفته بگذرد، این اقدام اجرایی خواهد شد.

پیش از سخنان پامپئو که به مثابه اعلام رسمی بود، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای از طرح خود برای گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست مزبور خبر داده بود.

این اولین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکاست که واشنگتن اقدام به تروریست خواندن نیروهای نظامی رسمی یک کشور دیگر می‌کند.

در پی این اقدام، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، بر اساس «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» را در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

بر همین اساس، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه آمریکا اعلام کرد که «رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001776

وب گردی

وب گردی