60 درصد دانشجویان در حوزه علوم انسانی تحصیل می‌کنند

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: حدود ۶۰ درصد از دانشجویان ما در حوزه علوم انسانی تحصیل می‌کنند و این امر بیانگر آن است که باید به حوزه علوم انسانی توجه ویژه‌ ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اجلاس سراسری کارگروه های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم با حضور مسئولان حوزه آموزش عالی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم ضمن خیر مقدم به میهمانان و تبریک اعیاد شعبانیه، با اشاره به وقوع سیل اخیر اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در حوزه های مختلفی مانند سدسازی، آبگیرسازی و همچنین کاربردهای کشاورزی از این نعمت بی کران بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: در این همایش سعی داریم بیشتر در زمینه اجرایی تمرکز کنیم تا به جنبه نظری توجه داشته باشیم، یکی از مهم‌ترین ویژگی های این دوره، یکی شدن شوراهاست. علت اصلی یکی شدن شوراها این است که آموزش بدون پژوهش و پژوهش بدون آموزش معنا ندارد بلکه در کنار هم نتیجه بخش خواهند بود.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در تلفیق آموزش و پژوهش نیز سعی داریم این دو حوزه را به عنوان دو بال اصلی در اعتلای آموزش عالی ببینیم،‌ همچنین باید تلاش کنیم این دو بال هماهنگ بایکدیگر پیش روند؛ زیرا گسترش بدون هماهنگی این 2 بخش امکان پذیر نیست.

شریعتی نیاسر در ادامه گفت: بنابراین ما باید بدانیم که از این پس، در چه عرصه و میدانی می توانیم موفق عمل کرده و چگونه مدیران آموزش عالی را رو به جلو هدایت کنیم. شرط اصلی تحقق این امر آن است که عقبه آموزش عالی را به خوبی بدانیم و درک کنیم.

وی بیان کرد: تعداد هیئت علمی ما تا سال 92، از 3 هزار به 80 هزار نفر رسیده است که این امر بیانگر آن است که رشد کمی بسیار خوبی داشته ایم. بعد از دهه ۶۰ اتفاقاتی در آموزش عالی رخ داد که از مهم ترین آن تفکیک پزشکی از غیرپزشکی؛ تاسیس دانشگاه پیام نور، دانشگاه فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و شورای تحول علوم انسانی اشاره کرد که امیدواریم این دانشگاه‌ها بتوانند جهت گیری خوب و پر سرعتی در راستای تحقق اهداف مورد نظر داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: از سال ۹۳ به بعد با کاهش تعداد دانشجو روبه شدیم که البته دلیل آن کاهش روند تقاضا و سیاست های آموزش عالی بود.

وی با اشاره به آمار دانشجویان علوم انسانی اظهار کرد: حدود ۶۰ درصد از دانشجویان ما در گروه علوم انسانی تحصیل می‌کنند و این تعداد بیانگر آن است که باید به این حوزه توجه ویژه‌‌ای داشته باشیم.

شریعتی نیاسر با اشاره به فعالیت کانون‌های فکری گفت: در این کانون‌ها، تصمیم گیری های صحیحی انجام می‌گیرد و برنامه های علمی به خوبی پیش می‌روند. انتظار ما این است که برنامه گسترش فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی به صورت جدی پیش رود و هر کاری که در محیط های علمی انجام می گیرد نیز باید زیر نظر کانون‌های علمی انجام شود.

وی افزود: توجه به مسائل آموزشی موضوع مورد توجه تمام کارگروه ها است و انتظار داریم که پیوست شغلی مناسبی در دانشگاه ها ایجاد شود. امروز دانشجو نمی‌تواند دروس خود را در دانشگاه‌های دیگر بگذراند، در همین راستا باید روش‌ها و میدان عمل جدیدتری را برای دانشجو ایجاد کرد، همچنین هر حوزه ای باید وارد عمل شود و ایده خود را بیان کند.

معاون آموزشی وزارت علوم اذعان داشت: باید به حوزه‌های فرا رشته‌ای نیز وارد شده و ارتباط میان رشته‌ها را تقویت کنیم. در همین راستا پژوهشگاه ها باید در حوزه های بین رشته ای متمرکز شوند و عرصه پژوهش را گسترش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002496

وب گردی

وب گردی