بوروکراسی اداری  مانع اجرای طرح‌های دانشگاهی/ جای خالی واحدی برای ثبت طرح‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: صاحبان طرح‌ها انتظار دارند که از ایده‌های خود سهمی داشته باشند؛ بنابراین باید در دانشگاه آزاد واحدی برای ثبت طرح‌ها ایجاد شود تا با ثبت طرح‌ها و پروژه‌ها در سامانه سرمایه‌گذاران بتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

محمدحسین فاتحی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در رابطه با نقش دانشگاه آزاد اسلامی در رونق تولید و اقتصاد، گفت: در بحث رونق‌ تولید شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی سازی و مشارکت مردمی همه در رونق اقتصادی کشور سهیم‌اند.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان موفق‌ترین نهاد در حوزه بخش آموزش عالی نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

فاتحی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بحث رهبری را همیشه پشتوانه تئوری خود قرار داده است، افزود: رونق تولید بدون شرکت‌های دانش بنیان امکان‌پذیر نیست. دانشگاه آزاد در سال های اخیر با رویکردی که نسبت به اقتصاد دانش بنیان داشته با صرف هزینه‌هایی بخش‌های کلیدی را در معاونت ایجاد کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه در پاسخ به سوالی مبنی براین که پژوهش و پایان نامه ها تا چه حدی در دانشگاه آزاد کاربردی شده است، گفت: متاسفانه نه در دانشگاه آزاد و نه در سایر نهادها؛ بخش پژوهش ارتباطی با فرآیند و نیازهای بازار نداشته و این امر باعث شده است که بیشتر پایان‌ نامه‌ها و تحقیقات به صورت یک واحد درسی دردانشگاه‌ها لحاظ شود. می توان گفت نه تنها مشکلاتی را مرتفع نکرده بلکه باعث ایجاد مشکلات دیگر نیز شده است.

وی ادامه داد: بحث پایان نامه فروشی به جای اینکه باعث رونق تولید شود؛ باعث فساد هم شده است؛ ولی دانشگاه آزاد طی سال های اخیر با توجه به سختگیری‌هایی اعمال شده در حوزه پایان نامه ها و پژوهش و تحقیقات بنابر مستندات آماری بسیار موفق عمل کرده است.

فاتحی اظهار کرد: کسب درآمد از طریق رشته‌ها و گرایش‌ها متفاوت است ما در حوزه علوم انسانی مثل ادبیات نمی توانیم توقعی داشته باشیم که سهم بازار را تامین کنیم؛ ولی در سایر بخش ها از جمله فنی و مهندسی این انتظار را داریم که خروجی طرح‌ها و پایان نامه ها را به سمت توسعه اقتصادی سوق دهیم؛ چرا که این روش آورده مالی بیشتری برای دانشجویان و استادان به همراه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی براین که تحقیقات و پژوهش ها تا چه حدی متناسب با نیاز جامعه بوده است، گفت: متاسفانه در این رابطه بسیار ضعیف عمل شده؛ اما با اتفاقات اخیر در کشور ارتباط صنعت و دانشگاه گسترده شده است. باید به دانشجویان و استادان امتیازات و مشوق‌هایی ارائه کرد تا آنها را به سمت شرکت‌های دانش بنیان سوق دهیم.

فاتحی افزود: هم‌اکنون فضاهایی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که بایستی آنها را در اختیار استادان و دانشجویان نخبه قرار داد تا آنها بتوانند نیازهای کشور را برطرف کنند. در این راستا طرح‌ها و پروژه های زیادی وجود دارد؛ اما بوروکراسی اداری دانشگاه ها و تنگ نظری برخی از مدیران مانع اجرای این پروژه ها شده است. بعضی وقت‌ها متاسفانه سهم خواهی بعضی از مدیران و روسای واحد ممکن است اجرای برخی از طرح‌های اقتصاد را عقیم کند. باید فرآیند شفاف‌تری برای طرح‌ها وجود داشته باشد.

فاتحی ادامه داد: صاحبان طرح‌ها انتظار دارند که از ایده‌های خود سهمی داشته باشند؛ بنابراین باید در دانشگاه آزاد واحدی برای ثبت طرح‌ها ایجاد شود تا با ثبت طرح‌ها و پروژه‌ها در سامانه سرمایه‌گذاران بتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین جای آن در دانشگاه‌ها خالی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001984

وب گردی

وب گردی