چاووش اوغلو: قابل درک نیست آمریکا ارتش رسمی یک کشور را تروریستی قلمداد کند

وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی تأکید کرد که قابل درک نیست که واشنگتن یک نهاد رسمی یک کشور را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند، در حالیکه خود این کشور با یک سازمان تروریستی همکاری دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اقدام اخیر واشنگتن در قرار دادن نام سپاه ایران در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی گفت: «آمریکا با یک سازمان تروریستی (YPG/PKK) همکاری دارد و اینکه آنها ارتش رسمی یک کشور دیگر را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده‌اند، نمی‌توانم درک کنم».

چند ماه پیش، وزیر خارجه ترکیه حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق را مورد انتقاد قرار داده بود و گفته بود: «حمایت آمریکا از کردهای سوریه موسوم به یگان‌های مدافع خلق (YFG) اشتباه بزرگی بود.»

ترکیه از حمایت واشنگتن از YPG خشمگین است. آنکارا این گروه را وابسته به گروه پ.ک.ک (PKK) می‌داند که در ترکیه به عنوان گروهی شورشی شناخته می‌شود. رابطه واشنگتن و آنکارا درباره پاره‌ای از مسایل از جمله سیاست آمریکا در سوریه، دستگیری کشیش آمریکایی در ترکیه و درخواست ترکیه برای استرداد «فتح‌الله گولن» که آنکارا وی را به دست داشتن در کودتای نافرجام سال 2016 متهم کرده است، متشنج شده است.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالی مطرح می‌شود که وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه رسما نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد. این اولین بار است که آمریکا نهادی رسمی از یک کشور را در چنین فهرستی قرار می‌دهد. مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند این کار را با هدف افزایش هراس شرکت‌های خارجی از تجارت با ایران انجام داده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه روز گذشته (سه‌شنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که به ترکیه سفر کرده بود، نیز گفت: «ایالات متحده آمریکا این تصمیم را گرفته و تصمیمی یکجانبه در راستای تحریم‌ها و فشارها علیه ایران است. ما گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که این تصمیم از واشنگتن صادر شده و نمی‌توان آن را تعمیم داد».

اقدام اخیر وزارت خارجه آمریکا علیه سپاه، واکنش‌های تندی را در سطح جامعه بین‌الملل و در خود آمریکا به همراه داشته است و بسیاری از مقامات آمریکا، تأکید کرده‌اند که تروریست نامیدن سپاه پیامدهای ناگواری را برای نظامیان تروریست آمریکا در پی خواهد داشت.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا و با اشاره به سابقه طولانی فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا در حمایت از گروه‌های تروریستی، این مقر فرماندهی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001782

وب گردی

وب گردی