لزوم جلوگیری از انحصارطلبی در رشته‌های دانشگاهی/ پویایی و تحول در آموزش عالی امری ضروری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید از انحصارطلبی در رشته‌های دانشگاهی جلوگیری شود. باید دانشجویان را طوری تربیت کنیم که از کارها و فعالیت‌های گروهی استقبال کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه ریزی آموزش عالی که در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، گفت: اگر به تاریخچه ۴۰ سال گذشته آموزش عالی نگاه کنیم، بسیاری از فعالیت های آموزشی کشور به صورت قدیمی باقی مانده است؛ این در حالی است که پویایی و تحول در آموزش عالی امری ضروری محسوب می شود.

وی افزود: این تحول باید در عناوین درس ها، گروه های آموزشی، رویکردها و مأموریت‌هایی که در دانشگاه ها تعریف شده است صورت گیرد؛ به همین منظور همگی وظیفه داریم که برای تغییر و تحول در نظام آموزشی تلاش کنیم.

غلامی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مدیران آموزش عالی در این حوزه تحول ایجاد نکرده اند؛ البته تحول با تفکر فردی صورت نمی گیرد بلکه نیاز است که همگی اعضای هیات علمی دانشگاه ها به وسیله هم‌فکری با یکدیگر در این راستا تلاش کنند.

وزیر علوم با بیان این که مجموعه حوزه برنامه ریزی آموزشی وظیفه جمع آوری و جمع بندی اهداف آموزش عالی را برعهده دارند، گفت: این مجموعه بدون کمک نیروهای متخصص برنامه ریز نمی توانند تحول چندانی را در حوزه آموزش عالی ایجاد کنند.

غلامی تاکید کرد: مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولان آموزش عالی را موظف کرده اند که باید به تحول در آموزش عالی بیندیشند؛ این موضوع با هماهنگی و همکاری کارگروه های تخصصی میسر خواهد شد.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: طی زحماتی که سال گذشته در حوزه ستادی وزارت علوم با همکاری دانشگاه های استانی صورت گرفته، طرح اولیه تحول ایجاد شده است؛ آموزش های دانشگاهی ما آموزش جدید ترین یافته های علمی است که در بسیاری از بخش های کشور هنوز امکانات استفاده از آن ها فراهم نشده است.

غلامی با اشاره ایجاد انگیزه و تحول در آموزش عالی اذعان داشت: ما باید برای تاثیر گذاری بیشتر در کشور برنامه ریزی داشته باشیم؛ در حوزه ساماندهی و برنامه ریزی رشته های دانشگاهی نیاز به اطلاعات حاصل از آمایش سرزمینی وجود دارد.

وی اظهار کرد: در ساماندهی آموزش عالی کشور بایستی حرکتی جامع و پیوسته انجام شود در غیر این صورت با عدم انطباق و سر درگمی مواجه خواهیم شد؛ به همین منظور باید برنامه ای جامع به دانشگاه های کشور ارائه دهیم.

وزیر علوم با بیان این که در تعریف و تدوین رشته ها و عناوین جدید برای دانشگاه می توانیم از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم، گفت: ما باید به فکر تحول در جامعه باشیم؛ رشد علمی که به آن دست پیدا کردیم، علی رغم نقدهایی که به آن وارد است، در بخش علوم نو و نوآوری ها بوده است. مقاطع تحصیلی ما می تواند در این راستا ماموریت متفاوتی داشته باشد به همین منظور باید در فکر تغییر و تحول جدی در این حوزه باشیم.

غلامی بیان کرد: تلاش ما باید این باشد که باور به اثر گذاری دانشگاه ها در حل مسائل کشور را افزایش دهیم؛ باید باور مسئولان کشور را به این سمت ببریم که دانشگاه ها می توانند در حل مشکلات جامعه راه حل های تخصصی ارائه دهند.

وزیر علوم گفت: ما باید به مقطع فعلی کشور به عنوان یک نقطه عطف در تحول آموزش عالی نگاه کنیم و باید به سمت نوآوری در تمام بخش های آموزشی حرکت کنیم.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: باید از انحصارطلبی در رشته های دانشگاهی جلوگیری شود؛ باید دانشجویان را طوری تربیت کنیم که از کارهای گروهی استقبال کنند، البته هرجا احساس می شود که آیین و مقرراتی وجود دارد که مانع تحول در آموزش عالی می شود، قطع به یقین از سوی وزارت علوم برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002522

وب گردی

وب گردی