شرایط حیات در برخی سیارات بهتر از زمین خواهد شد

برخی از پژوهشگران آمریکایی پس از انجام تحقیقاتی اعلام کردند تشکیل چرخه حیات بر روی برخی سیارات کشف شده در نزدیکی منظومه شمسی فراهم بوده و شرایط بهتری در مقایسه با گذشته زمین دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پایگاه اینترنتی روسی «fb.ru» با انتشار گزارشی از کشف سیاره هایی شبیه به سیاره زمین خبر داد که مورد توجه ویژه دانشمندان قرار گرفته است چرا که آنان معتقدند ما تنها موجودات زنده در پهنه گسترده کیهان نیستیم.

در این گزارش می خوانیم: شرایط زندگی در برخی سیاره ها که تا کنون کشف شده اند به دلایل مختلف برای زندگی انسان مناسب نیست که از جمله آنها می توان به پرتوهای همیشگی و کُشنده فرا بنفش اشاره کرد، علاوه بر آنکه سطح تاثیرات ناشی از انفجارات خورشیدی در سطح این سیارات بسیار بیشتر از زمین است.

عده ای از دانشمندان وجود هر گونه حیات بر روی برخی سیارات مانند پروکسیما بی را نفی کرده اند، چرا که این سیاره که حدود 4.24 سال نوری با ما فاصله دارد 250 برابر بیشتر از زمین در معرض پرتوهای ایکس قرار دارد. همچنین میزان تابش پرتوهای فرا بنفش در این سیاره بسیار بیشتر از زمین است.

حتی تا چندی پیش دانشمندان معتقد بودند هیچ موجود زنده دیگری نمی تواند در چنین شرایطی ادامه حیات دهد اما به کمک پژوهش هایی که گروهی از دانشمندان اخترشناس در دانشگاه کرنل آمریکا انجام داده اند این فرضیات را زیر سوال برده و به نتایج جدیدی دست یافته اند.

بر اساس آنچه این دانشمندان آمریکایی به آن دست یافته اند برخی موجودات زنده در چند قرن گذشته در شرایطی بسیار سخت بر روی کره زمین زندگی می کرده اند که از جمله این شرایط سخت پرتوهای فرا بنفش و تاثرات ناشی از انفجارات خورشیدی بوده است، اما توانسته اند به زندگی خود ادامه دهند.

این دانشمندان توانسته اند دلایل بسیار قانع کننده ای برای فرضیه امکان حیات بر روی سیاره های دیگر در آینده ارائه کنند.

لیزا کاتنیگر و ژاک اومالی جیمز دو پژوهشگر دانشگاه کرنل در مقاله ای که توسط انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا منتشر شده است به امکان وجود حیات در خارج از کره زمین حتی با وجود سطح بالای پرتوها اشاره کرده اند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این دانشمندان اجداد تمام موجودات زنده کنونی بر روی کره زمین در طول دوران باستان در نتیجه تابش پرتوهای فرا بنفش تکامل یافته اند، پرتوهایی که چندین برابر قوی تر از سطح تابش های کنونی در سیاره پروکسیما بی و دیگر سیاره های کشف شده بوده است.

در 4 میلیارد سال گذشته زمین بسیار گرم بوده و در معرض تابش های مداوم پرتوهای فرا بنفش قرار داشته است.

با وجود چنین شرایطی که در ظاهر برای ادامه حیات در زمین نامناسب بوده است اما زندگی برقرار بوده و توسعه و رشد یافته است.

البته بر اساس نظر عده ای از دانشمندان امکان جستجوی حیات در برخی سیاره های خارج از منظومه شمسی که در نزدیکی آن قرار دارند در حد همان میزان حیاتی که سیاره زمین میلیون ها سال قبل شاهد آن بوده است وجود دارد.

دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا نمونه های رایانه ای از محیط 4 سیاره خارج از منظومه شمسی نزدیک به زمین تهیه کرده اند که تحت تابش های فرا بنفش قرار دارند که در آنها زندگی گیاهان و موجودات زنده در چنین شرایطی شبیه سازی شده است.

این پژوهشگران برای تهیه این مدل ها از سیارات تراپیست 1، روس 128 بی، پروکسیما بی و ال اچ اس 1140 استفاده کرده اند.

این سیارات به دور ستاره کوتوله سرخ می گردند که بر عکس خورشید ما معمولاً مقدار زیادی پرتوهای فرابنفش در محیط اطراف خود منتشر می کند.

اما دانشمندان به طور دقیق از شرایط محیطی موجود بر روی این سیاره های اطلاع ندارند، بلکه آنها تاکید دارند که پرتوهای فرابنفش ساطع شده از ستاره کوتوله سرخ می تواند محیط زندگی در این سیارات را نابود کرده و منجر به تضعیف پوسته جو آنها شود.

افزایش سطح پرتو افکنی می تواند به ایجاد انواع مختلف جهش در موجودات زنده و حتی تخریب DNA آنها منتهی شود.

برای دستیابی به دلایل مورد نیاز برای وجود حیات در سیاره های خارجی دانشمندان نمونه هایی از عملیات های انجام شده در این خصوص در شرایط مشابه سطح این سیاره ها را ارائه کرده اند.

این پژوهشگران توانسته اند به اطلاعاتی فرضی در خصوص شرایط موجود در این سیارات دست یابند. در مرحله بعد آنها اطلاعات به دست آمده را با شرایط آب و هوایی کره زمین در 3.9 میلیارد سال قبل یعنی عصر ظهور موجودات زنده بر روی زمین مقایسه کرده اند.

بر اساس فرضیات دانشمندان دانشگاه کرنل بسیاری از سیاره های کشف شده هم اکنون بسیار بیشتر از زمین در معرض دریافت پرتوهای فرابنفش قرار دارند.

اما در عین حال میانگین کنونی دریافت پرتوهای فرابنفش هر کدام از سیارات سیارات تراپیست 1، روس 128 بی، پروکسیما بی و ال اچ اس 1140 کمتر از مقداری است که کره زمین در 3.9 میلیارد سال قبل دریافت می کرده است، این به معنای آن است که هم اکنون شرایط محیطی در این سیارات به مراتب بهتر از شرایط کره زمین در 3.9 میلیارد سال قبل است.

با در نظر گرفتن این مطلب که حیات بر روی سطح زمین در 3.9 میلیارد سال قبل وجود داشته است نمی توان گفت که پرتوهای فرابنفش و دیگر پرتوهای خورشیدی منجر به جلوگیری از روند تشکیل حیات بر روی دیگر سیارات می شود.

کد خبر: 1001913