ظهور 6 تخصص جدید در آینده نزدیک

فناوری در حوزه‌های مختلف پیشرفت کرده و انتظار می رود در آینده نزدیک نیازمندی‌های جوامع بشری تغییر کند و به دنبال آن زمینه برای ظهور تخصص‌ها و مشاغل جدید فراهم شود که در این مقاله به 6 مورد از آنها پرداخته شده است.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، نگرانی هایی در خصوص کاهش استفاده از نیروی انسانی و جایگزینی ربات ها و سامانه های هوشمند به جای آنان افزایش یافته است و تقریباً این همان نگرانی هایی است که پدران ما در دهه های 40 و 50 قرن گذشته میلادی پس از ظهور رایانه ها احساس می کردند.

انقلاب صنعتی کنونی که یک انقلاب دیجیتالی جدید را به دنبال داشته ، برخی مشاغل را حذف کرده است؛ اما در مقابل مشاغل جدیدی را به وجود می آورد که شاید به ذهن ما نیز خطور نکند.

در ذیل با 6 شغل جدید که در آینده با آنها روبرو خواهیم شد و دانشگاه ها به تدریس تخصص های مرتبط با آنها خواهند پرداخت، آشنا می‌شویم.

1- مهندس انرژی‌های جایگزین

با آغاز روند اتمام سوخت های فسیلی دستیابی به منابع جایگزین انرژی امری مهم به شمار خواهد رفت و این صنعت در حال پیشرفت در آینده ادامه یافته و کارشناسان زیادی را به کار می گیرد. مهندسان انرژی های جایگزین مسئول نظارت بر چنین انرژی هایی از مرحله تولید تا ایستگاه های توزیع در شهرها خواهند بود و کار آنها ارزیابی و طراحی بهترین منابع انرژی پایدار برای تمام جوامع انسانی است. این تخصص ها هم‌اکنون در مرکز فناوری ماساچوست آمریکا و همچنین دو دانشگاه «تگزاس» و «آوستین» این کشور در حال ارائه است.

2- مهندسی بازیافت زباله

انسان ها سالانه در سراسر جهان 1.1 میلیارد کیلوگرم زباله تولید می کنند. بسیاری از آنها به راحتی زیر زمین مدفون می شوند؛ اما صنعتی در حال پیشرفت در این زمینه وجود دارد که زباله ها را برای استفاده مجدد بازیافت کرده یا آن را برای تولید انرژی آتش می زند. کاملاً واضح است که تنها اکتفا کردن به دفن این زباله ها اقدام افراطی برای تخریب محیط زیست و البته ناپایدار در طولانی مدت است. انسان به راه حل هایی مبتکرانه برای تبدیل این زباله های نیاز دارد.

این همان کاری است که مهندسان زباله در آینده انجام خواهند داد. این افراد می توانند فناوری ها و راه هایی پایدار برای تبدیل زباله و بازگرداندن مجدد آن به چرخه مصرف اختراع کنند تا بتوان بار دیگر از زباله ها استفاده کرد.

شاید کلمه «زباله» از جهت بهتر شدن نام این شغل تغییر کند؛ اما آینده آن از جهت شرایط کاری و درآمد، مناسب خواهد بود.

هم اکنون تعداد کمی از موسسات اقدام به ارائه مدرک در این زمینه می کنند و احتمالاً به عنوان یک تخصص فرعی از رشته های مهندسی کنونی مانند مهندسی شهری یا شیمی به آن پرداخته می شود. یکی از بهترین موسسات و دانشگاه هایی که هم اکنون این گونه تخصص ها را تدریس می کنند «مرکز فناوری ماساچوست» و «دانشگاه استنفورد» آمریکا و همچنین دانشگاه «کمبریج» انگلیس هستند.

3- متخصص ساخت اعضای بدن انسان

نیاز به اعضای جایگزین بدن هر روز بیشتر می شود و حدوداً هر 12 دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند اعضا اضافه می شود. در اینجا لزوم طراحی و ساخت اعضای انسان بر اساس نیازهای مربوطه مطرح می شود که بر همین اساس سازندگان اعضا باید در آینده بتوانند اعضا و اجزای جدیدی از سلول های بنیادین بیمار و دیگر موادی که هنوز کشف نشده است را تولید کنند.

این یکی از شغل هایی که در آینده نزدیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خواهد شد. مشخص است افرادی که قصد دارند در این رشته تحصیل کنند میبایست پیشینه ای قوی در علوم و فناوری، مهندسی و ریاضیات با تمرکز بر بیولوژیک، علم وراثت و مهندسی پزشکی داشته باشند.

