هدایت شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها به سمت اقتصاد دانش‌بنیان

کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ در رشد اقتصادی کشورها نقش اساسی را ایفا می‌کند، متاسفانه در کشور ما این شرکت‌ها هنوز به جایگاه واقعی و اساسی خود دست نیافته‌اند. باید جهت راه‌اندازی، توسعه و ترویج کسب و‌کارهای دانش‌بنیان تلاش جدی‌تری صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌‌وفناوری ایسکانیوز، امروزه رونق تولید و به دنبال آن شکوفایی اقتصادی به یکی از موضوعات اساسی در کشور مبدل شده است تا جایی که این امر مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است؛ بنابراین زمانی اقتصاد یک کشور شکوفا می‌شود که بسترها و الزمات لازم برای این موضوع فراهم شود.

در حال حاضر شرکت‌های نوآور و نوپا از جمله استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان پا به عرصه اقتصادی کشور گذاشته‌اند. برای اینکه شاهد رونق در این شرکت‌ها باشیم، بایستی مسئولان کشور آستین بالا بزنند تا شرایط را برای توسعه و حضور آنها در بازارهای رقابتی فراهم کنند.

می‌توان گفت حرکت به سوی نوآوری و ایجاد تغییر در تولید محصولات و ارائه خدمات در قلمروی فعالیت‌های یک کسب‌و‌کار دانش‌بنیان قرار دارد. این کسب‌و‌کارها در تبیین و مدل‌سازی فرآیندهای تولید، تحقیق و توسعه، غنی سازی علمی و فنی، آموزش، پرورش و توسعه انسانی، انتقال دانش و نشر و اشاعه نوآوری در کشور نقش مهمی ایفاء می‌کند.

در کسب و کارهای دانش بنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق می‌یابد. بدین معنی که دستاوردهای تحقیق و توسعه به طور پیوسته از طریق سرمایه گذاری به محصول، فرایند و یا سیستم‌های نوین تبدیل می‌شود و دسترسی به ظرفیت‌های سرمایه گذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران افزایش یافته و این عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهره برداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است.

در کسب و کارهای دانش بنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق می‌یابد. بدین معنی که دستاوردهای تحقیق و توسعه به طور پیوسته از طریق سرمایه گذاری به محصول، فرآیند و یا سیستم‌های نوین تبدیل می‌شود و دسترسی به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران افزایش یافته و این عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهره‌برداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است.

حسن هاشمی‌داران استاد اقتصاد دانشگاه آزاد واحد رودهن، گفت: مسئولان کشور برای توسعه ارتباط صنعت با تولید کنندگان و صاحبان کارخانجات در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی، باید دست به دست هم بدهند تا تولید کشور را به سمت رونق اقتصادی سوق دهند. چرا که در اکثر کشورها مسئولان برای توسعه شرکت‌های زیرمجموعه‌های خود و نیز رسیدن به اهداف عالی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه حمایت از تولید کننده داخلی در بخش‌های کلیدی اقتصادی یکی از حلقه های مفقوده در این عرصه است. هنوز مسئولان نظام اعتقادی به توان تولید داخلی ندارند. زمانی اقتصاد یک کشور شکوفا می شود که راهبردهای اساسی در این بخش‌ها لحاظ شود.

این کارشناس بر این عقیده است که به بازار رسانیدن یک محصول، تضمین کننده موفقیت و بقای سازمان‌ها است، تجاری سازی به عنوان یک عامل حیاتی فرآیند تبدیل فناوری به محصولات موفق اقتصادی مطرح می‌شود.

وی با اعلام اینکه شرکت‎های دانش‌بنیان تولیدی در کشور حمایت اساسی نمی‌شوند، افزود: برای تحقق فرمایشات رهبر انقلاب باید تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها متحد شوند تا رونق اقتصادی در کشور محقق شود.

اکثر کارشناسان براین باورند که توجه به اقتصاد دانش‌بنیان یکی از لازمه های توسعه بنیادی و رونق اقتصادی در کشور است. دولت در راستای توسعه شرکت های دانش بنیان، باید زیرساخت های لازم را فراهم کند. هچینین امکان ارتباط شرکت‌ های مذکور را با بازار تسهیل کند. در کنار موارد فوق در حال حاضر وجود نیروی تحصیل کرده و متخصص در کشور می تواند زمینه تقویت شرکت های دانش بنیان را فراهم کند.

