سال 2019 سالی تعیین کننده برای تنوع زیست دریایی اقیانوس ها

روزنامه لوموند فرانسه با انتشار مقاله ای ضمن اشاره به خطرات ناشی از عدم توجه لازم به تنوع زیستی موجود در اقیانوس ها تاکید کرد سال 2019 سالی بسیار مهم برای نجات حیات در آب های آزاد کره زمین است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روزنامه لوموند فرانسه مقاله ای مشترک از ریچارد برانسون مدیر اجرایی شرکت ویرجین و آلبرت دوم شاهزاده موناکو منتشر کرد که در آن خواستار ایجاد توافقی قانونی شدند که در بردارنده اقدامات سختگیرانه برای حفاظت از تنوع زیستی در آب های آزاد باشد.

در این مقاله می خوانیم: آب های آزاد تقریباً نیمی از سیاره ما را در بر گرفته اند و بخشی مهم و اساسی از نظام محیط زیست جهان را به خود اختصاص داده است که تا کنون هیچ اقدام جدی برای حفاظت از آن انجام نشده است. اما از خوش شانسی این وضعیت مورد توجه قرار گرفته تا در آن تغییراتی ایجاد شود چرا که روز دوشنبه 25 مارس هیات هایی در سازمان ملل متحد در نیویورک برای مذاکراتی در خصوص متن توافق مربوط به تنوع زیستی در آب های آزاد و بین المللی گرد هم آمدند.

این توافق به منزله فرصتی بی سابقه برای حمایتی دیگر از نظم زیست گسترده دریایی بر روی کره زمین است، چرا که یکی از مهمترین متون قانونی برای حمایت از محیط زیست در سطح بین المللی از چند دهه گذشته محسوب می شود. این توافق می تواند به سوی اجرای توافق بین المللی قانون دریاها در قرن 21 باشد که از طریق حمایت از تنوع زیستی دریایی و تمام اقتضائات لازم برای حفاظت از حیات دریایی کره زمین حرکت کند.

البته نگرانی هایی در خصوص شکست این مذاکرات به دلیل باز شدن پرونده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و شدت یافتن جنبش جلیقه زردها در فرانسه وجود دارد علاوه بر آنکه وضعیت در ونزوئلا متشنج بوده و در تجارت بین المللی نیز با مشکلاتی مواجه است.

لازم است از این فرصت ایجاد شده برای حمایت از اقیانوس ها همزمان با افزایش تهدیدات شدید زیست دریایی کمال استفاده صورت پذیرد. به دلیل خسارات ایجاد شده در تنوع زیست دریایی و تغییرات آب و هوایی وضعیت بسیار سختی را در این خصوص به وجود آورده است، دانشمندان در سال 2018 بیشترین میزان افزایش درجه حرارت اقیانوس های جهان را به ثبت رساندند که انتظار می رود در آینده نزدیک این مقدار افزایش یابد.

این گزارشات حاکی از یک خطر بزرگ است زیرا افزایش گرمای آب اقیانوس ها نتایج وخیمی به دنبال خواهد داشت که از جمله آنها می توان به پدید آمدن طوفان های بسیار شدید، افزایش سطح آب دریاها، اجبار موجودات زنده به مهاجرت به سوی آب های سردتر و مرگ گونه های مختلف گرانسنگ مرجانی اشاره کرد، علاوه بر آنکه این تغییرات آب و هوایی به طور کلی بر گنج ارزشمندی به نام دریاها و اقیانوس ها تاثیر خواهد داشت.

پس از ثباتی که میلیون ها سال در طبیعت ادامه داشته است دی اکسید کربن موجود در اقیانوس ها به اسیدی شدن آب آنها منجر شده است که میانگین آن به بیش از 100 برابر میانگین ثبت شده در تاریخ بشریت می رسد. آلودگی و بقایای مواد پلاستیکی از قطب شمال تا قطب جنوب امتداد یافته است، چنانچه پدیده صید بیش از حد نیز در سایه نبود نظارت های واقعی ادامه یافته و حفاری در آب های عمیق برای دستیابی به منابع طبیعی نیز زیست دریایی را در آستانه نابودی قرار داده است.

تعداد موجودات دریایی که در اقیانوس ها زندگی می کنند به طور فاجعه آمیز کاهش یافته است که ماهی های تن آبی رنگ و لاکپشت های پشت چرمی از مصادق آن به شمار می آیند. دولت ها نیز هیچ اقدامی جدی بلند مدتی انجام نداده اند و این با وجود آن است که اقیانوس ها باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرند. اقدامات صورت گرفته تا کنون در این زمینه نتوانسته تغییرات قابل توجهی را برای زیست دریایی به دنبال داشته باشد و وقت آن فرا رسیده که تغییری جدی و واقعی برای تصحیح اوضاع موجود انجام شود.

وقت آن فرا رسیده تا تمام کشورها برای امضای توافقی قوی جهت حفاظت از آب های آزاد با یکدیگر متحد شده و فشار وارد کنند تا در یک چارچوب جهانی برای نجات زیست دریایی و انجام اقداماتی که در توافق آب و هوایی 2015 پاریس بر آن تاکید شده و تا کنون نسبت به آن بی توجهی گردیده تلاش شود. باید این توافق به لحاظ قانونی الزام آور شود و تدابیر سختگیرانه ای برای حفاظت از تنوع زیستی در آب های آزاد را تدوین نماید تا بر اساس برنامه ریزی ها برای آغاز سال 2020 آماده امضا شدن گردد.

سال 2019 برای شکل گیری یک اقدام جهانی برای حمایت از تنوع زیستی اقیانوس ها بسیار تعیین کننده است. در سال جاری قرار است این پرونده بر روی میز نشست سران کشورهای گروه 20 که در ژاپن و همچنین نشست کشورهای گروه 7 که در بیاریتز فرانسه برگزار می گردد گشوده شود.

در دهه های گذشته دانشمندان و پژوهشگران به تحقیق برای ارائه راه حل هایی برای حفاظت از اقیانوس ها و قرار دادن آن در صدر دستور کار دیدارهای بین المللی مشغول بوده اند، حفاظت از گنج های گران قیمت تنوع زیستی دریایی امری ضروری بوده چرا که ما می خواهیم با پدیده تغییرات آب و هوایی مبارزه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001788

وب گردی

وب گردی