کلنگ باغ گیاهان دارویی و گلخانه هوشمند بر زمین زده شد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری کلنگ باغ گیاهان دارویی و گلخانه هوشمند در راستای تجاری‌سازی و گسترش هسته های فناور و دانش بنیان را به زمین زد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، « سورنا ستاری » معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش سفر یک روزه خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، با دستاوردهای دانش‌بنیان و فناورانه یاسوج آشنا شد و به گفت وگو با فعالان فناور نشست.

تحقق «رونق تولید» در « دومین گام انقلاب» به مدد دانش‌بنیان‌ها

ستاری، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به جوانان، شرکت‌های دانش بنیان رونق تولید را از اولویت‌های اصلی سال جاری عنوان کرد: عنایت رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب و نیز شعار محوری امسال، حاکی از شناخت و توجه دقیق ایشان به موضوعاتی مهم و کلیدی چون اقتصاد دانش‌بنیان، جوانان، ارزش آفرینی از دانش، نوآوری رونق تولید دانش‌بنیان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، از حرکت قطار زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری بر ریل اولویت‌های اساسی کشور گفت و ادامه داد: شرکت های دانش بنیان پیش از این نیز در تأمین نیازهای فناورانه و راهبردی کشور توانمندی خود را به خوبی نشان داده است؛ امسال نیز با توجه به شعار سال و شرایط کشور، دو موضوع رونق تولید، شناسایی و تأمین نیازهای تحریمی کشوراثرمندتر و جدی‌تر وارد میدان شوند.

«جامعه» در مسیر آگاهی نسبت به اهمیت اهمیت کارآفرینی و نوآوری

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان از همراه شدن بخش‌های جدید با فرهنگ اقتصاد دانش بنیان را نشان از آگاهی جامعه نسبت به اهمیت رونق این زیست بوم برای واقعیت یافتن مفهوم توسعه دانست و بیان کرد: خوشحالم می بینم این زیست بوم اکنون در کشور جای خود را یافته است و به مرور همه بخش‌ها خود را همراه و اثرگذار در تحقق اقتصاد دانش بنیان خواهد یافت.

او همچنین به برنامه‌های مدون برای حمایت از ایجاد پارک‌های علم و فناوری بخش خصوصی و مراکز نوآوری به منظور حمایت و ارائه خدمت به همه فعالان فناور استان بدون محدودیت خبر داد و گفت: در حال حاضر 41 پارک علم و فناوری دولتی در مشور فعال است؛ پارک کهگیلویه و بویر احمد آخرین پارکی بود که در بین پارک های استانی ثبت شد.

ستاری ادامه داد: به زودی پارک‌های علم و فناوری بخش خصوصی نیز وارد میدان حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی می‌شود و مانند نمونه‌های موفقی که در پایتخت و کلان‌شهرها وجود دارد، در تمامی استان‌ها حضور پارکهای علم و فناوری خواهیم بود که با قدرت گرفتن از سرمایه بخش خصوصی، بدون هیچ گونه محدودیت از لحاظ جغرافیا و زمان، از فناوران و استارتاپی هایی که نیازی از جامعه را تأمین کند خدمت ارائه می‌کند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، شرکت های دانش بنیان تا پایان سال 97 به حجم درخور توجه 4300 شرکت رسید؛ همچنین استارتاپ‌های کشور از مرز بیش از 6هزار استارتاپ عبور کرد. این حجم قابل توجه اکنون زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری منحصربه فرد در منطقه را تحقق بخشیده است.

ستاری همچنین از میزان فروش 97 80 تا 90هزارمیلیارد تومانی این کسب و کارها در سال 97 گفت و ابراز امیدواری کرد این روند درسال جاری نیز همچنان رو به جلو و شتابان باشد.

در تکاپوی تحقق زیست‌بوم بر پایه بوم استان

رییس بنیاد ملی نخبگان، از تکاپوی کاروان علم و فناوری با هدف فراهم شدن بستری مناسب برای نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده در استان‌ها گفت و ادامه داد: تلاش می‌کنیم نیروهای دانشی استان به خصوص دانش آموختگان حوزه های پزشکی، سلامت ، مهندسی و دیگر ظرفیت های دانشگاهی و علمی استان راه مشخصی برای کارآفرینی، خلق ارزش افزوده و بلوغ و تبلوربخشی نوآوری‌هایشان در مقابل داشته باشند. این مسیر بر اساس بوم استان و زیرساختی که در استان وجود دارد سروشکل می گیرد.

ستاری ظرفیت های بومی بالقوه استان کهگیلویه و بویر احمد را فرصتی برای به ثمر نشستن این تلاش دانست و گفت: این استان به طور ویژه بهره‌مند از ظرلفیت های فوق العاده ای در حوزه کشاورزی به خصوص گیاهان دارویی دارد که باید محور این زیست بوم باشد. همچنین بازدید توانمندی های چند شرکت دانش بنیان و فناور یاسوجی، نشان داد اکنون جوانان فعال، پویا و با انگیزه در کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی گام گذاشته‌اند که امیدواریم این سفر افقی روشن را برای دانشگاه و جوانان خلاق و تحصیل کرده این استان به همراه داشته باشد.

کلنگ باغ گیاهان دارویی و گلخانه هوشمند بر زمین زده شد

بخش دیگری از سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به آغاز فرآیند احداث یک مجموعه فناور در حوزه پرورش گیاهان دارویی و زینتی اختصاص داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با همراهی استاندار کهگیلویه و بویر احمد، کلنگ احداث باغ گیاهان دارویی و گلخانه هوشمند در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را بر زمین زد.

این مجموعه در فضایی بالغ بر 6هزار مترمربع، قرار است محلی باشد برای پرورش و توسعه فناوری گونه‌های گیاهی که در این استان ظرفیت رویش دارد تا زمینه تجاری‌سازی و گسترش هسته های فناور و دانش بنیان بر مینای این ظرفیت اقلیمی فراهم شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین به مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه یاسوج رفت و ضمن آشنایی با هسته های فناور مستقر در این مرکز، از نیازها و دغدغه‌های فعالان فناور مستقر در این مرکز آشنا شد.

فعالان فناور که در واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی حضور داشتند، دیدگاه ها، نیازها و دغدغه هایشان برای تولید فناورانه را با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درمیان گذاشتند. ستاری نیز پیگیری خواسته های آنان را در دستور کار قرار داد.

پیگیری رونق تولید فناوران شهرک صنعتی یاسوج

ستاری همچنین با حضور در شهرک صنعتی شماره 3 یاسوج، از از شرکت های دانش بنیان آریا شیمی تولید کننده سموم و کودهای شیمیایی شامل حشره کش ها، قارچ.کش ها، آریاپالایش دنا تصفیهو بازیافت کننده روغن های کارکرده و گسترش ارتباطات فناوری تولیدکننده تجهیزات ارتباطی و مخابراتی های‌تک، دیدن کرد. فعالان فناور این واحدها، از نیازها برای رونق تولید گفتند.

در این بازدیدها ضمن بررسی موانع و نقاط ضعف و قوت موجود در واحدهای دانش بنیان، با نگاه محوری به رونق تولید، حمایت‌های زیرساختی و راهبردی برای افزایش ظرفیت‌های تولیدی پا به فرآیند اجرا گذاشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002278

وب گردی

وب گردی