زنان همسر از دست داده بیشتر از مردان در معرض خطرند

محققان دانشگاه رایس با انجام تحقیقاتی اعلام کردند که غم و اندوه از دست رفتن یکی از زوج ها، در بدن همسرش التهاباتی را به وجود می آورد که می تواند منجر به بروز افسردگی، حمله قلبی و حتی مرگ زودرس شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه رایس طی مطالعه جدید خود با انجام مصاحبه با 99 نفر که همسرانشان اخیرا فوت کرده اند، اثرات غم و اندوه بر سلامت انسان را بررسی کردند. در اثنای همین مطالعه به صورت مداوم خون این افراد نیز مورد بررسی قرار می گرفت.

آنها افرادی را که نشانه هایی از غم و اندوه زیاد از خود بروز می دادند ( از قبیل زجه و گریه بیش از حد برای مرحوم، داشتن دشواری در ادامه زندگی عادی ، حس داشتن زندگی بی معنی و ناتوانی در پذیرش واقعیت از دست دادن مرحوم ) با افرادی که این رفتارها را نشان نمی دادند، مقایسه کردند.

یافته ها نشان داد مردان و زنانی که همسران خود را از دست می دهند و دارای علائمی هستند که نشان می دهد غم آنها روز به روز افزایش می یابد، تا میزان 17 درصد بیشتر از سایرین التهاب بدنی را تجربه می کنند. یک سوم بالایی این گروه - 53.4 درصد بیشتر - از یک سوم پایینی گروه که این علائم را کمتر نشان داده بودند دچار التهاب بدنی شده بودند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که التهاب در تقریبا هر بیماری در بزرگسالی و سنین بالاتر به وجود می آید، اما وقوع چنین اتفاقی می تواند مزید بر علت شود.

در این راستا « کریس فوگوندس » استادیار علوم روانشناسی دانشگاه رایس و نویسنده اصلی مقاله می گوید : "ما می دانیم که افسردگی با سطوح بالاتری از التهاب ارتباط دارد و کسانی که همسر خود را از دست می دهند در معرض خطر شدید افسردگی، حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر زودرس هستند. با این حال، این اولین مطالعه برای تأیید این مساله است که غم و اندوه بدون در نظر گرفتن سطح نشانه های افسردگی افراد، می تواند التهاب را افزایش دهد که این اتفاق به نوبه خود می تواند نتایج منفی را برای سلامتی فرد داشته باشد. "

فوگوندس می گوید: یافته ها یک وجه مهم در مطالعه این است که نشان می دهند چگونه رفتارهای انسانی در میزان سطوح التهاب بدن تاثیر می گذارد که به گفته کارشناسان، میزان افزایش این حس ها در فرد چگونگی خسارت وارده بر سلامت را تعیین می کند و به آن می افزاید.

اقدامات اولیه این محقق نشان داد که چرا زنانی که بیوه می شوند در مقایسه ای همسان با مردانی که همسر خود را از دست می دهند به نسبت بسیار بیشتر در معرض خطر مشکلات قلبی، عروقی، علائم نامناسب جسمی و مرگ و میر زودرس قرار دارند.

این کار نشان می دهد که در بین افرادی که از بین رفته اند، بیشترین خطر را دارند." "اکنون که ما این دو یافته کلیدی را می شناسیم، می توانیم کنیم."

محققان دانشگاه رایس در پایان اعلام کردند که اکنون و با مشخص شدن این عوامل کلیدی می شود طرح هایی را برای مختل کردن و هدف قرار دادن این عامل ریسک در افرادی که بیشتردر معرض چنین رویکرد های رفتاری یا دارویی خطرناک هستند، طراحی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002045

وب گردی

وب گردی