راه اندازی شبکه ملی هیات های ممتحنه علوم پزشکی کشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با تصویب الگوی تشکیل بوردهای منطقه‌ای و ساماندهی آزمون‌های تخصصی و فوق تخصصی بالینی هدف این است که شبکه ملی هیئت های ممتحنه علوم پزشکی تشکیل شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در اولین نشست دبیران هیأت‌های ممتحنه تخصصی و فوق تخصصی بالینی کلان مناطق آمایشی کشور که در روز پنجشنبه ۲۲ فروردین ۹۸ برگزار شد گفت: چند سالی است که برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با ابعاد مختلف در حال پیگیری است. این برنامه استراتژی‌های جدیدی را در حوزه آموزش دانشگاه‌ها ایجاد کرده و جهت گیری‌های مناسبی را در این حوزه دنبال می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه این برنامه‌ها دیدگاهی جامع را برای مسئولان آموزش پزشکی کشور ایجاد کرده است، اظهار داشت: امیدواریم با نهادینه شدن این برنامه‌ها مباحث تحول نفوذ بیشتری در دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی و بخش‌های بالینی داشته باشد. وی افزود: ارتقای آزمون‌ها یکی از مباحثی است که در این برنامه‌ها پیگیری می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تحولات آزمون‌های علوم پزشکی طی چندسال گذشته، گفت: امروز بسیاری از آزمون‌های علوم پزشکی به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. این موضوع از جمله استاندارد‌های جهانی برگزاری آزمون‌ها است که باعث ذخیره مبالغ زیادی شده و ارتقای کیفی و امنیتی آزمون‌ها را نیز به همراه داشته است.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های برگزاری آزمون‌ها در استان‌های کشور گفت: تمامی مناطق آمایشی یک مرکز آزمون دارند که باعث می‌شود از تردد‌ها کم شود و آزمون‌ها در مناطق برگزار شود.


دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی عنوان کرد در کنار اجرای برنامه تحول بحث آمایش سرزمینی در حال پیگیری است. این مصوبه باعث شده که از گسترش‌های بی رویه جلوگیری شود و تسهیلاتی را برای اداره دانشگاه‌ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر گسترش نهاد‌های آموزشی، برنامه ریزی برای جذب اعضای هیئت علمی نیز به صورت آمایشی در دست بررسی است و مجوز برخی رشته‌ها نیز به صورت منطقه‌ای صادر خواهد شد تا تمام دانشگاه‌های منطقه بتوانند از این ظرفیت‌ها بهره برداری کنند.

لاریجانی یکی از مباحث مهم در آزمون‌ها را بحث بورد‌ها عنوان کرد و گفت: سابق بر این آزمون‌ها و طراحی سوالات به شیوه سنتی برگزار میشد و چالش‌هایی را هم به همراه داشت.

وی اضافه کرد: آزمون دستیاری سال ۹۷ به شیوه‌ای متفاوت برگزار شد که تقریبا چالشی به همراه نداشت. در این آزمون چند کمپین طراحی سوال در مناطق آمایشی تشکیل شد و سوالات طراحی شده طی مراحل مختلف با لحاظ شرایط امنیتی ویژه، طی چندین مرحله پالایش و انتخاب شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامه این معاونت برای ارتقای آزمون‌های علوم پزشکی به لحاظ کیفی و امنیتی و برگزاری الکترونیک این آزمون‌ها سخن گفت و عنوان کرد: الگوی تشکیل بورد‌های منطقه‌ای و ساماندهی آزمون‌های تخصصی و فوق تخصصی بالینی در شورای آموزش پزشکی و تخصصی بحث و مصوب شد.

وی هدف اولین نشست دبیران هیأت‌های ممتحنه تخصصی و فوق تخصصی بالینی کلان مناطق آمایشی را بررسی چگونگی اجرای این مصوبه ذکر کرد و اظهار داشت: هدف این است که شبکه ملی هیات‌های ممتحنه علوم پزشکی تشکیل شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به ظرفیت گسترده کشور در حوزه علوم پزشکی گفت: ما حدود ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور داریم و بسیاری از این دانشگاه‌ها توانمندی تربیت نیروی انسانی در رشته‌های مختلف را دارند.

وی بر لزوم جلب مشارکت تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در طراحی سوالات آزمون‌ها تاکید و عنوان کرد: در دنیا نیز این کار متعارف است که از مشارکت افراد مختلف در بورد‌ها استفاده شود.

لاریجانی با بیان اینکه در سال ۹۷ احکام بورد‌های منطقه‌ای صادر شده، گفت: در این برنامه چند استان که ظرفیت تربیت نیروی انسانی در یک رشته را دارند یک گروه تشکیل می‌دهند و از هر گروه یک دفترچه سوال وارد گنجینه سوالات آزمون‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: سوالات گنجینه در مرکز سنجش آموزش پزشکی توسط گروه‌های مختلف پایش و انتخاب و در تمام مراحل امنیت آزمون به طور جدی کنترل می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بورد‌های منطقه در سایر دبیرخانه‌های معاونت آموزشی هم تشکیل شده، اظهار داشت: در نهایت یک آزمون ملی برگزار می‌شود و تنها برگزاری آزمون‌ها در مناطق صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در این شیوه ارزش ملی و امنیت آزمون‌ها حفظ می‌شود گفت: گنجینه سوالات با همکاری تمام اعضای هیئت علمی کامل می‌شود، ولی آزمون‌ها ملی برگزار می‌گردد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: آزمون‌های کتبی در مراکز آزمون مناطق آمایشی برگزار می‌شود و باتوجه به اینکه تمامی مناطق آمایشی حداقل یک مرکز سنجش مهارت بالینی دارند، آزمون شفاهی در این مراکز مهارت بالینی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001845

وب گردی

وب گردی