یادگیری انگلیسی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

پژوهشگران و دانشمندان خوب می دانند که برای ارتباط با یکدیگر و انتقال علم به یادگیری زبان اصلی احتیاج مبرمی دارند؛ اما در چنین شرایطی برخی از کشورها در مورد آموزش این زبان به مردم خود دچار مشکل شده اند. در ادامه به ارائه راهکارهایی جهت بهبود یادگیری می پردازیم.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، افراد جویای علم امروزه برای ورود به بسیاری از علوم باید زبان اصلی بدانند و همین امر بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران را وادار کرده است تا زبان انگلیسی را یاد بگیرند. پژوهشگران و دانشمندان برای انتقال علم نیز باید زبان اصلی بدانند و بدون زبان ارتباطی بحث گسترش دانش بی معنی خواهد بود.

امروزه در ورودی برای پیشرفت در بیشتر رشته‌ها، زبان انگلیسی است، با وجود این، عده زیادی به مشکل برخورده و گاها به صورت نیمه این راه را رها می‌کنند.

بسیاری از کشورها که حتی از دوره‌های دبستان این زبان را وارد سیستم آموزشی خود کرده اند نیز نتایج مطلوبی به دست نیاورده اند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

کشورهایی که با وجود سرمایه‌گذاری در زبان به مشکل برخوردند

در مالزی دانش آموزان و معلمان پنج دوره، طی هر هفته حدود 2 ساعت و نیم آموزش زبان دارند. با وجود این در چنین شرایطی برخی از دانش آموزان که در مناطق شهری هستند، روان صحبت می‌کنند؛ اما در موارد دیگر، افرادی که از دوره های ابتدایی نیز با زبان آشنا شده اند باز با آن مشکل دارند که بنابراین می توان گفت ایراد در سیستم آموزشی است.

مالزی تنها کشوری نیست که در مورد این مسئله به مشکل برخورده و کشورهای دیگری همچون ژاپن و تایلند نیز مشکل مشابهی دارند. در این کشورها دانش آموزان حداقل 12 سال را در هر دو سطح ابتدایی و متوسطه انگلیسی می‌آموزند؛ اما اغلب قادر به برقراری رابطه با زبان انگلیسی نیستند.

انگلیسی، زبانی جهانی است و جهانی سازی نیاز به آموزش از دوران ابتدایی دارد. همانطور که دنیا رقابتی‌تر می شود، نیاز به فراگیری دو زبان یا چند زبان می‌تواند چیزی باشد که دانشجویان و فارغ التحصیلان را از همتایان خود جدا می‌کند.

شکایت رایج در میان کارفرمایان مالزی نیز در مورد ضعف در زبان انگلیسی در میان فارغ التحصیلان است. نکته جالب این که عدم توانایی آنها در ارتباط با زبان انگلیسی آنها را در معرض بیکاری قرار می دهد؛ زیرا اکثر شغلها در این کشور نیاز به دانستن انگلیسی دارند.

چه کشورهایی در آموزش انگلیسی موفق بودند؟

با توجه به شاخص مهارت انگلیسی « EF 2018 » که میزان مهارت زبان کشورهای غیرانگلیسی زبان را اندازه‌گیری می‌کند، سوئد به عنوان کشوری با بالاترین سطح مهارت زبان انگلیسی شناخته شده است.

در بین 5 کشوری که در دسته بندی بهترین‌ها قرار دارند،سنگاپور تنها کشور آسیایی است که رده سوم را از آن خود کرده است؛ در حالی که هلند، نروژ و دانمارک به ترتیب در رتبه دوم، چهارم و پنجم هستند.

مالزی از رتبه 13 در سال قبل، به رتبه 22 تنزل پیدا کرد؛ اما در میان کشورهای دارای مهارت بالا در زبان انگلیسی قرار دارد. این کشور هنوز از فیلیپین (14) عقب است؛ اما از سایر کشور های آسیایی از جمله هند (28)، کره جنوبی (31)، ویتنام (41)، چین (47)، ژاپن (49)، اندونزی (51)، تایلند (64)، میانمار (82) و کامبوج (85) بالاتر است.

