اهتمام ویژه رئیس‌جمهور به شرکت‌های دانش‌بنیان/ ایجاد بستر مناسب برای جوانان خلاق

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به توجه ویژه در حوزه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ ها، گفت: ماحصل این توجه ویژه نقش آفرینی بیش از 4300 شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارت‌آپ با درآمدی بیش از 80هزارمیلیارد تومان است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، آغاز سال 1398 برای دید و بازدیدهای نوروزی بود؛ اما هیئت دولت و رئیس‌جمهوری، در ایام نوروز دیدوبازدیدهای مرسوم ایرانیان را با چاشنی دیدار کاری توأمان کرد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری از دیدار نوروزی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان، گفت‌وگو پیرامون زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، رفع چالش‌ها و اقلام تحریمی ، جهت‌گیری جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در جهت حل مشکلات کشور، تاسیس کارخانجات نوآوری و مراکز نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و تحقیقات مرز دانش گفت و ادامه داد: رییس‌جمهوری محترم به مناسبت فرارسیدن سال جدید و ایام شعبانیه، فرصتی ویژه به گفت‌وگو درباره دستاوردها، ضرورت‌ها و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری در خصوص توسعه زیست‌بوم کارآفرینی، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شرکت های دانش بنیان اختصاص دادند.

ستاری با بیان این‌که دغدغه و تلاش کاروان علمی و فناوری در راستای توجه جدی دولت به ویژه شخص رییس جمهوری به محورهایی چون تحول اشتغال‌زایی و ارزش‌آفرینی با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها است، ادامه داد: در جلسه پس از گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری محترم اهمیت تلاش، تأکید و اهتمام در حوزه دانش‌بنیان و نوآوری را بیان کردند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، پیشرفت اقتصاد کشور با تولید دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال ارزش‌آفرین همواره مورد تأکید ایشان بوده است. بر همین اساس شرحی از فعالیت‌های صورت گرفته و دستاوردها بیان شد که رییس‌جمهوری محترم ضمن قرار گرفتن در جریان دقیق برنامه‌ و اولویت‌های پیش‌روی معاونت برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، بر ضرورت‌ها و لازمه‌های حرکت اثرمند در این مسیر به عنوان نیاز و اولویت نخست کشور نکاتی را یادآور شدند.

اهتمام ویژه رئیس جمهور به دانش بنیان ها

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: خوشبختانه رئیس جمهور محترم از ابتدای دولت یازدهم توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان و همچنین استارت‌آپ ها دارند به طوری که اجرایی سازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترده شدن فرش حمایتی زیر پای فعالان فناور و کارآفرین در دولت یازدهم کلید خورد، مطابق گزارشی که من از کمیت و کیفیت‌ها ارائه دادم رییس جمهوری ضمن تأکید بر این موضوع، مثال هایی قابل درک و روشن بیان کردند و من متوجه شدم ایشان به این حوزه دقت ویژه‌ای دارند و نکاتی را در این خصوص مطرح کردند.

ستاری با بیان این که زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ ها مولود دولت یازدهم است، اظهار کرد: ماحصل این توجه ویژه نقش آفرینی بیش از 4300 شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارت‌آپ با درآمدی بیش از 80هزارمیلیارد تومان و ایجاد هزاران شغل در اقتصاد کشور از دولت یازدهم به این سو نقش آفرینی کرده است.

قرارداد تولید بیش از 200 واکسن و دارو

وی به برنامه معاونت علمی و فناوری در راستای رونق تولید محصولات دانش‌بنیان اشاره کرد و ادامه داد: رییس‌جمهوری محترم در جریان توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه‌های گوناگون قرار دارند؛ به طور مثال در حوزه تولید داروهای زیست‌فناوری قرارداد تولید بیش از 200 قلم دارو و واکسن با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که سال 97 با نقش‌آفرینی بخش خصوصی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، به سمع و نظر ایشان رسید.

ایجاد بستر مناسب برای جوانان خلاق

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از تأکید ویژه رییس‌جمهوری کشورمان به موضوع جوانان خلاق، کارآفرین و نخبه و استارت آپی تأکید ایشان بر ایجاد زمینه‌های حفظ و ماندگاری استعدادهای برتر گفت و ادمه داد: برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان برای بازگشت استعدادهای برتر به کشور در حال انجام است که سال گذشته زمینه‌ساز بازگشت بیش از یک هزار و چهارصد نخبه ایرانی غیرمقیم از صد دانشگاه برتر به کشور شد که تلاش برای فراهم ساختن محیط مساعد ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها انگیزه‌بخش این افراد بوده است. رئیس جمهوری نیز با تأکید و شناخت کافی به این موضوع بر ادامه این روند و اهتمام هرچه بیش‌تر بر ایجاد بستر مناسب برای جوانان خلاق تأکید کردند.

رفع چالش های ملی و اقلام تحریمی

ستاری ، از نقش‌آفرینی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در تحقق بخشیدن به رونق تولید و تأمین نیاز کشور به اقلام تحریمی (رفع چالش های ملی و اقلام تحریمی)، تاسیس کارخانجات و مراکز نوآوری و های‌تک گفت و ادامه داد: نگاه و عنایت ویژه رییس جمهور محترم و شناخت روشن به اهمیت این موضوع ها، چراغ راه کاروان علمی و فناوری قرار گرفت؛ این توجه و شناخت موجب شده است تا فعالان دانش‌بنیان و استارتاپی، همچون گذشته که همراه و یاور اقتصاد کشور بوده‌اند، با انگیزه مضاعف، تلاش خود را برای رونق تولید و تأمین نیاز کشور به کالاهای تحریمی به کار ببندند.

به بیان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شاید اگر این توجه از سوی عالی ترین مقام اجرایی کشور، نبود و مسیر اقتصاد دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، رویکرد به سرمایه‌های انسانی و اهمیت یک فضای مناسب برای بالندگی نهال های کارآفرینی و نوآوری وجود نداشت، مسیر دیگری رقم می‌خورد. از این همراهی و همدلی مشفقانه رییس‌جمهوری محترم سپاسگزارم و امیدوارم این توجه، الگوی فرهنگ ساز و راهنمای کشور برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002525

وب گردی

وب گردی