سبقت واحد علوم‌و‌تحقیقات از صنعتی شریف در شاخص تأثیر اجتماعی

براساس شاخص تأثیر اجتماعی نظام ارزیابی سایمگو، واحد علوم و تحقیقات توانسته است از دانشگاه صنعتی شریف پیشی بگیرد و رتبه پنجم کشور را کسب کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ممکن است گاهی در اخبار شنیده باشید که چند دانشگاه کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی با سایر دانشگاه‌های مطرح جهان به رقابت پرداخته و رتبه خوبی را کسب کرده‌اند. در چنین شرایطی اگر با حوزه آموزش عالی آشنایی نداشته باشید، حتما پیش خودتان فکر می‌کنید این رتبه‌بندی‌ها بر چه اساسی و توسط چه افراد یا سازمان‌هایی انجام می‌گیرد؛ اما اگر کمی به اخبار این حوزه علاقمند باشید و درخشش‌های علمی کشور را در سطح جهان پیگیری کنید، قطعا نام این موسسات را شنیده‌اید.

اسکوپوس، ISI، سایمگو،‌ تایمز، لایدن، شانگهای و غیره از جمله موسساتی هستند که به صورت سالانه و یا دربازه‌های زمانی مشخص، دانشگاه‌های جهان را بر اساس شاخص‌های مشخص خود رتبه‌بندی می کنند. نظام رتبه‌بندی سایمگو یکی از نظام‌های رتبه‌بندی است که فعالیت خود را از سال 2009 آغاز کرده است و هر ساله حدود 5 هزار دانشگاه،‌ موسسه آموزشی و پژوهشی را در سراسر جهان ارزیابی می کند. این رده‌بندی بر اساس 3 شاخص پژوهش، نوآوری و وب‌سایت است.

در شاخص پژوهش؛ برون داد، همکاری علمی، تاثیر علمی نرمال شده، کیفیت تولیدات علمی، مدیریت علمی، برتری و مدیریت علمی و استعداد علمی (باسهم 50 درصد) مورد سنجش قرار داده می‌شود. در شاخص نوآوری دانش خلاقیت و تکنولوژی (با سهم 30 درصد) و در شاخص وب‌سایت(تاثیر اجتماعی)، اندازه وب‌سایت و لینک به دامنه (باسهم 20 درصد) دانشگاه سنجیده می‌شود.

در گزارش زیر به بررسی دانشگاه‌های برتر جهان و کشور براساس شاخص تاثیر اجتماعی نظام ارزیابی سایمگو در سال 2019 می‌پردازیم:

10 دانشگاه و موسسه برتر جهان بر اساس شاخص تاثیر اجتماعی سایمگو

جدول زیر بیانگر شاخص تاثیر اجتماعی دانشگاه‌ها براساس نظام ارزیابی سایمگو در سال 2019 است:

باتوجه به جدول فوق می‌توان اعلام کرد در رتبه بندی دانشگاه‌ها براساس تاثیر اجتماعی نظام ارزیابی سایمگو، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، موسسه فیس‌بوک آمریکا و آکادمی علوم چین به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کرده‌اند.

10 دانشگاه برتر کشور براساس شاخص تاثیر اجتماعی سایمگو

143 دانشگاه در کشور توانسته اند در شاخص تاثیر اجتماعی نظام ارزیابی سایمگو (2019) خوش بدرخشند که 10 دانشگاه برتر در جدول زیر آمده است:

از جدول فوق می‌توان دریافت در شاخص تاثیر اجتماعی نظام ارزیابی سایمگو، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب رتبه اول تا سوم را در کشور کسب کرده‌اند. از میان 10 دانشگاه برتر، نام 6 دانشگاه علوم پزشکی دیده می‌شود و این امر بیانگر پیشرفت این دانشگاه‌ها در رتبه بندی سایمگو 2019 است.

علوم و تحقیقات و مشهد؛ واحدهای برتر دانشگاه آزاد در شاخص تاثیر اجتماعی سایمگو

از میان 143 دانشگاه ایرانی که در شاخص تاثیر اجتماعی سایمگو رتبه کسب کرده اند، نام 26 دانشگاه آزاد اسلامی نیز دیده می شود. جدول زیر بر اساس رتبه بندی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در شاخص تاثیر اجتماعی سایمگو تنظیم شده است:

همان طور که از جدول فوق پیداست؛ واحد علوم و تحقیقات و مشهد در میان واحدهای دانشگاه آزاد توانسته اند رتبه اول و دوم را در رتبه‌بندی براساس شاخص تاثیر اجتماعی سایمگو کسب کنند. لازم به ذکر است واحدهای تبریز، تهران جنوب، تهران مرکزی،‌ قزوین، کرج و نجف آباد به طور مشترک رتبه سوم را در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی (رتبه 25 درمیان دانشگاه های کشور) کسب کرده‌اند.

واحدهای خوراسگان، شیراز، تهران شمال، کرمانشاه، رشت، شهرکرد، یزد، اراک، ساری، همدان و شهر ری به طور مشترک رتبه چهارم؛ واحدهای قائمشهر، سنندج، لاهیجان، مرودشت، ارومیه و خمینی شهر به طور مشترک رتبه پنجم را در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کسب کرده‌اند.

مقایسه شاخص تاثیر اجتماعی سایمگو واحد علوم و تحقیقات و مرکز علمی تحقیقات فرانسه

در شاخص تاثیر اجتماعی نظام ارزیابی سایمگو (2019)،‌ مرکز علمی تحقیقات فرانسه رتبه اول را کسب کرده است. در نمودار زیر به بررسی رتبه دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات و مقایسه آن با رتبه مرکز علمی تحقیقات فرانسه طی بازه زمانی 2019-2015 پرداخته ایم:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که واحد علوم تحقیقات در سال 2015 مقام 28 را در شاخص تاثیر اجتماعی اجتماعی این نظام ارزیابی را کسب کرده است. این درحالی است که مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در همان سال رتبه 20 را کسب کرده بود. به عبارت دیگر می‌توان گفت واحد علوم و تحقیقات با مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه فقط 8 پله فاصله داشته است. این اختلاف در سال 2016 نیز تکرار شد،‌ به گونه‌ای که مرکز ملی تحقیقات فرانسه رتبه 22 و واحد علوم و تحقیقات رتبه 30 را کسب کرد.

در سال 2017، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه مقام 83 و واحد علوم تحقیقات مقام 92 را در شاخص تاثیر اجتماعی نظام ارزیابی سایمگو کسب کرد و تنها 10 پله با یکدیگر اختلاف داشتند،‌ اما در سال 2018 این اختلاف به 63 رسید. در سال 2019، شاخص تاثیر اجتماعی واحد علوم تحقیقات به 215 رسید، این در حالی است که مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در این سال توانسته مقام اول در شاخص تاثیر اجتماعی را کسب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001966

وب گردی

وب گردی