از آنجایی که زبان‌های انگلیسی و اسکاندیناوی عضوی از خانواده زبان آلمانی هستند، فعل‌های کنونی در زبان انگلیسی شبیه به سوئدی، نروژی و دانمارکی است؛ اما بسیار متفاوت از زبان هایی مانند ایتالیایی و اسپانیایی هستند.

دیگر دلایل بالقوه برای تسلط بر زبان انگلیسی، حتی در کشورهایی که مشترکاتی با این زبان دارند، این است که برای مثال در مدارس اسکاندیناوی به دانش آموزان در سن نوجوانی تدریس و از جوانی با بسیاری از مفاهیم بین المللی آشنا می‌شوند.

در نروژ، شوهای انگلیسی هرگز دوبله نمی شوند که این کار نقش مهمی در یادگیری دارد؛ بسیاری از اسکاندیناویایی ها نیز برای قرار گرفتن در محیط انگلیسی زبان برای تحصیل به خارج از کشورشان می‌روند.

Business Insider طی گزارشی اشاره کرد که مردم این کشور نیاز به یادگیری زبان های خارجی را درک کرده اند؛ به خصوص اگر مایل به حفظ رونق در مرحله جهانی شدن باشند. همانطور که زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی بین المللی محسوب می‌شود، تمرکز ویژه بر یادگیری این زبان بیشتر است.

ارائه راهکار و نتیجه‌گیری

اگر چه علل مختلفی در ضعف زبان انگلیسی دخیل هستند؛ اما گزارش ها نشان می‌دهد که مشکل به نحوه تدریس زبان انگلیسی در مدارس مرتبط است.

طرح آموزش و پرورش مالزی 2013-2025 (MEB) یادآور می‌شود که عملکرد پایین دانش آموزان در زبان انگلیسی به مهارت کم در میان معلمان باز می‌گردد. همچنین 15 تا 20 درصد دوره های آموزشی مالزی برای دانش آموزان، جهت ایجاد مهارت عملیاتی ناکافی است.

تایلند نیز که در گزارش سال 2018 به عنوان کشور «کم مهارت» طبقه بندی شده با چالش‌های مشابه مواجه است.

در ژاپن تمرکز کلاس درس بیش از حد بر دستور زبان است و زمان بسیار کمی برای تمرین مکالمه اختصاص داده شده است؛ در این کشور تاکید، عمدتا بر مهارت های خاموش خواندن و نوشتن است. گوش دادن بخش مهمی از یادگیری زبان است که باید به آن توجه کرد.

در مقیاس وسیعتر، کشورهائی که به طور جدی در مورد تقویت زبان انگلیسی دانش آموزان خود نگران هستند، نیاز به بررسی معلمان انگلیسی زبان خود دارند و در صورتی که به طور نامناسب آموزش دیده باشند، دانش آموزان را دچار مشکل می‌کنند. والدین و دانش آموزانی که نمی‌توانند اهمیت کسب مهارت انگلیسی را درک کنند، احتمال موفقیت در زندگی را از دست می دهند.

معلمان باید از نیازهای دانش آموزان و پیش زمینه آن‌ها آگاهی داشته باشند. در مورد لغات ممکن است دانش آموز تنها یک معنی را بداند در حالی که لغت در جمله معانی مختلفی به خود می‌گیرد.

استفاده از محتواهای تصویری به ویژه تکه‌های فیلم هم به مهارت شنیداری کمک می‌کند، هم نقش واژه در جمله را نمایان می‌کند؛ معلمان باید بدانند که تمرکز تنها بر مکالمه نیست و باید روی مهارت گفتاری هم تمرکز ویژه‌ای داشت.

*مژگان الیکائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1002549

وب گردی

وب گردی