همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای رفع مشکلات کشور تلاش کنند

قائم‌مقام وزیر علوم گفت: تقریباً همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ مأموریت‌ دارند به مسئولان در رفع مشکلات کشور کمک کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ عبدالرضا باقری در همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالش‌های سرمایه‌گذاری منطقه ترشیز در کاشمر که با حضور ارائه‌دهندگان مقالات و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد؛ گفت: تقریباً همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ مأموریت‌ دارند به مسئولان در رفع مشکلات کشور کمک کنند.

قائم‌مقام وزیر علوم گفت: به‌رغم نارسایی‌های فراوان، اما رویکرد توسعه و کمک به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به جد موردتوجه وزارت علوم است. پرداختن به موضوع توسعه پایدار حتی در مراکز آموزش عالی مثل کاشمر جای تقدیر دارد و این نشان می‌دهد آموزش عالی وارد عرصه‌های اجتماعی شده و علاوه بر تأمین نیروی انسانی موردنیاز کشور در خصوص مسائل پیرامون خود و ضرورت پاسخگویی به نیازهای جامعه توجه دارد.

قائم‌مقام وزیر علوم بیان کرد: مراکز آموزش عالی سرمایه‌های ملی و جزو افتخارات کشور هستند به‌طوری‌که امروز تعداد بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ در رتبه‌بندی‌های جهانی حضور دارند و افتخارآفرین‌اند. باید دانشگاه‌های بزرگ کشور را به دلیل توسعه فعالیت‌های ملی و بین‌المللی و واحدهای دانشگاهی کوچک‌تر را به خاطر توسعه نیازهای منطقه‌ای و ملی موردتوجه و حمایت قرارداد.

باقری با اشاره به لزوم آینده‌نگری در جوامع انسانی گفت: انسان در کره زمین از همه ظرفیت‌های موجود بی‌محابا استفاده کرده و می‌کند و رشد جمعیت امروز مخاطرات بسیاری را ایجاد کرده زیرا باید با استفاده از منابع موجود روی همین کره امکانات موردنیاز بشر را تأمین کرد. توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط‌زیست سه مؤلفه توسعه پایدار است که باید به جد به آن‌ها توجه داشت که مؤلفه مهم اقتصاد پایدار، توسعه پایدار کشاورزی است.

وی ارتقای امنیت غذایی و کیفیت تغذیه، کاهش فقر و افزایش درآمد مردم را مؤلفه‌های مهم در توسعه کشاورزی پایدار ذکر کرد و افزود: باید بهره‌برداری را با حداقل پیامدهای تخریب به محیط‌زیست همراه کنیم و به توسعه کشاورزی با استفاده از فنّاوری‌های موجود بپردازیم.

قائم‌مقام وزیر علوم گفت: خاک، ذخایر ژنتیکی، هوا، سرمایه، بازار، نیروی ماهر و فنّاوری مهم‌ترین عوامل اثرگذار در کشاورزی است. هرچند برای رفتن به سمت توسعه کشاورزی پایدار راه‌حل‌های وجود دارد اما ابتدا باید کشاورزی را از منبع بنیان به سمت دانش‌بنیان ببریم و اگر بخواهیم افزایش درآمد کشاورز، امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم‌ها را که سه مؤلفه مهم در کشاورزی دانش‌بنیان هستند، داشته باشیم ابتدا باید تحقیقات کشاورزی را توسعه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002609

وب گردی

وب گردی