افزایش روند ذوب شدن یخچال های یخی

روند ذوب شدن یخچال های یخی به دلیل گرمایش جهانی افزایش یافته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یخچال های یخی در قطب ها بسیار سریعتر از تصور دانشمندان در حال آب شدن هستند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که هر ساله 369 میلیارد تن برف و یخ، آب می شوند، بیش از نیمی از این یخچال ها در آمریکای شمالی قرار دارند .

اندازه گیری های دقیقی که به تازگی و در سراسر دنیا صورت گرفته نشان می دهد که توده های عظیم و به فشرده یخ و برف با سرعتی 18 درصد بیشتر از اندازهگیری های صورت گرفته شده در سال 2013 در حال ذوب شدن هستند.

یخچالها در حال حاضر 5 برابر سریعتر از دهه 1960 در حال ذوب شدن هستند. این مطالعه نشان داد که ذوب شدن آنها به دلیل گرمایش جهانی شتاب گرفته است و باعث افزایش سطح دریاها میشود.

« مایکل زمپ » ، مدیر پروژه نظارت جهانی بر یخچال ها از دانشگاه زوریخ گفت: «بعد از 30 سال به طور ناگهانی تقریبا در تمام مناطق یخچال ها شروع به ذوب شدن کردند.اگر واقع بین باشیم، تغییرات آب و هوایی واضح است.»

تیم تحت رهبری «زمپ»با استفاده از ابزارهای اندازه گیری زمینی و ماهواره ای اقدام به اندازه گیری بیش از 19000 یخچال کردند که بیشتر از مطالعات قبلی است.

ذوب شدن یخ ها محدود به دو قطب جنوب و شمال نیست بلکه این اتفاق در اروپا، کانادا، آمریکا و حتی در نیوزلند نیز در حال وقوع است. با آب شدن یخ و افزایش سطح دریاها بسیاری از مناطق ساحلی زیر آب خواهند رفت و زندگی میلیون ها انسان ساکن در این مناطق با خطر جدی روبرو است.

این مطالعات همچنین نقش گرمایش جهانی بر آب شدن توده های عظیم یخی را بیشتر آشکار کرد.

اکنون نوبت دولتمردان است که با وضع قوانین حمایت از محیط زیست و کاهنده آلاینده ها ،جلوی گرمایش جهانی را بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001828

وب گردی

وب گردی