جزئیات امدادرسانی دانشگاه آزاد اسلامی به استان‌های سیل زده

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در برنامه «یه روز تازه» شبکه 5 سیما، در خصوص فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در کمک به مناطق سیل‌زده صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیژن رنجبر، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش های تحصیلات تکمیلی و مدیریت مرکز جذب و امور هیأت علمی، صبح امروز (یکشنبه 25 فروردین‌ماه 98) در برنامه «یه روز تازه» شبکه 5 سیما حاضر شد و درباره فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در کمک به مناطق سیل‌زده صحبت کرد.

بیژن رنجبر با اشاره به این‌که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سیل نوروز 98 دچار آسیب نشدند، اظهار کرد: بعد از سیلی که در بخش های مختلف کشور جاری شد، مقام معظم رهبری پیامی را صادر کرده و بر ورود دستگاه های عمومی علاوه بر دستگاه های دولتی و نظامی کشور به بحث امدادرسانی و پیگیری اقدامات جدی تأکید کردند.

وی ادامه داد: وی تأکید داشت که دستگاه های عمومی هم به مردم آسیب‌دیده امدادرسانی کرده و تا زمان رفع بحران، ایستادگی کنند. دانشگاه آزاد اسلامی هم به فرمان عمومی رهبر انقلاب، لبیک گفت و خیلی سریع وارد عمل شد. روز چهارم فروردین‌ماه 98، دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، پیامی را خطاب به دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صادر کرد مبنی بر این‌که تمام امکانات دانشگاه را بسیج کرده و از تمام ظرفیت‌ها برای کمک به مردم آسیب‌دیده بهره ببرید.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دکتر طهرانچی نیز دستور آماده‌باش را اعلام کردند. همچنین روز پنجم فروردین‌ماه 98 در ستاد مرکزی، ستاد مقابله با بحران با مسئولیت بنده تشکیل شد. دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی در این زمینه اهتمام ویژه داشتند و مدام خواهان ارائه گزارش عملکرد بودند.

رنجبر با تأکید بر فراگیری قابل توجه دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگترین شبکه حقیقی کشور بوده و در متن جامعه اسلامی قرار دارد. این دانشگاه نقش مهمی را در توسعه اجتماعی و اقتصادی شهرها بازی می کند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت اجتماعی ویژه ای را برای خود قائل است؛ چون با تربیت نیروهای کارآمدِ همان شهر، نقش ویژه ای را ایفا می‌کند.

وی افزود: خودمان را از مردم می دانیم و بنابراین باید به مردم خدمت کنیم، مخصوصا در مواقعی که اتفاقاتی مانند سیل رخ می دهد. تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در تعطیلات عید، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و از رؤسای دانشگاه آزاد استان‌ها خواستیم حتما در شهر حضور داشته، کمیته های لازم را تشکیل داده و خدمت‌رسانی را آغاز کنند.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش های تحصیلات تکمیلی و مدیریت مرکز جذب و امور هیأت علمی ادامه داد: در استان های مازندران، گلستان، خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان و ... به صورت روزانه، غذای سرد و گرم آماده و توزیع می کردند؛ همچنین از امکانات کالبدی و فضای فیزیکی دانشگاه آزاد اسلامی برای امداد رسانی استفاده کردیم.

رنجبر با اشاره به حادثه تلخ منطقه «دروازه قرآن» شیراز و خودروهایی که اسیر سیل شدند، گفت: روزی که آن اتفاق ناگوار رخ داد، حدود 800 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، اسکان اضطراری یافتند. واحد لار هم اسکان اضطراری حدود 200 نفر را بر عهده گرفت. واحد یزد نیز چنین اقدامی را در خصوص 800 سیل‌زده انجام داد.

وی با تأکید بر وخامت اوضاع در استان گلستان، یادآور شد: شرایط در گلستان، حادتر بود و دانشگاه آزاد اسلامی در این استان، فعال‌تر شد. بحث کمک‌رسانی را به صورت تهیه غذای روزانه، پوشاک، آب معدنی، اعزام ماشین‌آلات عمرانی و تجهیزات برای خارج کردن آب از شهرهای «آق‌قلا» و «گمیشان» پیگیری کردیم. همچنین لجن‌کش‌هایی را به منطقه اعزام کردیم.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه جهادی مرکزی در این دانشگاه تصریح کرد: تیمی از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اعزام شد تا در منطقه مستقر شوند. متأسفانه از روز 12 فروردین‌ماه، سیل بزرگتری در استان خوزستان رخ داد. بعد از این اتفاق، دکتر طهرانچی دستور داد قرارگاه جهادی مرکزی در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شود.

