تولید داروهای پیوسته رهش برای نخستین بار در کشور

برای نخستین بار در کشور محققان داخلی، موفق به تولید 8 قلم قرص پیوسته رهش با خصوصیت آزادسازی تدریجی در بدن شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گروهی از محققان داخلی که با تولیدات خود توانسته‌اند 8 قلم قرص داروی پیوسته رهش را برای نخستین بار در کشور تولید کنند.

شاید ابتدای امر باید توضیح داد که ماهیت دارویی با عنوان" پیوسته رهش" چیست؟ اشکال دارویی ابزاری برای رساندن مولکول‌های دارو به محل اثر هستند. اثربخشی دارو مرتبط با غلظت دارو در محل اثر است که این آثار شامل آثار سمی و ناخواسته و آثار درمانی و مفید هستند. هدف درمان موفق دارویی، با استفاده از روش "پیوسته رهش"؛ رساندن غلظت مناسبی از دارو به محل مناسب است به‌ نحوی‌ که بیشترین اثر درمانی و کمترین سمیت حاصل شود.

بر همین اساس شرکت دانش‌بنیان داروسازی رها؛ با تمرکز بر تولید فرآورده‌های دارویی با اشکال مختلف، در عمر کوتاه خود تابه‌ حال بیش از ۱۲۰قلم از انواع قرص‌ها، قطره‌های چشمی، کپسول، پماد، ژل. اسپری بینی، شربت، سوسپانسیون و آمپول و ... تولید کرده است. موضوع مهم و ویِژه در روند تولیدات این شرکت دانش‌بنیان، تولید انواع قرص‌های خوراکی با عنوان"پیوسته رهش" است تا بتواند ضمن کمتر کردن اثرات جانبی دارو در بیماران، غلظت مناسبی از دارو را به بیمار برساند.

غلامرضا اخوان فرید، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رها با اشاره به تولید 8 قلم فرآورده‌های دارویی در کشور گفت: برای نخستین بار در کشور به تولید داروهای خوراکی با مزیت پیوسته رهش دست‌ یافتیم؛ داروهایی که قبل از این به کشور وارد می‌شد. تولید این داروها سالیانه ۳۰ میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان خواهد داشت، ضمن آن که با تولید فرآورده‌های دارویی در کشور موفق به تأمین نیاز بازار تا حد قابل‌ توجهی در کشور شدیم.

این فعال حوزه فناوری، در ادامه با اشاره به این که مواد اولیه تمام محصولات این شرکت در داخل تولید می‌شود، بیان کرد: توانسته‌ایم چیزی در حدود ۵۰ میلیارد تومان فروش سالانه را در بخش قرص‌های سدیم والپروات و کاربامازپین پیوسته رهش داشته باشیم که این رقم در سال جدید افزایش خواهد یافت و بخش عمده‌ای از احتیاجات بازار داخلی تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002758

وب گردی

وب گردی