اقتصاد دانش بنیان موجب تقویت اقتصاد کشور خواهد شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اقتصاد دانش بنیان می تواند اقتصاد کشور را تقویت کند و برای تحول در این حوزه راهی جز تخصصی‌گرایی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اجلاس سراسری کارگروه های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم با حضور مسئولان حوزه آموزش عالی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

حجت الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گردهمایی اعضای کارگروه های تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی، گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که اگر بخواهیم از آموزش عالی کشور برای رسیدن به نقطه هدف یاری بگیریم، باید به مسائل اقتصادی توجه داشته باشیم.

وی افزود: در طول این چهل سال مهم‌ترین رشد کشور در حوزه علم و فناوری بوده است؛ اگر عقب افتادگی‌هایی‌ست در حوزه‌های دیگری از جمله مسائل اقتصادی قرار دارد.

عاملی ادامه داد: باید بررسی کنیم که مهم ترین چالش آموزش عالی کشور چیست و بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم؛ از نظر اسناد و شرایط واقعی جامعه، مهم ترین چالش کشور ضعف اقتصادی است که اگر این موضوع اصلاح شود، در بسیاری از حوزه ها مشکلات موجود حل خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که رونق عدالت اجتماعی و رسیدگی به نیازمندان جامعه از ضرورت های جامعه اسلامی است، اظهار کرد: بزرگترین چالش کشور در حوزه علم و فناوری، عدم تناسب فناوری با مسائل اقتصادی است. امروز در کشور تناسب شغل با فارغ التحصیلی ۷ تا ۷۰ درصد است.

عاملی تصریح کرد: امروز گیرایی رشته های دانشگاهی و فناوری های نوین، به عنوان یک جریان بزرگ در دنیا در حال شکل‌گیری است؛ بسیاری از شغل های بزرگ در دنیا به دلیل ظهور فناوری های نوین از میان رفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسئله ارتباط دانشگاه با صنعت اذعان داشت: متاسفانه دانشگاه و صنعت کشور از فناوری های نوین عقب افتاده اند و لذا ضرورت دارد این عقب افتادگی را جبران کنیم. در واقع ما نیازمند تحولی کیفی در آموزش عالی کشور هستیم.

عاملی درباره تولید علم ایران گفت: سهم کشور ایران تولید علم، ۲/۶ درصد است که نشان دهنده این است ما می‌توانیم جهت گیری های کیفی به آموزش عالی کشور دهیم؛ این موضوع نیازمند پشتوانه فکری دانشجویان و دانشگاه ها مراکز آموزش عالی است.

وی ضمن اشاره به مولفه های تحول علم و فناوری کشور بیان کرد: مولفه های تحول علم و فناوری کشور شامل توسعه رشته های فناوری متناسب با نیازهای کشور، اثر بخشی مقالات در راستای حل مشکلات جامعه، تولید محصولات فناورانه از نتایج تحقیقات و عقد قرارداد با صنایع، انتشار تولید علمی و مقالات با کیفیت، بسط عدالت آموزشی و توسعه منطقه ای، افزایش ثبت اختراعات و ایجاد کسب و کارها و ثروت دانش بنیان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید دارند که مرجعیت علمی ایران باید به گونه ای باشد که از تمامی دنیا برای کسب علم به ما رجوع کنند؛ سلطه علمی کشور ما در جهان پراکنده شده که به معنی توسعه علمی ایران است؛ امروز نظام آموزشی کشورهای اروپایی از آسان گیری فاصله گرفته اند؛ زیرا متوجه شده اند که این فرآیند نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

وی با طرح این سوال که چرا باید جهت گیری های علمی کشور در جهت حل مشکلات اقتصادی باشد، گفت: ما باید در حوزه سیاست‌ گذاری بدانیم که چه علومی برای تقویت قدرت اقتصادی نقش کلیدی را ایفا می کنند؛ نزدیک به ۱۰ سال است که شعار سال در ارتباط با مسائل اقتصادی است که این موضوع مهر تاییدی بر اهمیت حوزه اقتصاد است.

عاملی در پایان تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان است که می تواند اقتصاد کشور را تقویت کند و برای تحول در این حوزه راهی جز تخصصی گرایی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002481

وب گردی

وب گردی