لطفعی بخشی کارشناس اقتصادی گفت: هر محصولی که در کشور ساخته می‌شود نیازمند معرفی به بازارهای داخلی و بین‌المللی است. متاسفانه امروزه به دلیل تحریم کشورهای بیگانه و تشدید شرایط تحریمی برکشورمان تولیدکننده داخلی شانس زیادی برای معرفی محصولات خود در عرصه بین‌المللی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های اخیر دولتمردان زمانی که به ارز دسترسی داشتند به تولیدات شرکت‌های دانش بنیان توجهی نکردند و اکنون که تامین ارز در کشور با مشکل مواجه است بعید به نظر می‌رسد که بتوان گرهی از تولیدکنندگان این بخش را گشود.

بخشی گفت: مسئولان نظام در زمان اوج تحریم کشورهای بیگانه با وجود توان تولید کالاهای اساسی در داخل اقدام به وارد کردن کالاها اساسی کردند. بازهم نباید شرکت‌ها را دلسرد کرد بایستی مسئولان راهبردهای اساسی را در این زمینه اتخاذ کنند.

مسئولان نظام در زمان اوج تحریم کشورهای بیگانه با وجود توان تولید کالاهای اساسی در داخل اقدام به وارد کردن کالاها اساسی کردند. بازهم نباید شرکت‌ها را دلسرد کرد بایستی مسئولان راهبردهای اساسی را در این زمینه اتخاذ کنند.

این کارشناس اقتصاد به نقش شرکت‌های دانش بنیان در شکوفایی اقتصادی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با شکل‌گیری تحریم‌های جدید شرکت‌های دانش‌بنیان شانس بسیاری برای معرفی و فروش محصولاتشان دارند و این امر زمانی تحقق می‌یابد که شرکت‌ها دید وسیعی نسبت به بازار محدود در داخل داشته باشند چرا که مسئله صادرات برای شرکت‌های دانش‌بنیان یک امر حیاتی و ضروری است.

وی افزود: اگر می خواهیم شرکت‌های دانش بنیان در کشور پا بگیرند و با انجام کار مفید سبب ایجاد اشتغال و ارزآوری در کشور شوند؛ بایستی با دورزدن تحریم‌ها و ایجاد روابط دوستانه با برخی از کشورهای اروپایی بتوان برای محصولات تولیدی در کشور بازارسازی کرد در غیر این‌صورت تلاش تولیدکنندگان در کشور سرانجامی نخواهد داشت.

این کارشناس معتقد است که تولیدات شرکت‌های دانش بنیان همسو با شرکت‌های خارجی است. اگر ما روابط دوستانه با سایر کشورها داشته باشیم؛ شانس فروش در این بازارها گسترش می یابد. بنابراین اگر محصولی بازار نداشته باشد، تکامل پیدا نمی کند.

گفتنی است با وجود رشد و پیشرفت علمی ایران در سال‌های اخیر و در راستای آن ایجاد پارک‌های علمی و فناوری، مراکز رشد و مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها، تاسیس بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی دانش بنیان و راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان در کشور، متاسفانه حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان شتاب مناسبی نداشته است.

با توجه اهمیت و نقشی که کسب و کارهای دانش بنیان در رشد اقتصادی کشورها به‌ویژه کشورهای پیشرفته دارند، در کشور ما هنوز به جایگاه واقعی و اساسی خود دست نیافته و باید جهت راه اندازی، توسعه و ترویج کسب و کارهای دانش بنیان تلاش جدی تری صورت گیرد و حمایت‌های لازم از ایجاد این‌گونه کسب وکارها جهت گسترش و رشد کمی و کیفی آنها انجام شود تا کسب و کارهای دانش بنیان به جایگاه اصلی خود در بازار کار و اقتصاد راه یابند و نقش مطلوب خود را جهت رشد اقتصادی کشور ایفا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002734

وب گردی

وب گردی