از جمله موسسات و مراکز علمی جهان که چنین تخصصی را ارائه می کنند، دانشگاه‌های « هاروارد»، «‌جانز هاپکینز‌» و «‌دیوک آمریکا‌» هستند.

4- متخصص تعمیرات اینترنت اشیاء

امروزه هنگامی که تجهیزات موجود در منزل شما خراب می شوند با متخصصان تعمیرات آن تماس می گیرید؛ در حالی که خانه‌های ما به تدریج هوشمندتر می‌شوند زمانی که تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیاء خراب شده یا در عملکرد آنها اختلال ایجاد شود چه خواهید کرد؟

شاید متخصص تعمیرات اینترنت اشیاء یکی از مشاغل آینده محسوب شود؛ چرا که امنیت این اشیای هوشمند در خانه یکی از نگرانی های شما به شمار خواهد رفت و از همین جهت به چنین متخصصانی نیاز دارید.

متخصصان اینترنت اشیاء مسئول جلوگیری از عملیات نفوذ هستند تا از این طریق مانع از ایجاد هر گونه خسارت و زیان شوند و یا هر گونه خسارتی را که شما قادر به دفع آن نیستند از شما دور کنند.

افرادی که علاقه دارند در این زمینه فعالیت کنند باید از پیشینه قابل قبولی در علوم و فناوری برخوردار بوده و دارای ابتکار، ذهن خلاق و معلومات لازم در زمینه فناوری اطلاعات باشند. تخصص های کنونی که با این موضوع ارتباط دارند عبارت‌اند از علوم رایانه، مهندسی رایانه و مهندسی مکانیک. مرکز فناوری ماساچوست ، دانشگاه بوستن و دانشگاه کارنگی ملون در آمریکا به سطح بالایی از این گونه تخصص دست یافته‌اند.

5- مدرس پرواز هواپیماهای شخصی

در حالی که هم اکنون مدرسان پرواز هواپیماهای عادی وجود دارند؛ اما انقلاب ایجاد شده در ساخت هواپیماهای شخصی که همه برای ورود آنها به بازار انتظار می کشند به افرادی نیاز دارد که چگونگی پرواز با آن را به متقاضیان این امر آموزش دهند. اگر چه دروس پایه خلبانی این موضوع را پوشش خواهند داد؛ اما در عین حال افراد متقاضی به تعلیمات لازم در خصوص ناوبری و سلامت پرواز نیازمند هستند. وارد شدن به این عرصه نیز به علوم پایه مانند ریاضیات و فناوری، و همچنین ذهن خلاق و مهارت های شخصی و دیگر موارد لازم مرتبط با این موضوع احتیاج دارد. همچنین دستیابی به تبحر مورد نیاز برای تدریس به تخصص لازم در عرصه های ارتباطات، فیزیک و علوم رایانه نیازمند است.

6- فضانوردی تجاری

فضانوردی تجاری یکی از موارد لیست شغل های آینده محسوب می شود. در زمانی که افرادی چون «ماسک ایلان» و «ریچارد برانسون» در برنامه های تجاری سازی عرصه فضا سرمایه گذاری می کنند، انتقال افراد عادی به فضا حقیقتی است که در آینده نزدیک محقق خواهد شد؛ اما فضانوردان این گونه فضاپیماهای تجاری به برخی آموزش های تخصصی نیاز دارند تا بتوانند به افراد ماجراجو برای راهپیمایی فضایی اجازه داده و به آنها کمک کنند.

داوطلبان فضانوردی تجاری باید تحت آموزش هایی مانند آموزش های فضانوردان عادی قرار گیرند. همانگونه که به مهارت های دیگری در زمینه آموزش پرواز احتیاج دارند که تا حد زیادی به خلبانان هواپیماهای تجاری امروزی شباهت دارد.

احتمالاً فضانوردی تجاری در آینده به شغلی سخت و در عین حال پردرآمد تبدیل شود که حوزه فعالیت آن در فضا خواهد بود.

برای فعالیت در این شغل نیز مانند مشاغل پیشین، به مقدماتی نیاز است که از جمله آنها علوم پایه و فناوری و ریاضیات است و به احتمال زیاد به مدارک دانشگاهی در رشته هایی چون مهندسی فضا، فیزیک و علوم رایانه احتیاج است. علاوه بر این که داوطلبان این شغل باید از صحت جسمانی کامل و قدرت ذهنی بالایی نیز برخوردار باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002191

وب گردی

وب گردی