شرط ادامه تحصیل دانشجویان اخراجی دکتری اعلام شد

با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور دکتری 98، شرط ادامه تحصیل دانشجویان اخراجی این مقطع تحصیلی اعلام شد

به گزارش ایسکانیوز، مهلت انتخاب رشته 150 هزار و 535 داوطلب مجاز شده در آزمون دکتری سال 98 دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از فردا 31 فروردین ماه در سامانه سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org آغاز می شود و تا سوم اردیبهشت ماه ادامه دارد.
این آزمون روز جمعه سوم اسفندماه 97 با شرکت بیش از 163 هزار داوطلب در 58 شهر کشور برگزار شد.
دانشجویان اخراجی آموزشی دوره دکتری منعی برای شرکت در آزمون دکتری نداشته و در صورت قبولی، ادامه تحصیل آنان در رشته مورد علاقه بلامانع است؛ مشروط بر اینکه صرفاً یک بار از تحصیلات آموزش رایگان بهره مند شوند.

داوطلبانی که نسبت به انتخاب رشته اقدام می کنند با توجه به نمره کل اکتسابی، کد رشته محل های انتخابی و حد نصاب تعیین شده توسط موسسه های آموزش عالی برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی معرفی می شوند.
داوطلبی که مجاز به انتخاب رشته شده باشد در صورت عدم دارا بودن حد نصاب نمره لازم که توسط موسسه تعیین خواهد شد، برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی معرف نمی شود.
اگر داوطلبی حد نصاب کد رشته محلی را کسب کرده اما در زمان مقرر انتخاب رشته نکرده باشد، امکان شرکت در مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی ندارد.

پذیرش نهایی داوطلبان بر اساس چند ضابطه انجام می شود. داوطلبان باید حد نصاب نمره علمی لازم را در کد رشته محل های انتخابی دارا و برای مرحله دوم آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شده باشند.
بر اساس مصوبات سازمان سنجش آموزش کشور، سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب یکی از شیوه های آموزشی - پژوهشی یا پژوهش محور صورت می گیرد.
در شیوه آموزشی – پژوهشی، سهم آزمون 50 درصد، سهم سوابق 20 درصد و سهم مصاحبه علمی و سنجش عملی 30 درصد است. در شیوه پژوهش محور سهم آزمون 30 درصد، سهم سوابق آموزشی 20 درصد، سهم مصاحبه علمی 30 درصد و تهیه طرح واره 20 درصد اعلام شده است.


دستورالعمل شرکت در مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی دهه آخر اردیبهشت ماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور، منتشر می شود.

بر اساس مصوبات سازمان سنجش آموزش کشور، سقف سنوات تحصیلی دوره دکتری حداکثر پنج سال است و دانشجویانی که در این مدت موفق به اتمام تحصیل نشوند شرایط ادامه تحصیل را از دست می دهند.
سازمان سنجش آموزش کشور همچنین تاکید می کند که امکان تغییر رشته، گرایش و انتقال دانشجویان در مقطع دکتری امکانپذیر نیست.
یادآور می شود بر اساس اعلام ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، با احتساب ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در کنکور دکتری سال 98 تعداد 23 هزار داوطلب پذیرفته می شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002663

وب گردی

وب گردی