رونق تولید با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

آموزش و مهارت یکی از موضوعاتی است که از قافله علم پژوهی و آموزش تئوری در دانشگاه‌ها جامانده است؛ در همین رابطه دانشگاه‌ها فعالیت‌های نوآوری و استارت‌آپی را شروع کرده اند تا توسعه کارآفرینی و رونق اقتصادی را رواج دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، رهبر انقلاب هرساله با توجه به عملکرد کلی سازمان و بروز برخی از مشکلات و چالش ها براساس اولویت، سال جدید را با عناوینی نامگذاری می‌کنند. ایشان همگان را به تلاش برای رونق تولید در کشور فراخواندند و ابراز امیدواری کردند با گسترش چشمگیر و محسوس این تلاش در طول سال، مشکل اقتصادی در مسیر حل شدن قرار گیرد.

مسئولان ذی‌ربط برای صحه گذاشتن به این امر مهم بایستی مطالب کلیدی را در دستور کار خود قرار دهند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد براین دارند که برای محقق شدن این شعار، عزم ملی لازم است چرا که ارائه راهکار و راهبرد به تنهایی راهگشای کلیدی در این بخش نخواهد بود.

در همین رابطه مهدی صفاری نیا رئیس پارک علم و فناوری پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر رونق تولید در حوزه شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: پارک علم و فناوری پردیس توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های پارک فناوری در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا برنامه لیزینگ محصولات شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری پردیس و دانش‌بنیان را به صورت جدی امسال فعال کردیم تا از این طریق به فروش محصولات و نیز ارائه تهسیلات به خریداران محصول کمک کنیم.

رئیس پارک فناوری پردیس، با تاکید براین‌که سازوکار اجرایی برنامه لیزینگ محصولات شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس و دانش‌بنیان فراهم شده است، افزود: این برنامه در جهت رونق تولید و حمایت از شرکت‌ها به زودی عملیاتی می‌شود.

صفاری‌نیا در خصوص نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2019، گفت: معاونت علم و فناوری در حوزه استارت‌آپ ها حمایت‌های لازم را به عمل آورده است تا جایی‌که نزدیک چهار سال است که به صورت ویژه با ارائه تسهیلات مالی برای تامین فضا و تجهیزات و تسهیلات برای گرنت های در حوزه آموزشی به شتابدهنده های نوآوری کمک می کند.

وی با اشاره به این‌که بیش از 30 شتاب‌دهنده در کشور فعال است، گفت: این شتاب‌دهنده‌ها در جهت توانمندسازی شرکت‌ها در مجموعه پارک فناوری پردیس و مرکز رشد کمک می‌کنند. همچنین منابعی که برای توسعه فعالیت‌های استارت‌آپی تخصیص داده شده منابع بسیار خوبی است.

صفاری‌نیا تصریح کرد: ما در اینوتکس در تلاش هستیم که فرصت گسترش ارتباطات و تبادل اطلاعات را فراهم کنیم تا ضریب شکست شرکت‌های استارت‌آپی را تاحدی کاهش دهیم.

وی، با اشاره به این‌که نقطه شروع فعالیت‌نوآوری و استارت‌آپی دانشگاه‌هاست، افزود: باید ذهنیت فعالیت کارآفرینی در فعالیت‌های دانشجویی و نیز در انتهای پایان تحصیلی استارت بخورد. ما در همین راستا برنامه‌های متعدی را در سال‌جاری سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

صفاری‌نیا، اجرای فاز سوم توسعه پارک علم وفناوری پردیس، برگزاری دومین دوره طرح صدف در جهت توانمندسازی دانشجویان و نیز برگزاری سومین دوره جایزه مصطفی را از جمله برنامه‌مهم و اجرایی پارک فناوری پردیس در سال‌جاری عنوان کرد.

وی با بیان‌ این‌که طرح صدف در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود، گفت: پیش بینی ما این است که نزدیک هزار نفر از دانشجویان دانشگاه ها تحت پوشش این طرح قرار گیرند. بنابراین با این اجرای دانشجویان می‌توانند مسیر شغلی خودشان را انتخاب کنند.

لازم به ذکر است آموزش و مهارت یکی از موضوعاتی است که از قافله علم پژوهی و آموزش تئوری در دانشگاه‌ها جامانده است و امروز با وجودآنکه در دانشگاه‌ها جسته‌وگریخته، دوره‌های مهارت‌آموزی برگزار می‌شود؛ اما هستند فارغ‌التحصیلانی که به خاطر عدم آشنایی با این مهارت‌های اجتماعی در پیچ‌وتاب مصاحبه استخدامی گرفتار و دست‌آخر ناکام می‌شوند.

بنابراین می‌توان این نکته را یاد آور شد که طرح توانمندسازی «صدف» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری پردیس سال گذشته برگزار شد. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با موضوع ورود به بازار کار آشنا شدند.

در این طرح، افراد شرکت‌کننده از طریق آزمون‌های خودشناسی و مصاحبه‌های اختصاصی، استعداد، علایق، نقاط قوت و ضعف‌های خود را شناسایی کرده و با کمک مشاورین و متخصصین مسیر شغلی خود را طراحی می‌کنند.

شرکت‌کنندگان همچنین با حضور در کارگاه‌های توانمندسازی، مهارت‌های فنون مذاکره، کار گروهی، فن بیان و سخنرانی، برند سازی شخصی، برنامه‌ریزی توسعه شخصی، مهارت گزارش‌نویسی و مکاتبات اداری را فرامی‌گیرند.

در پایان باید این نکته را یادآور شد که سومین دوره جایزه مصطفی(ص) با هدف تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری در جهان، برگزار خواهد شد. جایزه مصطفی به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002213

وب گردی

وب گردی