بازداشت آسانژ با واکنش های جهانی مواجه شد

بازداشت «جولیان آسانژ»، بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس با واکنش های زیاد و البته متفاوتی در جهان روبرو شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «جرمی هانت»، وزیر خارجه بریتانیا با سخنانی که با انتقاد بسیاری از حامیان آسانژ مواجه شد گفت: «این آسانژ نبود که سال ها در سفارت اکوادور پناه گرفته بود، این سفارت اکوادور بود که از سوی جولیان آسانژ هفت سال گروگان گرفته شده بود».

اما ادوارد اسنودن یکی از مهم ترین افشاگران آمریکایی که بدلیل واهمه بازداشت در روسیه زندگی می کند در صفحه توئیتر خود بازداشت آسانژ را «رویارویی دولت بریتانیا و آمریکا با تاریخ دانست» و نوشت: «اتهام اصلی آمریکا علیه آسانژ کاملا مضحک و مسخره است چرا که دولت آمریکا بخاطر ندادن یک رمز وی را متهم می کند در حالی که بیشتر از ده سال است که نیروهای اطلاعاتی آمریکا کاملا واقف به این پسووردها هستند».

اسنودن در حساب توییتر خود نوشت:‌ «زمان سیاهی برای آزادی رسانه‌ها است».

در همین حال، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بنیانگذار پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس گفت که در این باره نظری ندارد.

وزیر خارجه استرالیا درباره این بازداشت هم گفت: «آسانژ تمام حمایت هایی را که بطور معمول از شهروندان استرالیایی می شود را خواهد داشت. سفیر استرالیا در بریتانیا سعی خواهد کرد تا در اولین فرصت با جولیان آسانژ دیدارکند.» بنیانگذار ویکی لیکس ملیت استرالیایی دارد.

از طرفی دیگر «خوزه والنسیا»، رئیس دستگاه دیپلماسی اکوادور به دنبال بازداشت جولیان آسانژ، اظهار داشت: در زمان اتخاذ تصمیم پایان به وضعیت پناهندگی وی در سفارت، تنها یک پرونده در انگلیس علیه او وجود داشت. به گفته والنسیا، این پرونده ارتباطی به استرداد آسانژ به کشوری ثالث نداشته است.

اظهارات وزیر امور خارجه اکوادور در حالی مطرح می‌شود که دادستان‌های آمریکایی علیه آسانژ اعلام جرم کرده و او را به توطئه‌گری و تبانی برای دستیابی به اطلاعات از طریق یک کامپیوتر دولتی متهم کرده‌اند.

جولیان آسانژ که هفت سال با حمایت رئیس جمهوری پیشین اکوادور در سفارت این کشور در لندن پناه داده شده بود در نهایت روز پنج شنبه بازداشت شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1001880

وب گردی

وب گردی