جریان دانشجویی باید برای عدم کارآمدی برخی مسئولان چاره اندیشی کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جریان دانشجویی باید برای عدم کارآمدی برخی مسئولان چاره اندیشی کند و ببیند چرا در برخی حوزه‌ها در کشور کارآمدی پایین است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سی امین دوره همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با عنوان «جوان پیشرو در مسیر تمدن سازی» در سالن همایش های هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سومین روز این نشست، گفت: جامعه دانشگاهی توانسته در طول حیات خود بسیاری از خلأهای دانشگاهی را حل کند.

وی تأکید کرد: مساله کارآمدی در کشور بسیار فراگیر است. جامعه دانشگاهی باید فکری کند که مساله کارآمدی چگونه در دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر سطوح مدیریتی کشور بیشتر اجرا شود.

رضایی اضافه کرد: چرا دولتی ها، حکومتی ها و رئیس جمهوری‌ها در ایران فقط شعار انتخاباتی می دهند اما عمل نمی‌کنند؟ جریان دانشحویی باید این مساله ملی که عدم کارآمدی برخی مسئولان است را چاره اندیشی کند و ببیند چرا در برخی حوزه ها در کشور کارآمدی پایین است.

وی تشریح کرد: کارآمدی یعنی مسئولان باید از منابع طبیعی کشور و جوانان که سرمایه های کشور هستند، بیشتر استفاده کنند و عملیاتی‌سازی در ایران رخ دهد.

رضایی علل ناکارآمدی در کشور را اینگونه بیان کرد: نهادهای انقلابی سال هاست در ایران فعالیت می کنند؛ یکسری از افراد از وجود این نهاد و فکر انقلابی خوشحال بودند. انجمن اسلامی در تمام وزارت خانه ها و دانشگاه ها شکل گرفت و جامعه اسلامی محصول این تفکر است؛ اما یکسری ناراحت شدند که ما ارتش داریم و چرا سپاه باشد. دو صدایی در کشور وجود دارد؛ مخالفان از موازی‌کاری گفتند و موافقان از عدم انقلابی بودن برخی از نهادها صحبت کردند و در نتیجه این نهادهای انقلابی برای جبران خلأ و احساس نیاز در کشور شکل گرفتند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: در چنین شرایطی نهادهای انقلابی به وجود آمدند چون نهادهای سنتی نتوانستند کشور را اداره کنند. ارتش در جنگ نتوانست دشمن را مهار کند، پس سپاه سازمان خود را نظامی کرد و وارد مرحله اجرا شد.

رضایی اذعان کرد: دو تفکر به نام کارمندی و جهادی در کشور شکل گرفته است. در اداره کشور بعد از جنگ، تفکر جهادی کم‌رنگ شد و تفکر کارمندی به قدرت رسید.

وی بیان کرد: هرکجا که جهادی باشد، راندمان کار بالاست و هر جا کارمندی پیش برود، احساس مسئولیت در برابر مردم کم است و شاهد ناکارآمدی هستیم.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: کشور در زمینه ارز دچار خیانت شد و افراد نفوذی در کشور، بازار را خراب کردند اما مساله ناکارآمدی هم وجود دارد.

رضایی تفکر جهادی را معجزه دانست و گفت: جهاد باعث شده ایران قدرت منطقه شود اما در مباحث کشاورزی و سایر حوزه ها، عقب افتادگی وجود دارد چون تفکر کارمندی حاکم بوده است.

وی افزود: حوزه مدیران و نحوه انتصاب آنان و سبک اداره کشور باید جهادی باشد. ساختار و عدم تمرکز گرایی در پایتخت، ساخت ایالت‌های مردمی و عدم استفاده از فرهنگ مصرفی از عوامل و شاخص های کارآمدی در ایران است.

رضایی گفت: گام دوم انقلاب، خود یک انقلاب جدید است. باید تحولات عظیم رخ دهد. شورای تشخیص مصلحت نظام می‌تواند کارآمدی کشور و نظام را بالا ببرد.

دبیر شورای تشخیص مصلحت نظام گفت: شورا برادر دولت است، نه در برابر و سدی در راه دولت و مجلس. هیات عالی نظارت که بر دولت و مجلس نظارت دارد، قانون را بررسی می کند و با قوانین جمهوری اسلامی هماهنگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002706

وب گردی

وب گردی