ایران از لحاظ وقوع بلایای طبیعی، جزو 10 کشور اول دنیاست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: از لحاظ بلایای طبیعی، کشور ما در ۳۰ سال اخیر جزو ۱۰ کشور اول دنیا بوده است؛ لذا باید تقسیم وظایف مناسب صورت بگیرد و پیش بینی های لازم، به صورت منسجم انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کرسی آزاد اندیشی رسانه ای با عنوان مدیریت بحران سیل با تأکید بر نقش رسانه ها در مرکز همایش های غدیر مجتمع دانشگاهی ولایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست، اظهار کرد: از لحاظ بلایای طبیعی، کشور ما در ۳۰ سال اخیر جزو ۱۰ کشور اول دنیا بوده است؛ لذا باید تقسیم وظایف مناسب صورت بگیرد و پیشبینیهای لازم، به صورت منسجم انجام شود.
وی افزود: زمانی که ما در رابطه با پیش بینی صحبت می کنیم، دوستان ما در سازمان هواشناسی اعتقاد دارند که وقتی پیش بینی هیدرولوژیکی انجام می دهیم، مسائل ما به وزارت نیرو هم ارتباط پیدا می کند؛ اما پیش بینی هیدرولوژیکی به این معنی است که آیا بارش ها به سیلاب منتهی می شوند؟ و اگر منجر به سیلاب می شوند، در چه حجمی هستند و در چه مناطقی رخ می دهند؟
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن اشاره به این مسئله که وقتی در خصوص تقسیم وظایف صحبت می کنیم، منظور ادغام مجموعه ها در یکدیگر نیست، ادامه داد: به عنوان مثال در کشور مصر، موضوعات مربوط به هواشناسی و وزارت نیرو هر دو در یک وزارت خانه قرار دارند؛ ولی آن ها هم همین مشکلات ما را دارند. بنابراین کشوری داریم که بحث پیش بینی و مسائل اجرایی آن، هر دو در یک وزارتخانه قرار دارد؛ اما کماکان مشکلات وجود دارد و یک کشور هم مثل تونس داریم که بحث پیش بینی و مسائل اجرایی آن، در دو مجموعه مختلف قرار دارد و آن ها هم همین مسائل و مشکلات ما را دارند.
وی تصریح کرد: کشورهایی که دارای محیط زیست بهتر هستند، لزوما کشور‌هایی نیستند که درآمد اقتصادی بالاتری دارند؛ بلکه خیلی از کشورها مثل کشورهای آفریقایی، درآمد اقتصادی پایینی دارند؛ اما هماهنگی میان دستگاه هایشان زیاد است.

تجریشی ادامه داد: در رابطه با مسئله سیل، صرفا پیش بینی کافی نیست؛ بلکه سازمان های مربوطه باید این توان را داشته باشند که مخاطرات مربوط به سیل را به شکلی به مردم اطلاع رسانی کنند که برای آن ها قابل پذیرش باشد. سازمان محیط زیست و بسیاری از سازمان های فنی کشور در این رابطه دچار ضعف و مشکل هستند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما باید مردم را آماده کنیم و به آن ها اطلاع رسانی کنیم که بر اساس تغییرات اقلیمی، در آینده شرایطی به وجود خواهد آمد که هم خشکسالی های مداوم خواهیم داشت و هم می توانیم در خشکسالی سیلاب داشته باشیم.
تجریشی ضمن اشاره به اینکه 4 سال است که سازمان مدیریت بحران در مجلس تأیید نشده است، گفت: امروزه در دنیا بحث مشارکت مردمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به شکلی که اگر سازمان مدیریت بحران هم تأیید شود و بهترین مجموعه های اداری را هم داشته باشیم، اما مردم مشارکت و همکاری نداشته باشند، موفقیت چندانی حاصل نخواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه ها، دستگاه ها و سازمان های مختلف کشور، روند فعلی خود را ادامه دهند، در آینده نیز باید انتظار خساراتی مانند آنچه که در جریان سیل اخیر به وجود آمد را داشته باشیم.
انتهای پیام/

کد خبر: 1001779

وب گردی

وب گردی