سیلاب از گسترش ریزگردها جلوگیری می‌کند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب و برق استان خوزستان گفت: صحبت از تأثیرات مثبت هنگام جاری شدن سیل و زمان تألم مردم، شاید چندان بحث دلچسبی نباشد اما واقعیت این است که سیلاب ها علیرغم خساراتی که وارد می کنند، تأثیرات مثبتی نیز دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب و برق استان خوزستان در خصوص روند پرآب شدن سدهای این استان بعد از جاری شدن سیل اظهار کرد: از روز پنجم فروردین‌ماه 98، بارش های سنگینی در استان خوزستان و استان های بالادستی ما که سرشاخه رودخانه هایی هستند، شروع شد. این بارش سنگین باعث شد حجم بسیار زیادی از آب در مدت کوتاهی به استان خوزستان وارد شود.

وی ادامه داد: دو سیلاب متوالی به فاصله کوتاهی از یکدیگر داشتیم؛ یکی در محدوده زمانی 5 تا 9 فروردین و دیگری از 11 تا 22 فروردین‌ماه 98 که تقریبا جریانات سیلابی از حالت تلاطم خارج شد و یک جریان پایه ثابت در سراسر استان شکل گرفت. این اتفاق سبب شد حجم سنگینی از آب وارد سدها شود و ظرفیت سدهای استان خوزستان را تقریبا پر کرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب و برق استان خوزستان تصریح کرد: 95 درصد از سدهای ما در حال حاضر، ظرفیت تکمیلی دارند. در 2 موج سیلاب سعی کردیم تمام حجم آب سنگینی که وارد می شد را تعدیل کنیم و اجازه ندهیم این حجم از آب وارد مناطق مختلف استان خوزستان شود. خوشبختانه بعد از حدود 2 هفته، روند آب ورودی به سدها نسبتا کاهش پیدا کرده و آبِ ورودی، شکل ثابتی به خود گرفته است.

بهارلویی خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم تا حد امکان از فرصت استفاده کرده و از میزان خروجی سدها کم کنیم تا فشاری که از نظر راه سازی و سیلاب به مناطق پایین‌دست وارد شده است را کاهش دهیم. خوشبختانه تا این لحظه موفق بوده ایم در تمام حوزه ها، آب زیادی را کم کنیم. به طور مثال در سد «دز» و «کرخه»، نزدیک به هزار متر مکعب و در «کارون» هم حدود 500 تا 800 متر مکعب را کاهش داده‌ایم. سعی کرده‌ایم این میزان خروجی آب را متناسب با ورودی تنظیم کنیم.

وی افزود: تا جایی که ریسک‌پذیری امکان داشت، سعی کردیم آب ورودی به مناطق پایین‌دست را کاهش دهیم. بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در روزهای آینده نیز می توان در این زمینه تصمیم‌گیری کرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب و برق استان خوزستان با اشاره به بی‌سابقه بودن میزان آب ورودی به سد کرخه گفت: در 65 سال گذشته، میزان آب ورودی به سد کرخه در پرآب ترین سال، 12.2 میلیارد متر مکعب بوده که امسال پیش‌بینی می شود به 13 تا 14 میلیارد متر مکعب برسد و یک سال شاخص در دوره 65 ساله باشد.

بهارلویی ادامه داد: در زمان سیلاب، حداکثر آبی که به صورت ساعتی وارد سد می شد، رکورد شکست به گونه ای که حدود 8 هزار و 300 متر مکعب بر ثانیه آب وارد سد می شد؛ از این مقدار، 75 تا 80 درصد از آن در سد تعدیل شد و اجازه ندادیم آب‌گرفتگی وسیع همراه با تلفات جانی در منطقه اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص تأثیرات مثبت سیل و انباشت آب گفت: صحبت از تأثیرات مثبت هنگام جاری شدن سیل و زمان تألم مردم، شاید چندان بحث دلچسبی نباشد اما واقعیت این است که سیلاب ها علیرغم خساراتی که وارد می‌کنند، تأثیرات مثبتی هم دارند؛ از جمله احیای تالاب‌ها و بحث محیط زیست. به طور مثال تالاب هورالعظیم و آشادگان بعد از سال ها خشکسالی که امکان پر کردن آنها وجود نداشت، اما ما توانستیم از فرصت پیش آمده استفاده و تالاب ها را آبگیری کنیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب و برق استان خوزستان در پایان گفت: سیل در بحث ریزگردها هم مؤثر خواهد بود و اجازه نمی دهد ریزگردها توسعه پیدا کند.در حال حاضر آب را از طریق کانال ها، انتقال داده ایم تا پخش شود و هر منطقه می تواند از آن استفاده بهینه داشته باشد. امیدواریم در تابستان، شرایط بهتری چه از نظر تأمین آب کشاورزی و تالاب ها و چه از لحاظ احیای محیط زیست و تولید انرژی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002117

وب گردی

وب گردی