جنین آزمایشگاهی دام تولید شد

با تلاش محققان داخلی، به‌منظور تولید گونه‌های بهتر دام‌ و فریز کردن آن‌ها برای استفاده در شرایط موردنیاز، جنین آزمایشگاهی دام تولید شد.

به گزارش گروه علموفناوری ایسکانیوز، اهمیت مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در تغذیه بشر همان بدو تولد تا سنین نوجوانی، جوانی، میان‌سالی و پیری از اهمیت زیادی برخوردار است، تا جایی که بشر همواره در تلاش بوده است تا بر میزان تولید و تنوع این دست محصولات اضافه شود؛ اما موضوع مهم و اساسی قبل از تولید فرآورده‌های لبنیاتی، سلامت دام‌هاست. بر همین اساس متخصصان و خوش‌خدمتان به‌سلامت جامعه بر آن شدند تا ابتدا با تضمین سلامت دام و طیور تمرکز خود را روی تولیدات شیر خوراکی بگذارند.

شرکت دانش‌بنیان کشت و دامداری «فکا»؛ در سطح وسیعی اقدام به تولید جنین آزمایشگاهی دام کرده است. لذا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر آن شد تا به سراغ متخصصین این شرکت بروند و از زبان آن‌ها روایت را نقل کند. در زیر بخشی از این گفت‌و‌گو را می‌خوانیم.

جمشید جلیل نجات حلاجیان مدیرعامل شرکت کشت و دام‌پروری فکا با اشاره به رویکرد اصلی اقدام صورت گرفته بیان کرد: استفاده از این فناوری به‌منظور بهبود فرآیند تولیدمثل دام‌ها بود تا بتوانند در شرایط تنش گرمایی و همچنین کنترل انتقال عوامل بعضی از بیماری‌ها تولیدمثل دام را بیشتر کند.

جلیل نژاد گفت: ارتقای کمیت و کیفیت، از مهم‌ترین برنامه‌های پروژه تولید جنین‌های آزمایشگاهی بود.

وی استفاده‌ مکرر از یک حیوان ماده‌ برتر ژنتیکی را یک مزیت خواند و گفت: با تولید جنین آزمایشگاهی امکان سریع تست نتایج یک حیوان ماده و فاصله بین نسل‌ها کاهش می یابد.

این فعال حوزه فناوری ادامه داد: افزایش نرخ انتخاب برای صفات کمی و بهبود روند اصلاح نژاد ازجمله مزیت‌های تولید جنین آزمایشگاهی است که می‌تواند در قدم نخست دام و طیور سالم و در مرحله بعد افزایش تولیدات مواد لبنیاتی را به دنبال داشته باشد.

جلیل‌نژاد با اشاره به صادرات جنین آزمایشگاهی گفت: صادرات جنین تولیدشده به کشور آذربایجان صورت گرفته است. همچنین این شرکت توانسته است در سال 93 طرح توسعه تولید شیر را روزانه از ۱۲۰ به ۱۷۰ تن برساند و این از دستاوردهای این شرکت است.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به تأسیس آزمایشگاه جنین‌شناسی این شرکت دانش‌بنیان در سال 93 گفت: انجام تست ژنومیک گاوهای گله فکا به‌منظور تعیین گاوهای برتر ازنظر ژنتیکی به‌عنوان دام دهنده و فریز جنین‌های تعیین‌شده و معمولی و استفاده آسان از آن‌ها در شرایط مزرعه و همچنین تولید جنین‌های تازه به‌منظور انتقال مستقیم به دام گیرنده از دام‌های برتر ژنتیکی ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده در این آزمایشگاه دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002359

وب گردی

وب گردی