لزوم ایفای نقش رسانه های رسمی و مرجع کشور در بحران

مدیرکل پژوهش و بررسی های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در فضای بحرانی انتظار می رود که رسانه های رسمی و مرجع ایفای نقش کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست تخصصی «نقش رسانه در مدیریت بحران» در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد.
در این نشست زهرا کشوری، روزنامه نگار، هوشنگ اعلم، پیشکسوت مطبوعات، داریوش جهان بین، مدیرکل پژوهش و بررسی های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها حضور داشتند.

همچنین رضا ساکی، خبرنگار حاضر در لرستان و زهرا رفیعی، خبرنگار اعزامی روزنامه همشهری به خوزستان، به صورت تلفنی به ارائه نکاتی در خصوص وضعیت این شهرها پرداختند.

در این نشست داریوش جهان بین، مدیرکل پژوهش و بررسی های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در جریان بحران ها، خبرنگاران و رسانه ها به عنوان بازویی برای جلوگیری از بی توجهی ها شناخته می شوند. رسانه هم وجه امنیت گستر و هم وجه امنیت برانداز دارد؛ به عبارتی رسانه ها هم این قدرت را دارند که کم را زیاد نشان دهند و هم این قدرت را دارند که زیاد را کم نشان دهند.

وی افزود: دوره روزنامه نگاری و ابر رسانه ها تمام شده است و رسانه های کوچک، جایگزین شده اند. فضای امروز که محصول ارتباطات شبکه ای است، تغییر کرده؛ اما غیر حرفه ای شده است.

جهان بین تأکید کرد: کشور ما، کشور بحران خیزی است و طبیعی است که اتفاقاتی مشابه سیل اخیر، باز هم پیش خواهد آمد. در فضای بحرانی انتظار می رود که رسانه های رسمی و مرجع ایفای نقش کنند؛ اما با توجه به اقتضائات روز، شبکه های اجتماعی ایفای نقش می کنند.

وی ادامه داد: ایراد شبکه های اجتماعی، انتشار اخبار دروغ و جعلی است. البته در جریان سیل اخیر و در برخی از مواقع، این اخبار جعلی کارکرد مثبت نیز داشت؛ چراکه حساسیت ها را افزایش می داد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1002448

وب گردی

وب گردی