تصمیم آمریکا علیه سپاه در راستای ثبات منطقه نیست

سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق ضمن انتقاد از اقدام واشنگتن علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تأکید کرد که عراق مقر یا محلی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه نخواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،«احمد الصحاف» سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق به تصمیم آمریکا درباره قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی واکنش نشان داد.

الصحاف تأکید کرد که این تصمیم آمریکا علیه سپاه در راستای ثبات منطقه به شمار نمی‌رود.

شبکه خبری «السومریه» به نقل از این مسئول عراقی گزارش داد که «به موضع ثابت خود پایبند هستیم و اجازه نخواهیم داد که خاک عراق، مقر یا گذرگاهای برای آسیب رساندن به هیچ یک از کشورهای همسایه شود».

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چندی پیش مدعی شده بود که این کشور با حضور در عراق قصد دارد تحرکات جمهوری اسلامی ایران را تحت نظر داشته باشد؛ اظهار نظری که واکنشهای منفی زیادی به همراه داشت.

وی در ادامه تصریح کرد که «جنگ ما علیه تروریسم طولانی بود و هزینه ما نیز زیاد بود... از مواضع دوستان نیز قدردانی می‌کنیم».

الصحاف باز هم تأکید کرد که عراق وارد هیچ ائتلافی نخواهد شد و (فقط) هر طرح مثبتی را که برای امنیت منطقه باشد، اجرایی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق در پایان خاطر نشان کرد که تروریسم در این کشور شکست خورده و «نابودی آن در منطقه مستلزم تلاش همه طرفهای حاضر در آن است».

آمریکا هفته جاری نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروههای تروریستی قرار داد و متقابلا شورای عالی امنیت ملی ایران نیروهای آمریکایی را تروریستی اعلام کرد.

در همین راستا، ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز گذشته در بغداد به دیدار «برهم صالح» رئیس جمهور عراق رفت.

دفتر ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که در این دیدار آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در سطح عربی و بین‌المللی بررسی شد.

در این دیدار بر «اهمیت تحکیم همکاری امنیتی و نظامی در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم... و لزوم کاهش تنش در منطقه» تأکید شد تا امنیت منطقه و بین‌الملل تقویت شود.

یک مقام عراقی هم روز گذشته اعلام کرد که آمریکایی‌ها تدابیر امنیتی در اطراف سربازخانه‌ها و آشیانه بالگردها را تشدید کرده‌اند و همزمان هواپیماهای شناسایی در اطراف پایگاهها علی رغم حضور هواپیماهای عراقی، به پرواز در آمده‌اند.

او تأکید کرد که نمی‌توان وجود ارتباط میان تروریستی خواندن سپاه پاسداران و افزایش سطح تدابیر امنیتی را منکر شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001785

وب گردی

وب گردی