ضرورت تقاضا‌محور کردن پژوهش‌های دانشگاهی

معاون وزیر علوم گفت: در حال حاضر تقاضا‌محور کردن پژوهش‌های دانشگاهی امری بسیار ضروری در کشور است و از اهداف و وظایف کارگروه‌های تخصصی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اجلاس سراسری کارگروه های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم با حضور مسئولان حوزه آموزش عالی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص مرور سیاست های کلان پژوهشی و فناوری در دوره جدید کارگروه گفت: دنیا در حال تغییرات سریع است و ممکن است کشوری از این تغییرات عقب بیفتد. در حال حاضر تعریف ها تغییر کرده و موجب شده است تا خدمات و محصولات جدید از سوی مشتریان تعریف شود.

وی افزود: توسعه فناوری منجر به ادغام موضوعات درسی می‌شود. با گذشت زمان مجبور شدیم شکل دروس را تغییر دهیم.

برومند تشریح کرد: دروس کلاسیک در دانشگاه های خوب کنار می رود و دروس جدید با طرح درس جدید جایگزین آن شده و در راستای نوآوری در دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون وزیر علوم ابراز کرد: ما به سمت ادغام دانشکده ها می رویم و تعداد دانشکده ها کمتر می شود؛ زیرا نمی شود ساختارها را جدا در نظر گرفت؛ دانشگاه ها باید ساختار منعطف داشته باشند.

وی گفت: ساختار بومی دانشگاه‌ها برای رابطه دانشگاه با صنعت باید تغییر کند و پویایی بیشتر داشته باشد، همچنین بازنگری در ساختار پژوهشی در دانشگاه ها نیز باید صورت گیرد.

برومند در خصوص توجه به حوزه آموزشی و پژوهشی؛ گفت: آموزش در پژوهش تحقق می یابد، به این معنی که آموزش در حین انجام پژوهش رخ می دهد؛ دانشجو در حین تحصیل باید تحقیق کند و پروژه های مختلفی انجام دهد. وزارت علوم با وجود این تغییرات باید بازنگری سریع در خود ایجاد کند.

وی پیرامون طرح درس در دانشگاه‌ها گفت: پایه درسی و آموزشی در دانشگاه بسیار شبیه به یکدیگر است؛ اما پژوهشگاه ها در این زمینه بهتر عمل می کنند. بنابراین آیین نامه هایی که از سوی معاونان آموزش و پژوهش وارد دانشگاه می‌شود، گاهی در تعارض با یکدیگر است. پس باید در ساختار جدید همبستگی ایجاد شود و این همگرایی را گسترش دهیم.

برومند تاکید کرد: جنبه سیاست گذاری در وزارت علوم باید در راستای تغییرات جهان پیش رود. کارگروه ها باید توانمندتر شوند؛ زیرا نظرات کارشناسی و تخصصی‌تری را بیان می‌کنند.

وی اضافه کرد: معاونت پژوهش وزارت علوم در تلاش است پایان نامه ها و رساله دکتری را به سمت پژوهش محور بودن پیش ببرد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: پژوهش های کشور را باید به سمت حوزه های نیاز کشور هدایت کرد و در برخی حوزه ها خصوصا در مقطع دکتری، گسترش آموزش عالی رخ دهد.

وی هدف از ایجاد کارگروه های تخصصی را اینگونه بیان کرد: در حال حاضر تقاضا‌محور کردن پژوهش های دانشگاهی امر بسیار ضروری در کشور است و از اهداف و وظایف کارگروه های تخصصی به شمار می‌رود. البته ما نیازمند کارگروه هایی هستیم که به خدمات تخصصی و استاندارد سازی پروژه تحصیلات تکمیلی کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002497

وب گردی

وب گردی