این آقازاده  الگوی همه  جوانان است

حضرت علی اکبر(ع) مظهر جوانانی است که در راه خدا از تمام هستی خویش گذشتند تا آنچه مقصودحضرت حق است حاصل شود.

به گزارش ایسکانیوز، مجید فاضلی _ روزنامه نگار _ در یادداشتی به مناسبت روز جوان می نویسد: جوانی دوره ای از زندگی انسان است که شور و طراوت در وجود آدمی در اعلا درجه خود قرار دارد. دورانی که هر انسانی برای خود اهداف بلندی در نظر دارد و می خواهد خیلی زود به قله پیروزی دست یابد. شجاعت، آرمان خواهی، تلاش و پشتکار از ویژگی ها و صفاتی هستند که در جوانی به صورت خاصی در انسان بروز داده می شود. همین احوال وقتی در کنار هدفی متعالی قرار گرفته و پرورانده شود اتفاقی بزرگ را رقم خواهد زد که دنیایی را متحیر می سازند. برای فهم این موضوع باید نگاهی به بزرگترین انقلاب جهان یعنی انقلاب اسلامی حضرت محمد مصطفی (ص) در مکه انداخت.

جایی که پیامبر گرامی اسلام دست خالی و در میان اعرابی که آبشخورشان چشمه هایی بود که شترها در آن ادرار می کردند ظهور کرد و با صبری ایوب وار و همتی الهی دین اسلام را پروراند. اما در همین میان شاید اگر جوانانی نبودند که از جان خود برای دین اسلام فدا کنند و در برابر شدائد زمان بایستند کار برای خاتم النبیاء (ص) کمی سخت تر می شد. مسخره کردن، تهمت زدن، اذیت و آزار و بسیاری از اقدامات دیگر را اشراف مکه در قبال پیامبر گرامی اسلام به کار بستند تا بلکه او از دعوت خویش دست بردارد ولی آنچه بیشتر خودش را نشان می داد گرویدن مردم بیشتری بر اثر دعوت حضرت محمد(ص) به دین اسلام بود.

با طنین انداز شدن ندای اسلام در فضای مکه جوانان به درخواست پیامبر(ص) لبیک گفتند و به او گرویدند. کار آنها تا جایی پیش رفت که پیران مکه اعتراض خود را به گوش ابوطالب عموی حضرت محمد(ص) رساندند و گفتند «محمد (ص) اندیشه‌های ما را نادرست دانسته، خدایانمان را دشنام داده، جوانان ما را به تباهی کشانده و میان ما جدایی‌انداخته است.» همین صحبت نشان می دهد که تا چه اندازه جوانان مکه از سخنان پیامبر گرامی اسلام اسقبال کرده اند و به ایشان پیوسته بودند.

اما نقش جوانان تنها به اینجا ختم نشد و با گذشت زمان این نقش بیشتر و بیشتر خودش را نشان داد. وقتی اسلام رو به گسترش نهاد با مسائل مختلفی روبه رو شد. مسائلی که جنبه های حکومتی، تبلیغی و حتی نظامی داشت. به طور مثال در جریان غزوات اسلام نقش جوانان در آن به خوبی هویدا است. مخصوصا امیر المومنین علی (ع) که با سن کم خود یکه تاز عرصه نبرد دنیای اسلام با دنیای کفر بود. چه آنجا که ارزش یک ضربت ایشان به اندازه عبادت انس و جن تا روز قیامت برابری می کند و چه آنجا که با دستان خود در قلعه خیبر را از جا می کند به خوبی نشان می دهند که جوان تربیت شده در مکتب پیامبر (ص) چگونه می تواند در برابر دشمنان بایستد و آنها را شکست دهد.

نقش جوانان تنها منوط به عرصه شمشیر و نیزه نبوده بلکه در صحنه اقدامات فرهنگی هم به خوبی پیدا است. دوازده نفر از مردم مدینه با پیامبر در مکه دیدارکردند و همین باعث شد تا دین اسلام به مدینه راه پیدا کند. زمانی که مردم مدینه برای شناخت بیشتر معارف اسلام از پیامبر درخواست کردند فردی را برایشان بفرستد پیامبر هم "معصب بن عمیر" را به سمتشان گسیل داشتند. او جوانی کم‌ سن و سال و از حافظان و قاریان قرآن بود و بسیاری از قرآن را می دانست.

جوانان همان طور که در نشر و گسترش اسلام نقش داشتند روزی هم در به پیروزی رساندن انقلاب آخرین باقی مانده خدا بر روی زمین حضرت حجت بن حسن عسکری (عج) نقش خواهند داشت. روزگاری که دنیا از ظلم و جور ظالمان پر شده و جهان تشنه عدالت علوی است مهدی موعود (عج) تک علمدار اسلام به پامی خیزد و با 313 نفر از یارانش که اکثر آنها جوان هستند بینی کل مستکبران جهان را به خاک می مالد و نور آفتاب توحید را بر پهنه دنیا می پاشند. باز هم در اینجا نقش جوانان پر رنگ است و به وضوح می توان دریافت جوانان نقش مهمی در عرصه ظهور دارند.

اما از این نکته نباید گذشت که روز جوان روز میلاد سردمدار تمامی جوانان عالم یعنی حضرت علی اکبر(ع) است. کسی که وقتی قدم به حریم منور خاندان امام حسین(ع) گذاشت جهانی را از این حضور مسرور ساخت. نامش را به عشق پدر بزرگش علی گذاشتند. چون فرزند پسر بزرگتر بود شد علی اکبر. علی بن حسین مونس پدر و شبیه ترین فرد از لحاظ خلق‌وخو و چهره به پیامبر گرامی اسلام بود. امام حسین (ع) هر وقت می خواست پدر بزرگ خویش را ببیند نگاهی به رخ جوان بالا بلندش می انداخت.

این ارتباط پدر پسری در کربلا به صورت عیان به منصه ظهور رسید. جایی که علی اکبر لیلا پا به میدان گذاشت و این جوان رعنا حماسه ای تاریخی آفرید. حضرت علی اکبر(ع) عرصه کربلا را به خون خود گلگون ساخت و از آن روز شد اسوه جوانانی که می خواهند در ره دین حماسه بسازند. یازدهم شعبان هر سال سالروز میلاد با سرسعادت حضرت علی اکبر(ع) فرزند سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) بهانه ای می شود تا نگاهمان را به سمت جوانان متوجه کنیم. قشری که با تمام انرژی درونی خود اگر درست هدایت شوند می توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

..و اما همان طور که در این چهل سال دیدیم، دشمن با تمام قوا در عرصه فرهنگی وارد شد تا دین و ایمان جوانان ما را بدزدد ولی آنچه اتفاق افتاد خروش معنویت در بین جوانان کشور بود. وقتی ندای هل من ناصر اهل بیت از دمشق بلند شد جوانان کشورمان برای کمک به عقیله بنی هاشم سر از پا نمی شناختند. حاصل این شور و شوق شد شهیدانی چون محسن حججی که به مانند ارباب بی سرش شهید شد و دل های زیادی را از خواب غفلت بیدار کرد.

بدون شک، جوانان همواره می توانند حماسه ساز باشند به شرط آنکه الگویی چون علی اکبر(ع) داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002416

وب گردی

وب گردی