وجود حداقل 5 دندان پوسیده در دهان کودکان  زیر 12 ساله ایرانی

 عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: در حال حاضر وضعیت سلامت دندان های کودکان زیر 12 سال ایران نامطلوب است و بر اساس مطالعات انجام شده در سال87 تا 97 در دهان هر کودک تا 12 سال 5 دندان پوسیده وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید جلال پور هاشمی در روز دندانپزشک افزود: آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از وجود 200 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانی هاست در حالی که در آمارهای غیر رسمی این رقم 400 میلیون است.

وی تصریح کرد: این آمارها در مقایسه با سایر کشورها بالاست و متاسفانه مشکل اساسی ما در کشور نبود فرهنگ عمومی بین خانوادههای ایرانی در مورد حفظ دندان‌های شیری است.

این استاد دانشگاه گفت: دندان شیری مانند دندان دایمی است و باید آن را حفظ کرد، کودکانی که دندان شیری سالم ندارند ممکن است دچار عقب ماندگی رشد شوند.

پورهاشمی گفت: همچنین این کودکان چند برابر کودکان سالم آنتی بیوتیک مصرف می کنند و دچار کم اشتهایی و بدخلقی شده و در بزرگسالی دندان های دایمی ناسالم و نامرتب خواهند داشت.

این متخصص دندانپزشکی گفت: مهم‌ترین رسالت دندانپزشکان در حوزه پیشگیری است، آن‌ها باید خانواده ها را از عواقب دندان‌های شیری ناسالم آگاه کنند و چند دقیقه را برای آگاهی بیمار از حفظ سلامت دندان‌ها و اهمیت پیشگیری صحبت کنند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت متولی حفظ سلامت دهان مردم است و باید بودجه را به جای درمان، صرف پیشگیری کند.

وی تاکید کرد: بیمه ها نیز باید برای پیشگیری و حفظ سلامت دندان ها کمک کنند.

بر اساس مصوبه مجلس در سال 1360 روز 23 فروردین روز دندانپزشک و هفته آخر فروردین ماه هفته دندانپزشکی نامگذاری شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001871

وب گردی

وب گردی