ساخت ماهواره با کمک دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از برون سپاری پروژه ماهواره سنجشی پارس 1 و ماهواره مخابراتی ناهید 2 به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های کشور خبر داد.

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز درباره رونق تولید و حمایت از شرکت های دانش بنیان در این پژوهشگاه فضایی گفت: کار پژوهشگاه مدیریت تحقیقات است ما در پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره حداکثر استفاده را از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها می‌بریم. در پروژه ماهواره سنجشی پارس 1 و ماهواره مخابراتی ناهید 2 بخش عمده ای از کار به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها برون سپاری شده است.

صمیمی از آماده شدن ۲ ماهواره ایرانی ناهید 2 -که یک ماهواره مخابراتی است- و نیز ماهواره پارس یک به عنوان ماهواره سنجش از دور در سال جاری خبر داد و گفت: این ماهواره امسال تحویل پرتابگر می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد دغدغه ما در کاربردی شدن تحقیقات هم به پایان خواهد رسید.

وی با بیان این که ساخت ماهواره‌ها با هدف کاربردی شدن تحقیقات فضایی انجام شده تاکید کرد: ساخت ماهواره مخابراتی ناهید یک در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده و ماهواره سنجشی پارس یک با همکاری بخش خصوصی صورت گرفته است و ما معتقدیم که با سرانجام رساندن این پروژه‌ها، شاهد پیشرفت فضایی خواهیم شد که منجر به پیشرفت سایر حوزه‌ها نیز می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اضافه کرد: به طور یقین هر قدم پیشرفت در بخش فضایی، منجر به ده‌ها و صدها قدم پیشرفت در سایر حوزه ها می‌شود؛ یعنی توجه ویژه ای در بخش فضایی به سرریز فناوری‌ها می‌شود. هم اکنون اقداماتی که در خصوص طراحی و ساخت تجهیزات مربوط به هواشناسی انجام می دهند که به سرریز تخصص و پیشرفت در حوزه فضایی حاصل شده است.

وی تاکید کرد: در پژوهشگاه فضایی درصد بالایی از پژوهش‌ها کاربردی شده‌اند به طوری که اکثر پژوهش‌ها در اختیار سازمان‌های متولی قرار گرفته است؛ ولی هنوز راضی کننده نیست. ما باید در بخش فضایی بیشتر از قبل به توسعه خدمات و محصول‌ها اهتمام و پافشاری کنیم.

صمیمی افزود: هیچ کسر شأنی نمی‌بینم که ما به در سازمان‌ها مراجعه کنیم و داشته‌ها و توانمندی‌های خود را در اختیار ارگان‌ها قرار دهیم. هم‌اکنون باب همکاری برای تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها باز است الان توپ در زمین ماست تا از این فرصت استفاده کنیم و بتوانیم توانمندی‌های خود را به نحو مطلوب نشان دهیم تا خدمات وارد چرخه تصمیم سازی کشور شود.

صمیمی با اشاره به اینکه با استفاده از حداکثر توانایی موجود، پروژه بالن فضایی برای کمک به مدیریت بحران در مناطق سیل زده کشور به کار گرفته شد، گفت: این پروژه نمونه‌ای از مشارکت حداکثری بخش تحقیقاتی، بخش دانش بنیان، بخش خصوصی و دولت برای مدیریت بحران به حساب می‌آید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا همیشه ما بعد از وقوع بحران به فکر مدیریت و چاره اندیشی هستیم و راهکارهایی در این زمینه ارائه نمی‌شود تا جلوی خسارت مالی و جانی گرفته شود اظهار کرد: پژوهشگاه فضایی ایران ترجیح می دهد در خدمت سازمان‌های متولی باشد. به عنوان مثال در بحث آمایش سرزمینی که سازمان برنامه و بودجه پرچمدار آن است، ما نقش خدمات را در این حیطه بازی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: با استفاده از آمایش سرزمینی در حقیقت بحث کاربری اراضی و نحوه استفاده از اراضی پرداخته خواهد شد.

صمیمی در پایان خاطرنشان کرد: ما قصد دخالت در امور سازمان‌های دیگر را نداریم بلکه تمام برنامه‌های ما در خدمت و در راستای دیگر سازمان‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001939

وب گردی

وب گردی