شدت گرفتن دوباره بارندگی‌ها از ۴ روز آینده

یک هواشناس پیشکسوت پیش‌بینی کرد: با فعال شدن سامانه جدید در کشور، در ۴ روز آینده باید منتظر بارندگی در سواحل جنوبی و وزش باد شدید در جنوب و جنوب غرب کشور باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، حسین اردکانی هواشناس پیشکسوت کشور در نشست تخصصی بررسی و تحلیل سیلاب‌های اخیر و اثرات آن بر محیط زیست دریایی که صبح امروز در مرکز اقیانوس شناسی ایران برگزار شد، به تحلیل وقوع این پدیده از دیدگاه هواشناسی پرداخت و گفت: در ۶۰ سالی که در این حوزه فعالیت داشته‌ام، سیلی بدین گستردگی در ایران ندیدم که چندین استان کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه پیش از وقوع این سیستم بارشی اعلام کرده بودم امسال، سال پربارشی در کشور خواهیم داشت، گفت: اما متأسفانه بدلیل نبود امکانات و بستر مناسب برای پیش‌بینی هوا در کشور خسارات زیادی از این سیل وارد شد.

اردکانی تأکید کرد: نیازمند طرح ملی و تهیه الگوی آنالوگ برای پیش‌بینی پدیده‌های جوی هستیم.

وی با اشاره به اینکه الگوی بارش اخیر از یک هفته جلوتر دیده می‌شده است، گفت: باید بتوانیم با متد آنالوگ این پدیده‌ها را اعلام کنیم.

این استاد هواشناسی با اشاره به اهمیت سطح میانی اتمسفر گفت: از نظر هواشناسی، سیستم جوی دوقلویی در این سطح در ۲۴ ساعت پیش از سیل گلستان شکل گرفت که می‌تواند نشانه یک متد انالوگ باشد.

وی افزود: ۴ روز دیگر نیز این الگو دوباره اتفاق خواهد افتاد، و باید منتظر بارندگی در سواحل جنوبی و وزش باد شدید در جنوب و جنوب غرب کشور باشیم.

اردکانی با بیان اینکه این سیستم در مدت یک ساعت جنوب کشور، ۱۵ سانتیمتر بارندگی ایجاد می‌کند و سامانه تقریبا ۶ ساعت حاکم خواهد بود، گفت: این به معنای یک متر بارندگی است که حجم بسیار زیادی در روان آب‌های ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: این شرایط با کمک رادار و ماهواره کاملا قابل احصاء است اما تا به حال روی آن کار نشده است.

این هواشناس برجسته تأکید کرد: اوایل اردیبهشت هوای نسبتا سردی حاکم می‌شود.

اردکانی در خصوص سیل جنوب غرب کشور نیز گفت: حرکت این سامانه از سمت مدیترانه بود و رطوبت بسیار مناسبی از دریای عمان، عرب و اقیانوس هند را به خلیج فارس منتقل کرد و این رطوبت بسیار شدید در روزهای آینده هم بارندگی شدیدی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: این سیستم بارشی می‌تواند هزار میلیمتر بارندگی ایجاد کند.

این هواشناس با اشاره به خسارت سیلاب اخیر جنوب غربی کشور گفت: الگوی بارش روزهای آینده نیز از سمت مدیترانه در حرکت است و احتمالا باد شدیدی در استان خوزستان خواهد وزید.

اردکانی در ادمه به پیش‌بینی وضعیت هوا در ۷ روز آینده پرداخت و اعلام کرد: در امتداد خلیج فارس و جنوب شرق ایران بخصوص در سیستان این سیستم بارشی مخاطره آمیز است و اگر به سمت شمال حرکت کند خراسان جنوبی، شمال و رضوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این هواشناس الگوی بارشی این سیستم را همانند بارش اخیر خوزستان دانست.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001996

وب گردی

وب گردی