صاحبکار: نقش کلیدی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه فعالیت‌های فناورانه

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی وفناوری، با اشاره به اینکه  باید بخش عمده از فعالیت های دانشگاهی به سمت فعالیت های فناورانه و توسعه کارآفرینی سوق داده شود، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در شکل گیری و پرورش شرکت‌های دانش‌بنیان نقش قابل توجهی ایفا کند.

سیدمحمد صاحبکار خراسانی، رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که یکی از مولفه های رونق تولید حرکت به سمت تولید دانش بنیان است، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طول چند سال گذشته برنامه‌های متعددی را جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 4هزار و 300 شرکت دانش بنیان مشمول استفاده از مزایای قانونی در استفاده از منابع صندوق شکوفایی و معافیت مالیاتی و تسهیلات سربازی و غیره هستند. همچنین در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تعامل گسترده‌ای با تامین اجتماعی و شهرداری داریم تا در یک محیط مناسب و فرایند بهتر شرکت‌ها به فعالیت خودشان ادامه دهند.

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمیوفناوری، افزود: اگر شرکت دانش بنیانی بخواهد از معافیت گمرکی برخوردار شود، معاونت علمی می تواند در این راستا حمایت هایی داشته باشد؛ ورود تجهیزات و کالاهایی برای انجام تحقیق و توسعه از سوی شرکت‌های دانش بنیان مشمول معافیت گمرکی می شود.

صاحبکار خراسانی تاکید کرد: عمده این شرکت‌ها نوپا بودند؛ زیرا معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش بنیان نوپا کمک بزرگی است که یکی از سیاست‌های دولت حمایت از سیاست‌های مالیاتی بوده است.

وی ادامه داد: رشد تعداد شرکت‌های مشمول استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان از تعداد 55 شرکت در سال 92 به 4 هزار و 50 شرکت در انتهای سال 1397 رسیده است که به تفکیک تعداد این شرکت ها در سال 92 ، 55 شرکت، در سال 93 ، هزار و 484 شرکت، در سال 94 دو هزار و 320 شرکت ، درسال 95 سه هزار شرکت ، درسال 96 سه هزار و 338 شرکت و در انتهای سال 1397 این تعداد به 4 هزار و 50 شرکت تایید شده رسید.

وی با بیان این‌که شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف اقتصادی، نفت، هوا فضا و داروهای بیوتکنولوژی فعال هستند، اظهار کرد: این شرکت‌ها نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی و نوآوری بخش صنعت ایفا می کنند.

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی وفناوری، با تاکید براین‌که معاونت علمی در طول چند سال گذشته در کنار مراکز دانشگاهی؛ مراکز رشد را ایجاد کرده است، گفت: هدف از راه‌اندازی مراکز رشد در حوزه های مختلف شکل دهی اولیه شرکت‌های دانش بنیان است چرا که شرکت‌ها در مرحله اول بایستی در این مراکز ثبت نام و پذیرش می شوند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مراکز رشد و مراکز دانشگاهی مسیر روبه رشدی را طی می کنند تا جایی‌که چند صد مرکز رشد را در حاشیه دانشگاه‌های کشور داریم که این مراکز باید چند برابر شود.

صاحبکار خراسانی افزود: باید بخش عمده از فعالیت های دانشگاهی به سمت فعالیت های فناورانه و توسعه کارآفرینی در شرکت‌های دانش بنیان سوق داده شوند. دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل ایجاد زیرساخت های فیزیکی و ساختمان‌های زیاد در طول چند سال گذشته توانسته در شکل گیری و پرورش شرکت‌های دانش‌بنیان نقش قابل توجهی را ایفا کند.

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی وفناوری، تصریح کرد: تمام 4هزار و 300 شرکت دانش‌بنیان در حوزه پژوهش و فناوری کاربردی بوده که هم‌ اکنون به بازار ورود کرده‌اند. معیار اصلی برای ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان این است که حتما یک محصول فناورانه را وارد بازار کنند.

وی، بهبود زیست بوم اکوسیستم برای شرکت‌های دانش بنیان و بازارسازی این شرکت‌ها جز برنامه‌های اولویتدار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: موضوع بازارسازی شرکت‌های دانش بنیان در کمیسیون 98 به صورت جدی پیگیری می‌شود تا بازار این شرکت‌ها را گسترش دهیم.

صاحبکار خراسانی خاطرنشان کرد: همچنین در برنامه داریم که شرکت‌های دانش بنیان موفقی که از دل دانشگاه‌ها شکل گرفته است را ترویج دهیم. چرا که فرهنگ سازی، تبلیغ و ترویج شرکت‌های موفق می تواند در رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002358

وب گردی

وب گردی