کاهش خسارات ناشی از بحران با استفاده از فناوری‌های نوین

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری کشور اظهار داشت: باید برای کاهش خسارات ناشی از بحران هایی همچون سیل و زلزله، فناوری های بروز را به کار گیریم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کامبیز مهدی زاده دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری گفت: باید قبل از انجام هرکاری به نقشه های مهم و استراتژیک تعریف شده توجه کرد تا آمادگی مقابله با مشکلات و اتفاقاتی که رخ می دهد روبه رو شد .

مهدی زاده با اشاره به این که سازمان زمین شناسی در سال 93 به وقوع این سیل هشدار داده بود گفت : این سازمان چند سال پیش این سیل را در استان هایی که در آنها سیل رخ داد پیش بینی کرده بودند و نقشه پهنه بندی سیلاب را ارائه کرده بودند اما متاسفانه هیچ کس به این موضوع توجه نکرده بود و نتیجه آن به این شکل مخرب شده است .

وی درادامه گفت : مسولان نهادهایی از جمله سازمان محیط زیست ، سازمان مدیریت بحران ، وزارت نیرو و تمامی مدیرانی که با این حوزه مرتبط بودند به نقشه های تهیه شده از سوی سازمان زمین شناسی و مطالعات ارزیابی مخاطرات بی توجهی کردند و به همین دلیل ما شاهد جاری شدن سیل در استان های پیش بینی شده بودیم .

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درادامه بیان کرد : در دنیا برای ساخت هر سازه ، راه ، پل و مواردی از این دست نقشه های تهیه شده را مد نظر قرار می دهند و بر اساس آن وجود هرگونه گسل ، فرونشست ، زمین لغزش ، نوع و جنس سنگ و خاک را بررسی می کنند و پروژه های ساخت را بر آن اساس تعریف می کنند .

وی با اشاره به این موضوع که کشور ما از لحاظ زمین شناسی و حرکات زمین ساختی و تکتونیک بسیار فعال است گفت : باید قبل از انجام هرکاری به نقشه های مهم و استراتژیک تعریف شده توجه کرد تا بتوان با مشکلات و اتفاقاتی که رخ می دهد روبه رو شد .

برنامه ریزی و کنترل خسارات

مهدی زاده همچنین افزود : در صورت رعایت این موارد ما می توانستیم خسارات جانی و مالی این نوع اتفاقات را تحت کنترل داشته و کاهش دهیم به دلیل اینکه درهر صورت با بروز هر گونه حادثه غیر مترقبه ای خسارات وجود دارد اما در صورت توجه به نقشه ها و برنامه ها قدرت مقابله با این نوع مشکلات بیشتر خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه بروز این سیل علاوه بر تمامی مشکلات و خساراتی که به کشور وارد کرد گفت : با توجه به تمامی خسارات مالی و جانی که از بروز و وقوع این سیل به وجود آمد این رخداد در افزایش سطح پیزومتریک آب ها تاثیرگذار بود و این افزایش کمک می کند تا آب های زیرزمینی روند بهتری را برای تکمیل ظرفیت طی کنند ولی برای تکمیل کل ظرفیت حداقل بین 10 تا 15 سال زمان لازم است .

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری درادامه گفت : بارندگی ها اخیر موجب پرشدن هورهای کشور از جمله هورالعظیم شد وحتی سطح فیزیکی دریاچه ارومیه نیز 40 درصد پیشرفت داشته است که این افزایش سطح بارش ها در کنترل کانون ریزگردها تاثیرگذار است .

مهدی زاده خاطر نشان کرد : بارندگی های اخیر قطعا در کاهش ایجاد فضای گرد و غبار تاثیرگذار است اما مشروط به اینکه مسوولان با برنامه ریزی نگذارند آب این هورها ، دریاچه ها و باتلاق ها و مواردی از این دست از بین روند .

پرشدن 80 تا 90 درصدی سدهای کشور

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در 20 تا 30 سال گذشته سدهای ما در معرض خشک شدن قرار داشتند گفت : با توجه به بارندگی های اخیر 80 تا 90 درصد سدهای کشور پرشدند و کشور و استان و منطقه حوزه خود را از مشکل خشکسالی نجات داده اند .

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری به اظهارات برخی از متخصصان و کارشناسان درباره عدم احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت : برخی از متخصصان حوزه آب معتقدند که احیای دریاچه ارومیه اشتباه است این درحالی است که دولت از چندی پیش کار احیای دریاچه ارومیه را آغاز کرده بود و این بارش ها کمک کرد تا روند احیای این دریاچه تسریع شود .

وی همچنین به موضوع استفاده از این نزولات در تولید انرژی های تجدید پذیر نیز اشاره کرد و گفت : با توجه به افزایش سطح آب در سدها می توان نیروگاه های خورشیدی شناور در سطح آب سدها ایجاد شود تا هم ازتبخیر آب جلوگیری کند و هم باعث تولید انرژی خورشیدی شود .

تولید نیروی برق از آب رودخانه ها

مهدی زاده درادامه نیز بیان کرد : این بارش ها همچنین باعث پرآب شدن آب رودخانه ها و آبشارها شده و می توان با قراردادن موتورهای الکترونیکی در جریان این آب ها نیروی برق تولید کنیم .

وی همچنین معتقد است : باید برای مقابله و جلوگیری از وقوع سیل از قبل برنامه ریزی کنیم و رودخانه ها را لایروبی کنیم تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم .

انتهای پیام/

کد خبر: 1002128

وب گردی

وب گردی