رسانه‌ها نباید از بحران‌ها، بهره‌برداری سیاسی کنند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: رسانه‌ها نباید از بحران ها بهره برداری سیاسی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست تخصصی «نقش رسانه در مدیریت بحران» در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد. در این نشست زهرا کشوری، روزنامه نگار، هوشنگ اعلم، پیشکسوت مطبوعات، داریوش جهان بین، مدیرکل پژوهش و بررسی های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها حضور داشتند.

اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در این نشست گفت: مسئولان و رسانه های رسمی در اطلاع رسانی های خود باید به ظرفیت ها و ساختار های درونی، بیشتر توجه داشته باشند؛ چراکه در بسیاری از مناطق سیل زده، مردم به ریش سفیدان منطقه خود بیشتر از هواشناسی و رسانه ها اعتماد دارند.

وی تصریح کرد: ۶ یا ۷ روز قبل از اینکه سیل به گمیشان برسد، با توجه به اینکه مردم تجربه آق قلا را دیده بودند، هشدارها را جدی گرفتند. به همین منظور خود آن ها دست به کار شدند و سیل بندهایی را احداث کردند.

نصراللهی ادامه داد: این امر سبب شد که مردم حدود ۴۵ هزار هکتار از مزارع خود را از دست دادند؛ اما شهر خود را حفظ کردند. این نمونه یک بحران است که مردم آن را جدی گرفته اند و مسئولان نیز همکاری کرده و مانع ورود سیل به شهر شدند.

وی تأکید کرد: مدت‌ها بود که کانال‌های گمیشان لایروبی نشده بودند، اما به محض اینکه خطر سیل را جدی گرفتند، لایروبی کانال ها را شروع کردند؛ به شکلی اگر مجددا سیل ایجاد شود، در آن منطقه هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از این ماجرا می توان نتیجه گیری کرد که ما در کشورمان مدیریت قبل از بحران نداریم. بلکه عموم تدابیر، صرفا در حین رخ دادن بحران عملیاتی می شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز بسیاری از مشکلات ادامه دارد؛ به شکلی که هنوز در گلستان سخنگو مشخص، توزیع صحیح کمک ها و تجهیزات مناسب وجود ندارد.

نصراللهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کار رسانه های ما هم صرفا محدود به دوره بحران است؛ یعنی رسانه ها قبل از بحران، اقدام و فعالیتی ندارند. به عنوان مثال آیا رسانه های ما به مسأله زلزله احتمالی تهران می پردازند و یا تا زمان رخ دادن بحران، هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟

وی ضمن اشاره به این مسأله که یکی دیگر از مشکلات رسانه ها، عدم هماهنگی است، گفت: رسانه های ما در تعارض با یکدیگر هستند و برخی از رسانه های ما هنوز این مسأله را متوجه نیستند که نباید از بحران ها بهره برداری سیاسی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002434

وب گردی

وب گردی