کشف کاربردی ترین رنگین کمان زندگی بشری

محققان دانشگاه تکنولوژی جورجیا، موادی ایجاد کرده‌اند که به سرعت رنگ خود را ازطیف کاملا روشن و شفاف به طیف رنگ‌های گرم و زنده و برعکس تغییر می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این محصول کارایی های بسیار متفاوتی دارد و می توان در همه چیز از آن استفاده کرد؛ از در و پنجره های آسمان خراش ها تا سوئیچینگ های قابل استتار و تعویض و سرپوشیده برای استفاده های نظامی و حتی رنگ آمیزی لوازم آرایشی و لباس می توان آنها را به کار برد. در بناها نیز می توان برای سیستم هایی که میزان نور و گرما را در داخل و خارج از ساختمان کنترل می کند از آن استفاده کرد. این کشف جدید همچنین می تواند شکاف دانش در زمینه های کلیدی مانند علوم مواد و مواد شیمیایی را پر کند.

مواد الکتروشیمیایی با استفاده از یک پتانسیل الکتریکی کوچک یا ولتاژ خاص طبق یک برنامه تغییر رنگ می دهند. طی 20 سال گذشته « جان. آر. رینولدز » استاد مشترک در دانشکده شیمی و بیوشیمی و دانشکده مواد و علوم مهندسی جورجیا، در حال مطالعه و توسعه بر روی مواد الکتروکرومیکی بوده است که می توانند از طیف گسترده رنگ های گرم به رنگ های روشن و شفاف تغییر کنند.

اما این مواد، که به عنوان پلیمرهای رنگی کاتدی شناخته می شوند، دارای نقایصی هستند. حالت انتقال و یا روشن آنها کاملا مشخص نیست. در عوض، در این حالت ماده دارای رنگ آبی روشن می شود.

رینولدز می گوید: «برای بسیاری از برنامه های کاربردی، استفاده از این متریال به صورت بالقوه خوب است؛ از جمله آینه های عقب ماشین ها که جلوی تابش نورهای درخشان از خودروهای پیش رو را از طریق تغییر به سمت رنگ های تاریک می گیرند اما از سوی دیگر نیز باید گفت که برای همه چیز هم بهدردبخور نبوده و کاربری نیستند.

به عنوان مثال، نیروی هوایی برای محافظت از خلبانان خود کاری می کند که کلاه محافظ آنها که این مواد در آنها به کار رفته است ، هنگامی که هواپیما در معرض نور مستقیم در افق قرار می گیرد و به سوی ابرها پرواز می کند، به طور خودکار از تاریک به روشن تغییر رنگ دهد؛ اما از آنجایی که آنها به دنبال رنگی همانند کریستال روشن و نه آبی روشن هستند در صدد برآمده اند تا از شر این رنگ خلاص شوند».

هنوز راه طولانی برای کامل شدن دانش بشری در زمینه الکتروکرومیسم وجود دارد؛ اما رسیدن به این مواد می تواند راهگشای تحقیقات و یافته های بیشتری برای محققان در آینده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002322

وب گردی

وب گردی