ورود به دنیای پر رمز و راز و عطرآگین گیاهان دارویی

محققان کشورمان با نگاهی سبز موفق به تولید و ساخت فرآورده‌های دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی با منشأ گیاهی شدند.

به گزارش گروه علموفناوری ایسکانیوز، گروهی از محققان داخلی کشورمان با شناختی که در زمره گیاهان دارویی داشتند، تصمیم گرفتند دست به تولید دارو با منشأ گیاهی بزنند. در پی تحقیقات انجام‌شده، انواع فرآورده‌های دارویی نه‌ تنها در بخش انسانی بلکه در بخش دام‌ و طیور و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی تولید شد.

غلامرضا امین، مدیرعامل شرکت داروسازی یاس دارو، با اشاره به این که سلامت انسان‌ها می‌تواند با مصرف داروهای گیاهی نیز تأمین می‌شود گفت: بیشتر محصولات تولیدی و فرآورده‌های داروئی شرکت یاس دارو منشأ گیاهی؛ حیوانی و طبیعی دارد. به این منظور که سعی کردیم تا با استفاده از شناختی که از گیاهان دارویی به دست آورده‌ایم به حفظ سلامت انسان‌ها با گیاهان کمک کنیم.

وی افزود: انسان با ورود به دنیای پر رمز و راز و عطرآگین گیاهان دارویی، پی به اکسیر شفابخش می‌برد و سلامت انسان را به دامن طبیعت گره میزند.

مدیرعامل شرکت داروسازی یاس دارو، با معرفی یک محصول فرآوری شده از گیاهان دارویی توضیح داد: قطره آرومین(Arheumin)؛ که از عصاره ریزوم گیاه زنجبیل بانام عمومی«Ginger» و نام علمی «Zingiber officinalis Rose» تهیه‌شده است، به‌صورت قطره خوراکی و موضعی فرموله شده و در هر میلی‌لیتر آن 20 میلی‌گرم عصاره ریزوم زنجبیل وجود دارد.

امین با اشاره به اثرات بالینی این محصول تولیدی بیان کرد: آخرین تحقیقات برون تنی و بالینی نشان داده است، که عصاره حاصل از ریزومهای گیاه زنجبیل به علت داشتن ترکیبات فعال با اثرات فارماکولوژیک جالب‌توجه، توانسته است به‌عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی، ضد تومور، ضدالتهاب و ضد تهوع عمل کند.

وی گفت: عصاره زنجبیل یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده و به‌خوبی از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. این محصول گیاهی بسیار سالم است و دارای عوارض جانبی بسیار ناچیز است.

این فعال حوزه فناوری افزود: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که در مقایسه با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) عصاره زنجبیل بسیار مؤثر بوده و اثر ضد تهوعی آن نیز بیش از داروی دیمن هیدرینات ثبت‌شده است. همچنین اثر رفع التهابات گوارشی آن نیز همواره در طب سنتی موردتوجه بوده است.

مدیر شرکت دانش‌بنیان یاس دارو افزود: طریقه مصرف این دارو به دو صورت خوراکی و موضعی است و به این منظور 25 تا 45 قطره آرومین را با حرکت دورانی دست بر روی موضع مالیده می‌شود و یا 30 تا 40 قطره می‌تواند در مقداری آب رقیق‌شده و روزی سه بار میل شود.

شربت هانی تیم(Honeythyme) از دیگر محصولات تولیدی شرکت یاس دارو است، که از عصاره آویشن و عسل بهره‌مند شده است. غلامرضا امین در این خصوص نیز باافتخار توضیح می‌دهد: برای اولین بار در ایران عسل را به‌عنوان پایه شربت‌های داروئی به کار برده‌ایم.

وی با اشاره به مواد مؤثره این محصول گیاهی با خاصیت درمانی بسیار جالب‌توجه بیان کرد: مواد مؤثره شربت هانی تیم با استفاده از عصاره گیاه آویشن باغی (Thymus Vulgaris)و عسل(HONEY ) فرموله شده است و در هر میلی‌لیتر آن 100 میلی‌گرم عصاره آویشن معادل 06/0 میلی‌گرم تیمول و 180 میلی‌گرم عسل وجود دارد.

این فعال حوزه درمانی و گیاهان دارویی با اشاره به اثرات بالینی آویشن و عسل گفت: اثر ضد انقباضی ایلئوم و برونش‌ها، از طریق تأثیر مواد مؤثره آویشن (تیمول و کارواکرول) بر ترشح هیستامین و استیل کولین به اثبات رسیده است. همچنین فلاون های موجود در آویشن باغی همین عمل را با مکانیسمی دیگر انجام می‌دهند.

تجربه‌شده است که با توجه به اثرات ضد سرفه و خلط‌آور بسیار قوی شربت هانی تیم، و اثرات تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی و ضدالتهابی قطره آرومین ، مصرف همزمان شربت هانی تیم و قطره آرومین اثرات بسیار چشمگیری در پیشگیری و درمان سرماخوردگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002134

وب گردی

وب گردی