رنجبر با تأکید بر حرکت خودجوش دانشجویان برای اعزام به مناطق سیل‌زده و امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده ادامه داد: در استان های لرستان، گلستان و خوزستان که شرایط بحرانی داشتند، قرارگاه جهادی راه‌اندازی کردیم تا نیروهای دانشجویی را به مناطق اعزام کنیم. دانشجویان به صورت خودجوش و داوطلبانه راهی مناطق سیل‌زده شدند. تشکل‌های دانشجویی به ویژه بسیج دانشجویی، خودجوش و فعال عمل کرد. در حال حاضر بیش از 150 نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در استان لرستان حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: تشکل های دیگر هم در قالب ستادهای سپاهی فعالانه در مناطق سیل‌زده حضور دارند. برای این‌که به تحصیل‌شان هم لطمه‌ای وارد نشود، بعد از 5 روز به دانشگاه های خود برمی گردند و تیم دیگری جایگزین آنها می شود. دانشگاه آزاد اسلامی، رسالتی علمی-اجتماعی دارد. در مباحث اجتماعی، کنار مردم هستیم و در رخدادهایی مانند سیل، خدمات‌رسانی می کنیم. هم‌اکنون تعداد زیادی ماشین‌آلات عمرانی و تجهیزات سنگین مانند لودر، گریدر، کمپرسور و ... را به استان لرستان اعزام کرده ایم و بچه‌های ما در حال کمک‌رسانی هستند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت رسالت علمی این دانشگاه گفت: تیمی متشکل از استادان ما که متخصص هیدرولیک سیلاب و رودخانه ها بودند را همراه با دانشجویان به شهر پلدختر لرستان اعزام کردیم. آنجا میدان وسیعی برای کارهای پژوهشی محسوب می شود چون استادان ما، ارزیابی و پیمایش میدانی انجام دادند تا چرایی وقوع سیل را بررسی کنند. در واقع پلدختر، میدان گسترده ای برای تألیف پایان‌نامه های مقطع کارشناسی ارشد و رساله های دکتری محسوب می شود.

رنجبر در پاسخ به این سؤال که آیا پیش از این، بلایای طبیعی مانند سیل، محور پایان‌نامه های دانشگاه آزاد اسلامی بوده یا خیر، گفت: «تاکنون بدین شکل نبوده است؛ اما از سال گذشته، طرحی به نام «پایش» را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردیم که مخفف «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» است. در طرح «پایش» در نظر گرفتیم دانشگاه آزاد اسلامی باید در علم و فناوری، سرآمد باشد و از طرف دیگر در حل مسائل کشور به کمک مردم بیاید، بنابراین موضوعاتی را حول محور چالش های اساسی کشور تعریف کردیم؛ یکی از چالش های اساسی که مد نظر قرار دادیم، بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله بود. ایران از جمله کشورهایی است که مخاطرات طبیعی را دیده و می بیند.»

وی ادامه داد: حدود 3 هزار نظام-موضوع بررسی شد تا عناوین پایان‌نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری باشند. در حال حاضر موقعیت عملی پیش آمده تا بتوان از نزدیک، زوایای اتفاقی مانند سیل را بررسی کرد. در نظر داریم دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی را به استان خوزستان اعزام کنیم. در بحث بلایای طبیعی، سه مقوله قبل، حین و بعد از حادثه اهمیت پیدا می کند. اکنون در لرستان، شرایطِ بعد از حادثه حاکم است؛ ولی خوزستان، وضعیتی در حین حادثه دارد. دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی هم محکم و استوار پای کار هستند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا مانند زلزله کرمانشاه، تسهیلات ویژه‌ای برای سیل‌زدگان در نظر می‌گیرد یا خیر، گفت: روز گذشته (شنبه 24 فروردین‌ماه 98) دکتر طهرانچی در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی دستور داد به سرعت دستورالعملی برای اختصاص تسهیلات ویژه به دانشجویان سیل‌زده صادر و ابلاغ شود. در بحث های آموزشی هم بخشنامه ای صادر کرده ایم، از جمله این‌که واحدهای دانشگاهی ما تا روز 12 اردیبهشت‌ماه، امتحان میان‌ترم نگیرند.

رنجبر در پایان خاطرنشان کرد: تأکید کردیم چه برای دانشجویان آسیب‌دیده و چه دانشجویانی که برای کمک رفته اند، غیبتی لحاظ نشود و همچنین دروس جبرانی برای‌ آن ها در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002100

وب گردی

وب گردی