فیزیک نور مدیون مسلمانان است

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه دومین «همایش بین‌المللی ابن هیثم و نور» گفت: فیزیک نور مدیون مسلمانان است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در افتتاحیه دومین «همایش بین‌المللی ابن هیثم و نور» در سخنانی با اشاره به جایگاه این شخصیت بزرگ اسلامی و با توجه به نام کامل این دانشمند مسلمان یعنی «ابوعلی حسن بن حسن بن هیثم» که در بصره به دنیا آمده و در قاهره از دنیا رفته است، گفت: آن روز بصره تحت حکومت آل‌بویه بود و شیعه بودن او را از نام و کنیه‌اش به روشنی می‌توان یافت و تمامی آثار او نیز با حمایت خلفای شیعه فاطمی تألیف شده‌اند و بیش از ۱۰۰ اثر علمی در فیزیک، نور، نجوم و سایر رشته‌ها به وی نسبت داده شده که نقش تأثیرگذاری را به دنبال داشته‌اند.

وی کتاب مناظر و المرایا را مهمترین کتاب ابن هیثم دانست و بیان کرد: فیزیک نور مدیون مسلمانان است و این کتاب شهرتی بسیار یافته و نورشناسی قدیم اروپا بر اساس آن نوشته شده است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر این که مبدع بسیاری از علوم از جمله نور، مسلمانان و ایرانیان هستند و از یونان باستان وارد نشده است، تصریح کرد: نور در قرآن به معانی مختلف حقیقی و مجازی از جمله خدا، دین اسلام، پیامبر(ص)، قرآن، هدایت الهی و معرفت به کار رفته و به همین نسبت تعابیر دانشمندان مسلمان از نور در طیف‌های فلسفی، عرفانی و علمی تقسیم می‌شود.

دکتر ولایتی اواسط قرن سوم تا اواخر قرن پنجم را دوره طلایی تمدن اسلامی دانست و افزود: بین سال‌های ۳۵۴ تا ۴۳۰، دوران طلایی تمدن اسلامی است و در این دوران دانشمندانی مانند ابوریحان، ابن هیثم، ابن سینا و دیگر دانشمندان حضور دارند که موجب افتخار دنیای اسلام هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002555

وب گردی

وب گردی